Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min webbkamera funkar inte som den ska

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2020-05-11 13:44

Jag har sedan senaste uppdateringen av Catalina (kan ha varit tidigare också) haft problem med min webbkamera (inbyggda iSightkameran) på min Macbook Pro 15" från mitten 2015.

Problemet löses med en omstart av datorn men det ska ju inte behöva vara så varje gång jag vill använda Zoom på jobbintervjuer eller FaceTime med nära och kära.

Någon som har en bra lösning?
Jag har testat

  • sudo killall VDCAssistant i Terminal, det hjälpte inte.

  • Resettat SMC ocn NVRAM, hjälpte inte.

Senast redigerat 2020-05-12 12:38
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-05-11 14:27

Det låter som fel i Zoom-appen, att den inte släpper ifrån sej kameran när appen avslutas. Har du testat att döda Zoom-appen?

Får du bild från kameran om du öppnar Photo Booth? Eller samma meddelande där?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2020-05-11 21:00
Ursprungligen av kenjon:

Det låter som fel i Zoom-appen, att den inte släpper ifrån sej kameran när appen avslutas. Har du testat att döda Zoom-appen?

Detta hände innan jag installerade Zoom också

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2020-05-11 21:00
Ursprungligen av rosen888:

Får du bild från kameran om du öppnar Photo Booth? Eller samma meddelande där?

Ingen bild alls. Den gröna lampan blinkar bara

Fungerar QuickTime Spelaren med kameran?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-11 21:58

Har du glömt att aktivera något under Sysinst. > Säkerhet > Hjälpmedel ?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-05-11 23:34

Har du avaktiverat SIP?

Vad är det för webkamera? Den kanske behöver drivrutiner, och det kanske är ett märke som inte stöds längre.

Ursprungligen av carlsson:

Vad är det för webkamera?

Läs första stycket i första inlägget. ?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Läs första stycket i första inlägget. ?

Där får vi ju bara reda på att det är en webkamera som är kopplad till en MBP av 2015 års modell. Menar TS den inbyggda kameran?

OM det är så, så ska den ju i så fall gå att hitta med programmet Systeminformation. Gör den inte det kan det vara så att kameran är trasig.

Senast redigerat 2020-05-12 11:25

Kameran ska även gå att använda med programmet QuickTime Player. (Menyn Arkiv > Starta filminspelning)

Jag tänker också att det kan vara en rättighetsgrej, har ju tillkommit hyfsat många sådana i Catalina. Öppna Systeminställningar > Säkerhet > Kamera. Är web och sånt ikryssat där?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2020-05-12 12:36
Ursprungligen av hummel:

Fungerar QuickTime Spelaren med kameran?

Nej, allt som har med kameran att göra funkar inte. Funkar bara efter omstart.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2020-05-12 12:37
Ursprungligen av carlsson:

Där får vi ju bara reda på att det är en webkamera som är kopplad till en MBP av 2015 års modell. Menar TS den inbyggda kameran?

OM det är så, så ska den ju i så fall gå att hitta med programmet Systeminformation. Gör den inte det kan det vara så att kameran är trasig.

Hej,

Det är den inbyggda iSightkameran på Macbook Pro.
Systeminformation hittar kameran.
Den funkar alltid efter omstart, men efter ett tag så slutar den funka igen. Kan vara efter en dag eller efter några timmar.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2020-05-12 12:38
Ursprungligen av carlsson:

Kameran ska även gå att använda med programmet QuickTime Player. (Menyn Arkiv > Starta filminspelning)

Jag tänker också att det kan vara en rättighetsgrej, har ju tillkommit hyfsat många sådana i Catalina. Öppna Systeminställningar > Säkerhet > Kamera. Är web och sånt ikryssat där?

Yes, allt är rätt ikryssat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-12 12:51

Jag hade lite strul med min webbkamera, Logitech. Om jag minns rätt så vaknade den inte efter daton varit i vila. Jag hittade ett konstigt tips som verkade stämma. Det var något program för Android som ställde till besvär. Tror att det var Android File Transfer. Jag har kvar själva programmet, men tog nog bort det från Startobjekt. Jo jag vet, det låter luddigt. Men kan tyvärr inte hitta var jag hittade lösningen. Det löste dock mina problem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-12 13:03
Ursprungligen av kenjon:

Det låter som fel i Zoom-appen, att den inte släpper ifrån sej kameran när appen avslutas. Har du testat att döda Zoom-appen?

Ursprungligen av macki81:

Detta hände innan jag installerade Zoom också

Ursprungligen av macki81:

Hej,

Det är den inbyggda iSightkameran på Macbook Pro.
Systeminformation hittar kameran.
Den funkar alltid efter omstart, men efter ett tag så slutar den funka igen. Kan vara efter en dag eller efter några timmar.

Jag tänker att @kenjon kan vara på rätt spår ändå. Det kan vara en annan tredjeparts-app som ”lägger beslag” på webkameran efter en tid. Kanske en app eller drivrutin du glömt att du installerat.

Tillägg: (eller ett spionprogram en illasinnad ovän installerat).

Kolla i Aktivitetshanteraren efter att webkameran slutat vara tillgänglig för dina vanliga Video-appar. Hittar du något i listan med aktiva processer som skulle kunna misstänkas? Kan ju vara en process som hängt sig och behöver tvångsavslutas.

Senast redigerat 2020-05-12 13:18
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-05-12 13:10
Ursprungligen av macki81:

Jag har testat
[ul]
[li]sudo killall VDCAssistant i Terminal, det hjälpte inte.[/li]

Du kan även testa

sudo killall AppleCameraAssistant

https://www.maketecheasier.com/no-camera-avai...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2020-05-12 13:35
Ursprungligen av IngoX:

Jag tänker att @kenjon kan vara på rätt spår ändå. Det kan vara en annan tredjeparts-app som ”lägger beslag” på webkameran efter en tid. Kanske en app eller drivrutin du glömt att du installerat.

Tillägg: (eller ett spionprogram en illasinnad ovän installerat).

Kolla i Aktivitetshanteraren efter att webkameran slutat vara tillgänglig för dina vanliga Video-appar. Hittar du något i listan med aktiva processer som skulle kunna misstänkas? Kan ju vara en process som hängt sig och behöver tvångsavslutas.

Tack! Ska kolla där nästa gång kameran slutar funka - kan hända redan ikväll
Har nämligen precis startat om datorn.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2020-05-12 13:35
Ursprungligen av IngoX:

Du kan även testa

sudo killall AppleCameraAssistant

https://www.maketecheasier.com/no-camera-avai...

Tack! Ska testa det nästa gång kameran slutar funka

Nu ska du se att kameran i rena förskräckelsen fungerar som den ska...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-05-12 19:28

Långskott: prova annan användare.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2020-05-13 08:48
Ursprungligen av macki81:

Tack! Ska testa det nästa gång kameran slutar funka

Hjälpte inte med det kommandot. Fick problem imorse när jag skulle vara med i ett stort nätverksträff. Fick starta om datorn.

1
Bevaka tråden