Hej alla kunniga apple fantaster!
Jag bytte min 2013 macbook pro som jag haft sedan release mot en stationär PC 1 januari 2019 och har under 2019 då alltså kört med PC. I Oktober köpte jag en värsting maskin för att spela på, men insåg snart att jag saknar osx vansinnigt mycket och spela gjorde jag inte så mycket som jag hade tänkt mig så jag har nu sålt den PCn och köpt en begagnad iMac 2019 (Mitten specade med 6 core i5, 8gb ram och radeon 575x).
PCn jag hade nyligen vart ett monster med i9 9900k samt RTX 2070 super och 32gb ram med en 1tb NVMe ssd.
Klart jag visste att jag skulle byta ner mig i prestanda men de bryr jag mig inte så mycket om då jag räknar med att denna maskin kommer göra de jag vill med den (Redigera bilder i lightroom och photoshop).
Jag ska dock köpa och uppgradera minnet till 32gb men skulle extremt mycket vilja ha en SSD i den då denna fusion drive inte är speciellt snabb.
Det finns ett företag här i Lysekil som säger att dom kan öppna och byta ut SSDn men jag antar att det blir billigare att själv köpa en NVMe och stoppa i ett case och köra med USB-C.
Men det jag funderar över är hur stabilt det är att köra operativsystemet från en extern disk? Jag är medveten om att jag inte kommer få ut maximal prestanda av en NVMe disk när jag kör den denna väg, men jag antar att den ändå är snabbare än exempelvis en Samsung T5 disk.
Har ni några erfarenheter av detta?
Tack på förhand!