Jag har införskaffat hårddisken nu; en Maxtor 200 Gb/ med FW och USB-anslutning. Glad ihågen installerade jag drivrutinerna på sambons PC och kopplade in den med USB-kabeln, och trodde i min enfald att formatera och paritionera var en enkel match i ett så modern operativsystem som Windows ME. Där bedrog jag mig... Ganska snart stod det klart för mig att jag var tvungen att bege mig ut i något som jag övergav i samband med att jag ställde in min Commodore 64 i garderoben någon gång på åttiotalet; nämligen DOS och något som kallas FDISK.
Efter att ha ägnat X antal timmar med att klura och vänta på att PC'n skulle verfiera, tappade jag nästan sugen. Pluggade då istället in den i Macen med Fire wire-kabeln och blädades av Skivverktygets överlägsenhet i jämförelse med det DOSbaserade FDISK. Nu visade det sig också att jag hade lyckats formatera hårddisen i en FAT32partition. Formaterade om och provade att partionera hårddisken i två nya HFS+ partitioner. Tillbaka i sambons PC (som förövrigt har ett program som heter macdrive installerat, vilket gör att den kan läsa macdiskar av olika slag). De två HFS+partitionerna syns fint, försöker formatera om en av dem direkt i windows, men får upp något kryptiskt meddlande om att minnet inte räcker till... (sambon har typ 312 MB internminne, så det är säkerligen inte det som spökar). Ger mig ånyo på FDISK, men lyckas inte åstadkomma något nämnvärt resultat denna gång heller. River mitt hår i förtvivlan, drar motvilligt på mig en svart lapp för ena ögat och installerar något som heter partition magic på PC'n, och vips har vi ett program som inte är helt olikt macens skivverktyg. Formaterar om hårdisken igen (!), partitionerar den i två FAT32 partitioner och kopplar in den i macen igen. Partitionerna ploppar upp på skrivbordet, överlycklig startar jag skivverktyget igen och formaterar om den ena partitionen till HFS+, varpå den försvinner från skrivbordet... *suck* Skivvertyget meddelar att partitionen inte "mountats"... no shit! 96 Gb är försvunna!
Surfar runt på diverse forum och andra sidor för att hitta en lösning. Provar en variant som inkluderar terminalen http://www.macosxhints.com/article.php?story=20030613121738812 (skräckinjagande), får inte heller detta att fungera på grund av några behörighetsproblem. Ger upp och formaterar om hårddisken på macen och ger den två HFS+ partitioner, som ju faktiskt PC'n klarar av att hantera hjälpligt; kommer nog ändå att vara macen som använder hårddisken mest...
Synpunkter och frågor mottages tacksamt... rekommenderar dock ingen att ge sig in i samma djungel!