Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple presenterar M1-processorn

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple presenterar världens första Apple Silicon-chip och namnet blev M1. Chippet kommer att baseras på 5-nanometerstekniken.

Läs hela artikeln här

O.M.G.

Sjuka batteritider, grymma hastigheter och fantastiska GPU:er.

Fantastiskt helt enkelt, vi ser början på en ny era!

  • Medlem
  • 2020-11-10 21:20

När tror ni vi får se en iMac med M-processor? 2021?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-11-10 23:06

Det här är så galet stort. De tar ett kliv åt sidan från traditionell datorkonstruktion och äger hela kedjan på moderkortet.

Dock undrar jag, CPU och GPU på samma chip ur värmesynpunkt, hur går det ihop?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-10 23:51

Extremt kaxigt av Apple att ta klivet till en ny processorarkitektur. Kraven på dem är höga. Om de misslyckas så rasar ett helt ekosystem av datorer.

Det är i nästan omöjligt att greppa vilka stora resurser Apple besitter idag. I princip skulle inget annat bolag på den här nivån våga göra detta.

Men Apple har lärt sig att bygga bra egna chip till iPhone och iPad. Och nu egen CPU, GPU, Neural Engine, mm på ett SoC till desktop.

Detta ser ut att bli en succé.

  • Medlem
  • 2020-11-11 00:21

Men Apple är ju slut? Dom har ju inte kommit med någon ny inovation sedan den första iPhonen 2007? Om ett par år finns det inget kvar av Apple...

(En väldigt vanlig uppfattning, främst bland förespråkare av PC och Android)

Ursprungligen av reboot81:

Dock undrar jag, CPU och GPU på samma chip ur värmesynpunkt, hur går det ihop?

Det har forskats väldigt mycket på detta område och varit en våt dröm för logikkortsarkitekter att man ska kunna göra samla komponenterna för att kunna snabba upp hanteringen. Tänk själv, med X triljoner beräkningar per sekund så blir minsta millimeter avgörande för hastigheten. Ska biten t ex åka X triljoner * 3 cm per sekund, eller X triljoner * 0,01 cm per sekund...?

Det är ju en av anledningarna till att Apple utvecklat chipet själva, med M1:an så är värmeutvecklingen en bråkdel av Intels processorer, och man har plötsligt tagit ett steg in i framtiden genom att samla processorerna närmare varandra...!

Fråga mig inte exakt HUR chipet är uppbyggt för att ha mindre värmeutveckling dock!

Ursprungligen av Dalle:

När tror ni vi får se en iMac med M-processor? 2021?

Ja, jag tror det, speciellt för 24”.

Men jag är inte lika säker på att det blir en M1 för 27”, kanske en mer kraftfull variant av M1, t.ex., M1D, där D står för desktop.

Edit: Det skulle också kunna kallas M1X (efter A-serien, t.ex. iPad Pro A12X). Där X:et markerar pro serien.

Senast redigerat 2020-11-11 15:40
  • Medlem
  • 2020-11-11 14:21
Ursprungligen av The Real Viking:

Ja, jag tror det, speciellt för 24”.

Men jag är inte lika säker på att det blir en M1 för 27”, kanske en mer kraftfull variant av M1, t.ex., M1D, där D står för desktop.

Hoppas du har rätt.
Min mor behöver byta ut sin iMac 2009 då High Sierra inte längre får några uppdateringar. Frågan är ju om man ska byta till en SSD i den befintliga maskinen och installera Windows 10 så länge? Det känns ju dumt att köpa den sista (?) modellen med Intel-processor.

Det enda jag saknade var Base band chippet (5G), som Apple köpte från Intel. Men det är möjligt att chipet inte är färdigutvecklad. Det skulle kunna integreras in i efterföljande serier efter M1, antingen M1X eller M2…

Men ren skär prestanda och låg strömförbrukning har M1 – så jag är imponerad. Bra jobbat, Apple!

