- reboot81
- Wisserbesser ●
- Uddevalla
Veckans obegriplighet är inte bilden nedan, utan en kollega som raderat appen Kontakter på sin iPhone. Då kunde hon inte ta emot en kontakt via AirDrop, men spara kontakter kunde hon på SIM-kortet?!
Visste inte ens att det gick att radera Kontakter. Spara till SIM tror jag är inbyggt i SIM.
LOL... med MS DOS 3.x på 80-talet var 1MB mycket när mänga datorer kom med bara 640KB RAM.
Rättstavningen i Word har länge varit bra på att föreslå särskrivningar när man använt sammansatta ord. Så trevligt att se att dessa produktivitets program nu har moln lagring.
Skulle öppna en videofil i Photoshop CC 2020. Tack för info, nu vet jag direkt varför...
Det händer ju att man får den felbeskrivningen från kund "Vad är det som inte fungerar? – Det funkar inte!". Nähä, nä men tack då, då vet jag precis var jag ska börja felsöka! (i din hjärna) ?♂️
Det händer ju att man får den felbeskrivningen från kund "Vad är det som inte fungerar? – Det funkar inte!". Nähä, nä men tack då, då vet jag precis var jag ska börja felsöka! (i din hjärna) ?♂️
En del medarbetare kan skicka felanmälan i stil med ”INGET fungerar!!!”* gällande en dator.
Har stor lust att svara: ”kontakta vaktmästaren och be honom byta proppen, återkom när du har fungerande ström”.
* Kan betyda allt från nätverkssladd som hen kopplat ur till att Chrome inte kommer ihåg lösenord på en viss sida...
Kan betyda allt från nätverkssladd som hen kopplat ur till att Chrome inte kommer ihåg lösenord på en viss sida...
Exakt så.
Man får börja med att fråga: "Men när du säger inget, får du inte ens igång dator?" varvid det oftast kommer ett utlägg "Jo, men det är klart att datorn funkar, men just den här grejen i det här programmet funkar inte." ofta med en lite spydig ton som att man skulle ha fattat det.
Men, man får väl stå ut med sånt här när man har valt konsultande som yrke. Ibland bir man dock fundersam...
En del medarbetare kan skicka felanmälan i stil med ”INGET fungerar!!!”* gällande en dator.
Efter 16 år med windows som arbetsdator kan jag objektivt verifiera att en sådan felanmälan kan mycket väl vara en fullständigt korrekt beskrivning av situationen.
Därtill är problemen enbart pga hur administratörerna valt att hacka sönder systemet, oftast med policyns som gör maskinerma obrukbara.
Kanske redan har tagits upp här, men efter en beställning i Elgigantens webbshop får man möjlighet att skapa ett lösenord för att kunna logga in, kolla orderstatus osv. När man har gjort det dyker följande bekräftelse upp:
Observera då att det omöjligt kan vara "Fel lösenord" eftersom inget lösenord har funnits tidigare. Båda är kopierade från en lösenordshanterare och jag gissar att elgitanten antingen 1) inte hanterar lösenord av den längden eller 2) inte kan hantera lösenord med de specialtecken som fanns i mitt. Inget av detta är något de informerar om.
edit: Det var något eller några av följande specialtecken:
*]@^.}=
Jag genererade ett nytt lösenord av samma längd och då fungerade det bra.
Har jag några preferenser angående rökning? Inga, nej eller ja? Jag hoppas Booking.com förstår vad jag menar.
Stryk preference i vänstra fältet så funkar det - booking.com borde sett detta.
Som att fråga "öl eller vin till maten?" med alternativ JA/NEJ.
Frågar istället Dryck? - med alternativ ÖL/VIN.