Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Ny Apple TV kan lanseras inom kort

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu har det dykt upp nya rykten om att en uppdaterad Apple TV kan vara på ingång och det fina i kråksången är att den kan lanseras snart.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2020-05-08 18:09

Hoppas.
Vore trevligt om den kunde komma i vitt med

Har väntat allt för länge på denna...

Har skrivit till Apple och gett dem förslag för framtida AppleTV:
USB port (förslagsvis USB-C) så att man kan koppla till webbkamera och använda till FaceTime Pro (som jag också föreslagit – en vidare utveckling av den vanliga FaceTime – som har egenskaper som Zoom och BigBlueButton har: presentation, skärmdelning, whiteboard, polling [röstning] och stöd för Android) Apple kan ha prenumeration för FaceTime Pro (men är gratis för dem som prenumererar på någon av Apple tjänster - t.ex. AppleMusic) – tanken är att den vanliga FaceTime som är gratis fungerar parallellt med FaceTime Pro. Denna AppleTV kunde man då ha i konferensrum och ladda upp presentationer, bild och film via Apple iCloud.

Senast redigerat 2020-05-09 22:14

Om man inte spelar på sin enhet känns en uppdatering inte helt nödvändig.

Vad ovan nämnde låter dock riktigt vettigt!

Jag har en Apple TV och är nöjd med den. Så lär därför inte uppgradera på ett tag.
Men Apple kanske borde ha två versioner. En lite billigare dongel typ för de som inte vill satsa för mycket?
Till och med företaget Tivo har släppt en nu, Tivo Stream:
https://www.tivo.com/products/stream-4k

Risken är att den nya Apple boxen blir väl så dyr och en för ”exklusiv” produkt för gemene man. Men vi får se.
Ryktas att även Googles nya Chromecast blir nåt liknande som Tivo prylen. En enhet med en fjärrkontroll.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2020-05-14 23:39

Skulle gärna se en ATV med ny bättre fjärr (tycker nuvarande fungerar för dåligt).

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-05-15 09:50
Ursprungligen av Json_81:

Hoppas.
Vore trevligt om den kunde komma i vitt med

Printa ut ett vitt skal.

Ursprungligen av omartint:

Skulle gärna se en ATV med ny bättre fjärr (tycker nuvarande fungerar för dåligt).

Tycker den är bra. Har inga problem med den.

Ursprungligen av johnh3:

Jag har en Apple TV och är nöjd med den. Så lär därför inte uppgradera på ett tag.
Men Apple kanske borde ha två versioner. En lite billigare dongel typ för de som inte vill satsa för mycket?

Tycker jag inte. En Apple TV är billig i för hållande till vad den ger, den är inte bara en stremingdongel.
För det finns det AppleTV app i din "smarta" TV.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-05-15 10:54
Ursprungligen av omartint:

Skulle gärna se en ATV med ny bättre fjärr (tycker nuvarande fungerar för dåligt).

Ursprungligen av MatsOlov:

Tycker den är bra. Har inga problem med den.

Jag skulle också gärna se en avsevärt bättre fjärr. Massor av gånger den inte svarar på svep alls eller väldigt långsamt.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-05-18 16:57
Ursprungligen av zinned:

Jag skulle också gärna se en avsevärt bättre fjärr. Massor av gånger den inte svarar på svep alls eller väldigt långsamt.

Verkar mer som ett "användarfel".

Ursprungligen av MatsOlov:

Verkar mer som ett "användarfel".

Kallas för chipsfingrar Skämt och sido. Min betedde sig likadant, men blev bra efter att jag stängde av HDR.

Ursprungligen av zinned:

Jag skulle också gärna se en avsevärt bättre fjärr. Massor av gånger den inte svarar på svep alls eller väldigt långsamt.

Jag har inte upplevt det. Min min del fungerar den bra. Det finns säkert en förbättringspotential här.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-05-19 08:49
Ursprungligen av MatsOlov:

Verkar mer som ett "användarfel".

Ursprungligen av barbapappa_86:

Kallas för chipsfingrar Skämt och sido. Min betedde sig likadant, men blev bra efter att jag stängde av HDR.

Hur skulle en långsam respons på ATV från fjärren kunna skyllas på användaren? Här hänger jag inte med, utveckla. Det är okcså många gånger så att man t ex har pausat en videouppspelning och ska spola, så händer ibland ingenting när man försöker swipa. Plötsligt "lossnar" det och man kan spola lite grann.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-05-19 16:11
Ursprungligen av zinned:

Hur skulle en långsam respons på ATV från fjärren kunna skyllas på användaren? Här hänger jag inte med, utveckla. Det är okcså många gånger så att man t ex har pausat en videouppspelning och ska spola, så händer ibland ingenting när man försöker swipa. Plötsligt "lossnar" det och man kan spola lite grann.

