Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windowspartition på machårddisk?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En fråga... jag planerar att köpa en extern firewire/USB2 hårddisk, och undrar nu om det är tekniskt och praktiskt möjligt att formatera den i en mac OS-extended partition och en windows-partition? Min sambos PC börjar nämligen också bli ganska överfull, så det skulle vara trevligt om vi kunde dela på den (dock ej samtidigt, eller är det också möjligt?). Krävs det någon speciell programvara för att genomföra mina önskemål; har aldrig formaterat i OSX tidigare... Är tacksam för svar eller synpunkter!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-30 13:27

Det bästa är att ha hela den externa hårddisken formaterad som FAT32. Både Mac OS X och Windows hanterar det formatet, så det är den minsta gemensamma nämnaren till dess att OS X får stöd för NTFS.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-08-30 16:40

Det är fullt möjligt, MEN disken måste partitioneras under windows annars hittar inte windows sin partition.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-30 16:51

Men det var ju fråga om en extern Firewire-hårddisk?

Jag har fått förslag i ett annat forum om att partionera den i en PC och sedan formatera om macpartitionen till HFS+, så jag får ha mina egna filer ifred... En fråga återstår dock, vad skulle hända om jag kopplade hårddiskens firewire till macen och USB'n till PC'n samtidigt? Utmanar jag ödet då?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-31 01:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av zebmac
Jag har fått förslag i ett annat forum om att partionera den i en PC och sedan formatera om macpartitionen till HFS+, så jag får ha mina egna filer ifred... En fråga återstår dock, vad skulle hända om jag kopplade hårddiskens firewire till macen och USB'n till PC'n samtidigt? Utmanar jag ödet då?

Ja ! och det kan till och med bli kortslutningen ! Eftersom två nätdelar blir inblandat i samma chassitjord och spänningar. Nej det är inte att rekommenderat att göra så.

Citat:

Skrevs ursprungligen av REP
Ja ! och det kan till och med bli kortslutningen ! Eftersom två nätdelar blir inblandat i samma chassitjord och spänningar. Nej det är inte att rekommenderat att göra så.

Jag misstänkte att något sådant kunde inträffa, men ville ha det bekräftat... tack så mycket för era råd, jag återkommer och rapporterar om erfarenheter när hårdisken inköpts och testats!

Jag har införskaffat hårddisken nu; en Maxtor 200 Gb/ med FW och USB-anslutning. Glad ihågen installerade jag drivrutinerna på sambons PC och kopplade in den med USB-kabeln, och trodde i min enfald att formatera och paritionera var en enkel match i ett så modern operativsystem som Windows ME. Där bedrog jag mig... Ganska snart stod det klart för mig att jag var tvungen att bege mig ut i något som jag övergav i samband med att jag ställde in min Commodore 64 i garderoben någon gång på åttiotalet; nämligen DOS och något som kallas FDISK.

Efter att ha ägnat X antal timmar med att klura och vänta på att PC'n skulle verfiera, tappade jag nästan sugen. Pluggade då istället in den i Macen med Fire wire-kabeln och blädades av Skivverktygets överlägsenhet i jämförelse med det DOSbaserade FDISK. Nu visade det sig också att jag hade lyckats formatera hårddisen i en FAT32partition. Formaterade om och provade att partionera hårddisken i två nya HFS+ partitioner. Tillbaka i sambons PC (som förövrigt har ett program som heter macdrive installerat, vilket gör att den kan läsa macdiskar av olika slag). De två HFS+partitionerna syns fint, försöker formatera om en av dem direkt i windows, men får upp något kryptiskt meddlande om att minnet inte räcker till... (sambon har typ 312 MB internminne, så det är säkerligen inte det som spökar). Ger mig ånyo på FDISK, men lyckas inte åstadkomma något nämnvärt resultat denna gång heller. River mitt hår i förtvivlan, drar motvilligt på mig en svart lapp för ena ögat och installerar något som heter partition magic på PC'n, och vips har vi ett program som inte är helt olikt macens skivverktyg. Formaterar om hårdisken igen (!), partitionerar den i två FAT32 partitioner och kopplar in den i macen igen. Partitionerna ploppar upp på skrivbordet, överlycklig startar jag skivverktyget igen och formaterar om den ena partitionen till HFS+, varpå den försvinner från skrivbordet... *suck* Skivvertyget meddelar att partitionen inte "mountats"... no shit! 96 Gb är försvunna!

