Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ditt senaste inköp (med bilder)

Tråden skapades och har fått 1547 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-09-23 14:57
Ursprungligen av johnh3:

Dock tyckte jag kaffet blev lite för svalt när man bryggde. Denna blir riktigt varm. Så det var bättre. Inte så man bränner tungan men nog varmt.

Detta kan åtgärdas med lite Artic Silver 5 eller motsvarande. Jag plockade isär min gamla bryggare (tyvärr - inga iFixit-bilder!) och noterade att värmeelement och värmeplatta endast satt hopklämda men att värmeöverföringen var i det närmaste obefintlig då den hade blivit bortsköljd av, troligen, gammalt kaffe som runnit över. Efter denna fix återfick bryggaren, med råge(!), sin gamla temperatur på kaffet. Dock dog värmeelementet i våras... RIP.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-23 19:36

Dagens inköp

Ursprungligen av zinned:

Dagens inköp

Passade storleken? Läste att många byter pga för litet eller stort. Tydligen vanligare att det väljs en storlek för stort. Men det skall ju även gå att trä över handen. Tycker mitt (7) känns lite stort - men kan funka. Dom lär förstås töja sig lite med tiden enl Apple. Avvaktar till klockan kommer nästa vecka innan beslut. Den lev med blå sportbandet - så praktiskt är det inget problem att byta ut loopen mot mindre.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-25 15:11
Ursprungligen av adress@mac:

Passade storleken? Läste att många byter pga för litet eller stort. Tydligen vanligare att det väljs en storlek för stort. Men det skall ju även gå att trä över handen. Tycker mitt (7) känns lite stort - men kan funka. Dom lär förstås töja sig lite med tiden enl Apple. Avvaktar till klockan kommer nästa vecka innan beslut. Den lev med blå sportbandet - så praktiskt är det inget problem att byta ut loopen mot mindre.

Precis, det är nästan alltid så att folk tar för stora band då detta flexar väldigt mycket och man bör ta ett mindre. Jag prövade storlek 4 och 5 men tog storlek 5 till slut. Jag funderar dock på att gå dit i helgen och byta till storlek 4 ändå. Storlek 5 sitter bra men kan ändå ibland få en förnimmelse om att det hade varit snäppet vassare med 4.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2020-09-25 16:10
Ursprungligen av Dalle:

Snabbladdare ifrån Ali? Nästa köp kanske borde vara en ordentlig pulversläckare?

Har köpt mycket på AliExpress, men något som jag aldrig skulle köpa är laddare. Har tvärt om direkt slängt medföljande laddare och andra 230V-adaptrar som kommit med produkter jag köpt på Ali.

Denna rapport kan vara intressant att läsa för de som vill spara en hundralapp genom att köpa billiga USB-laddare direkt ifrån Kina:

https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets...

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2020-09-25 16:14

Trots att jag har en väl fungerade AW4 4G så blev det en sådan här.

Största orsaken är hälsa, och nu med Cv19 så ville jag gärna ha funktionen som mäter syremättnad. Annars så hade jag nog fortsatt med min nuvarande AW4 ett par år till (extremt nöjd med den i övrigt).

Senast redigerat 2020-09-25 16:34
Ursprungligen av zinned:

Precis, det är nästan alltid så att folk tar för stora band då detta flexar väldigt mycket och man bör ta ett mindre. Jag prövade storlek 4 och 5 men tog storlek 5 till slut. Jag funderar dock på att gå dit i helgen och byta till storlek 4 ändå. Storlek 5 sitter bra men kan ändå ibland få en förnimmelse om att det hade varit snäppet vassare med 4.

Visste inte att dom finns i butik redan. Mycket enklare än att skicka tillbaka. Undrar om man kan byta i butik - under förutsättning att den finns på lager? I mitt fall blir det Täby eftersom Stockholm inte förärats ngn butik. Man kan ju alltid ringa och kolla.
4 - 5 får du den över handleden enkelt i alla fall?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-09-25 21:23
Ursprungligen av adress@mac:

Visste inte att dom finns i butik redan. Mycket enklare än att skicka tillbaka. Undrar om man kan byta i butik - under förutsättning att den finns på lager? I mitt fall blir det Täby eftersom Stockholm inte förärats ngn butik. Man kan ju alltid ringa och kolla.
4 - 5 får du den över handleden enkelt i alla fall?