Jag har sett hur besvärligt många människor har med touch. Ibland verkar de som att de inte vet var ytan är. Fingret "kraschar" in i touchytan, eller så har de en teknik som går ut på att "slå" fingret mot ytan, eller gnugga hårt. Tro mig, nu säger jag inte att just du gör så här; men, jag har sett många varianter, som inte fungerar och alla gnäller på tekniken, inte sin egna fingerteknik.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-05-19 16:14
Ursprungligen av MatsOlov:

Jag har sett hur besvärligt många människor har med touch. Ibland verkar de som att de inte vet var ytan är. Fingret "kraschar" in i touchytan, eller så har de en teknik som går ut på att "slå" fingret mot ytan, eller gnugga hårt. Tro mig, nu säger jag inte att just du gör så här; men, jag har sett många varianter, som inte fungerar och alla gnäller på tekniken, inte sin egna fingerteknik.

Ok, så här - tro mig när jag säger att jag vet hur touch-ytan fungerar och hur man ska använda den

Dock fungerar den långt ifrån alla gånger som det är tänkt. Tyvärr. Därav att jag gärna skulle se en ny, bättre fjärr. Långt ifrån ensam om detta önskemål heller, sett till att artiklar kring ATV på diverse techsiter.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-05-19 16:21
Ursprungligen av zinned:

Ok, så här - tro mig när jag säger att jag vet hur touch-ytan fungerar och hur man ska använda den

Dock fungerar den långt ifrån alla gånger som det är tänkt. Tyvärr. Därav att jag gärna skulle se en ny, bättre fjärr. Långt ifrån ensam om detta önskemål heller, sett till att artiklar kring ATV på diverse techsiter.

Fast dessa artiklar säger inget. Annat än att de är just de som skriver som har problem. Alla vi som inte har problem, räknas inte de?

Alla vill ha vill ha en bättre fjärr (eller vad som), alltid, men det innebär inte att den nuvarande är felaktig eller dålig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-05-19 16:26
Ursprungligen av MatsOlov:

Fast dessa artiklar säger inget. Annat än att de är just de som skriver som har problem. Alla vi som inte har problem, räknas inte de?

Alla vill ha vill ha en bättre fjärr (eller vad som), alltid, men det innebär inte att den nuvarande är felaktig eller dålig.

Självklart, men så är det ju alltid. Upplever tillräckligt många att den inte fungerar bra så existerar ju dock ett problem.

När inte fjärren gör det den ska med korrekt input så är den de facto dålig, åtminstone inte tillräckligt bra för att tillhöra en premiumprodukt som detta.

Ursprungligen av zinned:

Jag skulle också gärna se en avsevärt bättre fjärr. Massor av gånger den inte svarar på svep alls eller väldigt långsamt.

Ursprungligen av zinned:

Hur skulle en långsam respons på ATV från fjärren kunna skyllas på användaren? Här hänger jag inte med, utveckla. Det är okcså många gånger så att man t ex har pausat en videouppspelning och ska spola, så händer ibland ingenting när man försöker swipa. Plötsligt "lossnar" det och man kan spola lite grann.

Ursprungligen av zinned:

Ok, så här - tro mig när jag säger att jag vet hur touch-ytan fungerar och hur man ska använda den

Dock fungerar den långt ifrån alla gånger som det är tänkt. Tyvärr. Därav att jag gärna skulle se en ny, bättre fjärr. Långt ifrån ensam om detta önskemål heller, sett till att artiklar kring ATV på diverse techsiter.

Ursprungligen av zinned:

Självklart, men så är det ju alltid. Upplever tillräckligt många att den inte fungerar bra så existerar ju dock ett problem.

När inte fjärren gör det den ska med korrekt input så är den de facto dålig, åtminstone inte tillräckligt bra för att tillhöra en premiumprodukt som detta.

Konstigt, för mig är fjärren snabb och exakt, kanske lite för känslig ibland på Touch-ytan... helnöjd med den.

Ursprungligen av zinned:

Hur skulle en långsam respons på ATV från fjärren kunna skyllas på användaren? Här hänger jag inte med, utveckla. Det är okcså många gånger så att man t ex har pausat en videouppspelning och ska spola, så händer ibland ingenting när man försöker swipa. Plötsligt "lossnar" det och man kan spola lite grann.

Kan det vara något som stör radiosändningarna mellan fjärren och ATV, som kan förklara varför fjärren funkar och ibland inte?!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-05-20 08:40
Ursprungligen av The Real Viking:

Kan det vara något som stör radiosändningarna mellan fjärren och ATV, som kan förklara varför fjärren funkar och ibland inte?!

Det skulle jag inte tro, åtminstone inte i vår lägenhet. Setupen är orörd sedan hur länge som helst.

Ursprungligen av The Real Viking:

Kan det vara något som stör radiosändningarna mellan fjärren och ATV, som kan förklara varför fjärren funkar och ibland inte?!

Precis. Det hade jag ett tag i början på en av Apple TV:arna: Metallben på bord och stolar, samt själva Apple TV:n bakom TV:n. Ville inte möblera om men fick montera Apple TV:n synligt vid sidan om TV:n. Då blev allt funktionsdugligt.

Dock upplever jag att kontrollen slirar då och då för alla Apple TV:ar, men sedan kommer den igång och funkar. Tror inte detta beror på "chipsfingrar" utan är något problem som många påpekar i funktionaliteten.