Senast redigerat 2020-11-12 07:23
Ursprungligen av The Real Viking:

Ja, jag tror det, speciellt för 24”...

Tror du att det kommer en ny storlek, eller menar du 21,5"?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Tror du att det kommer en ny storlek, eller menar du 21,5"?

Det var 21,5" jag tänkte på, men hörde ett rykte om att 21,5" skulle ersättas av 24". Men som sagt det jag tänkte var minsta modellen av iMac som får M1 först.

Att det kommer en iMac med en M1-processor under 2021 står utom allt rimligt tvivel.

Det blir troligen en ny design också, och den kommer komma i två storlekar, varav den minsta blir 24".

/Gissar jag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-12 10:35
Ursprungligen av carlsson:

Att det kommer en iMac med en M1-processor under 2021 står utom allt rimligt tvivel.

Det blir troligen en ny design också, och den kommer komma i två storlekar, varav den minsta blir 24".

/Gissar jag.

Jag tänker att åtminstone tills Mac Pro behövs en nästa generation M-processor som även kan använda ramminne och grafik som inte är inbyggt i processorn, för att vara möjligt att konfigurera för olika behov. (även om det säkert blir någon speciallösning så att minnesuppgraderingar bara blir till apple-priser)

Skulle hoppas och tror att detta också blir lösningen för åtminstone den större iMac-modellen.

Erfarenhet från övergången till intel ger ju att det kan vara klokt att vänta en generation. De första intel-imac och intel-mini kom ju med en Core Solo-processor...

Men en MacBook Air med M1 är ju helt riskfritt ett jättelyft jämfört med nuvarande, om man inte är beroende av mjukvara som fortfarande bara är optimerad för intel. Får vänta på tester vad Rosetta2 på M1 ger för prestanda.

Senast redigerat 2020-11-12 10:48

Enligt Dave Lee på YT* är det kylningen som avgör hur länge M1 kan prestera på max. Så MBA i botten och mini i topp, på grund av kylningsmöjligheterna. Han är väldigt entusiastisk över batteritiderna.

* https://www.youtube.com/watch?v=l2qgTyTVUgI

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-11-12 11:43
Ursprungligen av Dalle:

Hoppas du har rätt.
Min mor behöver byta ut sin iMac 2009 då High Sierra inte längre får några uppdateringar. Frågan är ju om man ska byta till en SSD i den befintliga maskinen och installera Windows 10 så länge? Det känns ju dumt att köpa den sista (?) modellen med Intel-processor.

Låter inte snällt åt din mor… Inser nu att frugan sitter i samma båt med en mid-2010 iMac. Adobe och Microsoft supportar inte heller 10.13.6 efter att Apple upphör med sina uppdateringar...

  • Medlem
  • 2020-11-12 15:13
Ursprungligen av reboot81:

Låter inte snällt åt din mor..

Du menar att det är bättre att köpa sista iMacen med Intel som redan är ett år gammal? Jag tänker mer på hur det kommer att bli med uppdateringar till Intel-maskiner framöver. Visst kommer dom att få uppdateringar en tid framåt i tiden. Men jag tror att ”gamla” maskiner med Intel kommer att fasas ut snabbare då det borde underlätta för mjukvaruavdelningen hos Apple att endast ha en arkitektur att jobba med.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-11-12 17:31
Ursprungligen av Dalle:

Du menar att det är bättre att köpa sista iMacen med Intel som redan är ett år gammal? Jag tänker mer på hur det kommer att bli med uppdateringar till Intel-maskiner framöver. Visst kommer dom att få uppdateringar en tid framåt i tiden. Men jag tror att ”gamla” maskiner med Intel kommer att fasas ut snabbare då det borde underlätta för mjukvaruavdelningen hos Apple att endast ha en arkitektur att jobba med.

Nej, även vi vill ha en iMac (allt i ett dator), men 22000 för en 27" Intel maskin känns lite väl mycket när en M(X) dito säkert går att få för flera tusenlappar mindre inom ett par månader.

1
Bevaka tråden