Självklart kan du byta i butik, man har ju 14 dagars öppet köp som vanligt så det är bara att prova på och lämna tillbaka om den inte passar.

Där är mycket mer stretch i den än vad man kan tro

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-09-25 23:00
Ursprungligen av adress@mac:

Mycket enklare än att skicka tillbaka. Undrar om man kan byta i butik - under förutsättning att den finns på lager?

Det går bra att shoppa på internet och lämna tillbaka/byta i butik. Jag var iväg till Apple Store Emporia och bytte storlek tidigare ikväll.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2020-09-26 22:03

Jabra Elite Active 75t som jag köpte på pga. att mina 65t gav upp efter några år av trogen tjänst. Uppgraderingen gav mig ett rejält steg upp i upplevd ljudkvalitet. Även mina Bose QC35ii känns aningen trötta i jämförelse!

3 meter lightning kabel för 69 kr:
https://fyndiq.se/produkt/ios-3a-kabel-laddsl...

En Samsung Galaxy S20 4G (Grå färg). Mest pga priset som Elgiganten har denna helg. Stod mellan den, Sony Xperia 5 Mark 2 5G, Galaxy S20 FE eller nån av de nya iPhone 12 modellerna.

Galaxy FE nästan idealiskt men den kändes för stor. Avsevärt större en S20. Sony Xperia 5 Mark 2, dock ganska hög pga 21:9 displayen. Har dock haft Sony förut så kul testa nåt annat.

iPhone 12 kommer bli dyra och man lär inte få någon rabatt utan inbyte. 5G känns som överkurs för min del. Lär inte bli aktuellt förrän om tre år eller så på allvar.

Så Galaxy S20 kändes som en bra kompromiss, den minsta mobilen i S20 serien också. Min sista 4G mobil innan man hoppar på 5G.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-10-11 00:20

Volvo V60 Cross Country D4 AWD 2020

Senast redigerat 2020-10-11 08:24
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2020-10-12 10:51

Blev några Eufy Indoor Cam 2K för att testa Homekit Secure Video.

Funkade bra, var enkelt och framför allt var det billigt, inte ofta den kombinationen går ihop.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2020-10-16 23:30

Detta paket hämtade jag precis ut på posten. Passar perfekt då resten av familjen är bortresta och jag är ensam hemma ikväll och imorgon förmiddag.

Elbilen sitter på uppladdning just nu...

Ursprungligen av omartint:

Detta paket hämtade jag precis ut på posten. Passar perfekt då resten av familjen är bortresta och jag är ensam hemma ikväll och imorgon förmiddag.

Elbilen sitter på uppladdning just nu...

https://i.imgur.com/plkwDIs.jpg

https://i.imgur.com/zIvg22A.jpg

https://i.imgur.com/TjQ3aGU.jpg

Hur var det? Minst sagt lite nyfiken på att skaffa ett som julklapp till grabben. Har du tid & möjlighet får du gärna skriva en liten recension.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2020-10-19 12:45
Ursprungligen av HåkanE:

Hur var det? Minst sagt lite nyfiken på att skaffa ett som julklapp till grabben. Har du tid & möjlighet får du gärna skriva en liten recension.

Ingen riktig test, men några första initiala intryck från några timmar i helgen:

Bilen är ju i sig ganska oimponerande. Går väldigt långsamt och ingen finkänslig styrning. Så som ren radiostyrd bil så är det rätt tråkigt om man tittar på själva bilen när man kör (äger inga andra radiostyrda bilar, men vet att det finns sådana som är 10-100 ggr bättre än denna).

Men när man betraktar det hela bara från sin Switchskärm så blir det hela mycket roligare, och till något helt annat. Detta är faktiskt en grymt bra gjord implementering av AR-konceptet och diggar det än så länge mycket. Gillar att man tar och gör ens hem till en scen i spelet. Riktigt kul koncept!

Gällande rent praktiskt så är jag dock lite besviken på räckvidden. Står i skärmen att den skall styra bilen via WiFI, och har testat att koppla upp via lite olika routrar/repeaters i huser, men får det inte att räcka hela vägen.