Annars gillar i alla fall jag kontrollen i sig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-05-20 10:46
Ursprungligen av Lars Einarsson:

Dock upplever jag att kontrollen slirar då och då för alla Apple TV:ar, men sedan kommer den igång och funkar. Tror inte detta beror på "chipsfingrar" utan är något problem som många påpekar i funktionaliteten.

Det är ju exakt detta som är problembeskrivningen från mig, inget annat. Verkar som vissa försöker tillskriva mig problem som jag inte har upplevt eller beskrivit.

Ursprungligen av zinned:

Det är ju exakt detta som är problembeskrivningen från mig, inget annat.

Absolut, och jag håller med dig. ?

Då är det radioreflektioner som stör. När radiovågen träffar en glas- eller metallyta reflekterar den och skapar en förskjutning som överlappar den direkta radiovågen. AppleTV får då svårt att "höra" och ignorerar kommandon. Ungefär som att vara i ett trapphus där det ekar mycket och man står 2–3 meter ifrån den man samtalar med.

Apple borde ha tagit upp problematiken med glas- och metallmöbler och gett lite enkla råd hur man kan förbättra mottagningen.

Alla möbler jag har är i trä och tyg, så därför jag jag upplevt att fjärren är hela tiden funktionell, driftsäker och pålitlig.

Lösningen är kanske så enkelt som att lägga en duk på bordet/tvbänken?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-05-20 11:34
Ursprungligen av The Real Viking:

Då är det radioreflektioner som stör. När radiovågen träffar en glas- eller metallyta reflekterar den och skapar en förskjutning som överlappar den direkta radiovågen. AppleTV får då svårt att "höra" och ignorerar kommandon. Ungefär som att vara i ett trapphus där det ekar mycket och man står 2–3 meter ifrån den man samtalar med.

Apple borde ha tagit upp problematiken med metallmöbler och gett lite enkla råd hur man kan förbättra mottagningen.

Alla möbler jag har är i trä och tyg, så därför jag jag upplevt att fjärren är hela tiden funktionell, driftsäker och pålitlig.

Lösningen är kanske så enkelt som att lägga en duk på bordet?

Skulle detta vara orsaken så är det :

1) Märkligt att det inte sker hela tiden utan sporadiskt till sällan.

2) Märkligt att det inte skedde i början utan har kommit med tiden, detta trots att möbler och möblering är identisk över samma tid.

Ursprungligen av zinned:

Skulle detta vara orsaken så är det :

1) Märkligt att det inte sker hela tiden utan sporadiskt till sällan.

2) Märkligt att det inte skedde i början utan har kommit med tiden, detta trots att möbler och möblering är identisk över samma tid.

Kan bero på läget mellan de tre delarna: AppleTV, bordet och fjärren. Fjärren är hela tiden (Om än skillnaden är små) på olika platser och det kan påverka radioreflektionerna. Damm kan förbättra signalen och torkar man rent bordet kan reflektionen öka igen. Bara en tanke…

I mitt fall var det egentligen två problem:

Radiomottagningen som gjorde att det knappt funkade alls. Kunde åtgärdas.

"Slirproblemet" på fjärren som kvarstår och finns på alla Apple TV jag har (både 4 och 4K) som nog är någon form av funktionsproblem. Verkar jag inte kunna påverka vad jag vet?

Ni får göra som jag, tappa fjärren i ett glas med halvsmält glass och sen skölja av den efter tio-15 minute och låta torka... det tog några månader innan den tog emot laddning men har funkat kalas sen dess...

Nä, visserligen är det jag skriver sant men rekommenderar det inte

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-05-20 12:31
Ursprungligen av The Real Viking:

Kan bero på läget mellan de tre delarna: AppleTV, bordet och fjärren. Fjärren är hela tiden (Om än skillnaden är små) på olika platser och det kan påverka radioreflektionerna. Damm kan förbättra signalen och torkar man rent bordet kan reflektionen öka igen. Bara en tanke…

Nu tycker jag att du går lååångt ut på kanten

Även om vi ponerar att detta stämmer så är det en för dålig produkt om den ska påverkas så av vardagliga förutsättningar.

Ursprungligen av zinned:

Nu tycker jag att du går lååångt ut på kanten

Även om vi ponerar att detta stämmer så är det en för dålig produkt om den ska påverkas så av vardagliga förutsättningar.

Om det skulle stämma, så skulle det kunna lösas med en diversity antenn lösning (två mottagare). Då upptäcker den radioreflektioner. Men slirproblemet kommer fortfarande vara olöst…

Men som jag nämnde tidigare, så finns det faktiskt utrymme för förbättringspotential för fjärren… det gäller bara att Apple identifiera orsaken till dessa två problem och presentera en ny fjärr där dessa två problemen är lösta – även om majoriteten inte har dessa två problem. Det hela drar ner helhetsintrycket av fjärrens byggkvalitet ger Apple dålig PR.

Senast redigerat 2020-05-20 14:48
Bevaka tråden