Surfar runt på diverse forum och andra sidor för att hitta en lösning. Provar en variant som inkluderar terminalen http://www.macosxhints.com/article.php?story=20030613121738812 (skräckinjagande), får inte heller detta att fungera på grund av några behörighetsproblem. Ger upp och formaterar om hårddisken på macen och ger den två HFS+ partitioner, som ju faktiskt PC'n klarar av att hantera hjälpligt; kommer nog ändå att vara macen som använder hårddisken mest...

Synpunkter och frågor mottages tacksamt... rekommenderar dock ingen att ge sig in i samma djungel!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-17 04:13

En lösning som kan funka för dig:

1/ Formattera hela disken i FAT32 med OSX. Då bör den komma upp som disk-ikon i PCn (under "Min dator")

2/ I Windows, under "Min dator": Högerkilcka på disk-ikonen och välj "Formattera".

Generellt är det alltid bättre att formattera diskar med det system formatet tillhör. I detta fall FAT32 i Windows-miljö.
Jag har varit med om många lägen där det funkar klart bättre att göra så (Mac, Atari, USB-kameror).

Om detta funkar kan du ju prova med att dela upp den i en del för Mac och en för PC. Personligen skulle jag inte gjort det utan haft en enda partition.

Tack för förslaget, men jag hängde nog inte riktigt med där... problemet med att ha en FAT32-formaterad hårddisk är att jag inte kan installera något OSX-spel eller -program på den; åtminstone inte det spelet jag testade för ändamålet. Tills vidare får det nog bli två HFS+ partitioner; en för lagring (Som PC'n får vara med och dela, med hjälp av Macdrive) och den andra för OSX programvaror och relaterat material.

Så du har erfarenhet av Atari också... kul! Jag envisades med att ha en 520 ST i början av nittiotalet, medan alla jämnåriga hade Amiga 500 (Ibland känns det som jag fortfarande går emot strömmen). Redan då kämpade jag med kompatibilitetsproblem med bilder, ljudfiler och annat som byttes med disketter...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-17 09:13

Vi sålde faktiskt ett DTP system för Atari som hette Calamus (finns fortfaranade men nu på PC tror jag). Det är först sedan InDesign kom som Mac och Windows kommit ikapp.

Man körde ett helt Desktop Publishing system, svartvitt/gråskala, Soft-Rip och allt med 100% WYSIWYG på en datorn med 1MB (!) RAM, ingen hårddisk och en 720kB drive ! Det systemet var smått fantastiskt med tanke på hur resursslösande dagens system och program är.

Angående dina partitioner så meddela gärna hur det går- Vore kul att veta om det funkar bra med olika partitioner för Mac/PC osv.

Jag vet inte om datorerna står nära varandra. I så fall kan en annan ide vara att nätverksansluta datorerna. Om du inte har hub eller switch emellan kan man köra in en korskopplad kabel direkt mellan datorerna. Koppla sedan in disken på Macen (OSX) och dela ut den till PCn eller tvärtom.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-18 04:04

Jag såg info i Appels hjälptexter för Skivverktyget (Disc Utility) som förmodligen svarar på din ursprungliga fråga. Om än ett tråkigt svar:

Apples hjälptexter säger:
"Använd Skivverktyg om du ska formatera en hel skiva (utan partitioner) i DOS-format. Det går inte att partitionera en skiva och formatera den i DOS-format. ."

  • Medlem
  • 2003-10-31 10:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Det bästa är att ha hela den externa hårddisken formaterad som FAT32. Både Mac OS X och Windows hanterar det formatet, så det är den minsta gemensamma nämnaren till dess att OS X får stöd för NTFS.

Men tycker inte OSX att det är sunkigt och segt med FAT32?
Jag står i begrepp att formatera en extern disk för användande mellan mac/pc och undrar hur jag ska formatera.

1
Bevaka tråden