Bilden i Switchen försvinner när man kör långt bort, och kontrollerna blir sega. Känns som om det hela ändå går över blåtand, och att räckvidden mellan Switch och bilen är en begränsade faktor. Nu har vi ju ifs ett enplanshus på ca 200+ kvm, men jag tycker ändå att vitsen skall ju vara att man bygger banor som sträcker sig över massor med rum (tycker man ser det i reklamen från Nintendo).

Så konceptet är jag grymt nöjd med, men inte helt med genomförandet pga. tekniska begränsningar i tillförlitlig räckvidd.

Får ringa och prata med Bergsala i veckan, och höra hur de tänkt sig det hela skall fungera (eller om det är fel på bara mitt ex.).

Får jag ordning på detta så skall jag nog beställa en Luigi-bil till min dotters födelsedag, för det är grymt kul spel! Hon gillar att tävla i bilspel mot mig (tex i Xboxen eller i Teslan), så tror det kan bli en rolig present. Kul att kunna köra två mot varandra om det fungerar bra.

Ismartgate till garageporten för samkörning med HomeKit. Så förbaskat trött på att ungarna ska in och hämta något och letar efter den lilla fjärren som antingen är på vift eller i frugans bil.

Installationen gick smärtfritt trots att min garagemotor ej fanns med i listan, så jag chansade på vart kablage (2 st) skulle in och det gick på första försöket. Kompletterade med en Aqara-knapp till hallen så ett knapptryck = Öppna garaget och två knapptryck = Stänga.

Har även köpt ett gäng NFC-taggar som jag tänkte vara kreativ med sen, hur återstår att se.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-10-20 17:26

Armaband till min AW6 SS guld, det blev svart rocka (fisken) med dubbelt viklås.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2020-10-20 22:38
Ursprungligen av Gäddnos:

Armaband till min AW6 SS guld, det blev svart rocka (fisken) med dubbelt viklås.

Snyggt!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-10-22 10:11

2st ZeroW + 4:a med div tillbehör.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-10-24 16:41

Sony CCD-V8E.
Enligt säljaren som köpt den på affärsresa till Japan rör det sig om en värstingmodell på endast 2,3kg. Mindre resväska med tillbehör följde med, men det fattas USB-kabel.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-10-29 07:34

En volymkontroll för BlueTooth, tänkte ha den till min iPad.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-29 12:24

ESR tempererat glas till kommande telefon

Köpte en MagSafe Wallet tidigare i veckan och sett som ett simpelt komplement gillar jag den verkligen.

Kommer inte att ersätta min Secrid Wallet men kommer vid enstaka tillfällen vara det enda som följer med.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2020-11-09 23:12
Ursprungligen av kafferast:

Köpte en MagSafe Wallet tidigare i veckan och sett som ett simpelt komplement gillar jag den verkligen.

Kommer inte att ersätta min Secrid Wallet men kommer vid enstaka tillfällen vara det enda som följer med.

Har funderat på att skaffa en Secrid Wallet. Är du nöjd med din, och vilken version har du?

Ursprungligen av omartint:

Har funderat på att skaffa en Secrid Wallet. Är du nöjd med din, och vilken version har du?

Supernöjd, har testat mig fram och nu senast kör jag Miniwallet-versionen (den med spänne). Föredrar den framför den utan spänne då det känns lite mer ”stadigt”.

Ursprungligen av reboot81:

Sony CCD-V8E.
Enligt säljaren som köpt den på affärsresa till Japan rör det sig om en värstingmodell på endast 2,3kg. Mindre resväska med tillbehör följde med, men det fattas USB-kabel.

En klassiker! Men den kommer från en tid långt före usb-kablarnas tid. Däremot kan man spela upp både video 8 och hi8 - och därmed föra över/digitalisera - med hjälp av av en digital 8 (D8)-kamera. Kruxet är bara att hitta en sådan...

(Video capture av olika slag funkar förstås också, men är inte lika elegant).

Nu finns det gott om plats för julmusik i familjens iPod Mini!

Inte bara julsånger. Passade på at slänga in hela iTunes-biblioteket!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-11-17 21:04

12 Max, Spigen glastr slim HD och Griffin Survivor Extreme. Lyckades inte hitta något större* eller mer ruggat.
Notera att glas och skal marknadsförs för "New iPhone 6.7" och inte iPhone Max

*Det är mindre än föregångaren till 7+, och saknar framsida.

Bevaka tråden