Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple visar upp nya MacBook Air

Tråden skapades och har fått 108 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2020-11-12 19:52
Ursprungligen av BlackSmp:

Beställde en ingångsmodell på promenaden hem efter några dagars velande. Alldeles för lätt att beställa via telefonen, apple store och Apple Pay...

precis så??

Asså, jag är så satans sugen på instegaren...Behöver ju inte ens en egentligen utan det är ju bara vill ha faktorn. Hur överkommer man detta

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-12 20:36
Ursprungligen av N_Micke:

Asså, jag är så satans sugen på instegaren...Behöver ju inte ens en egentligen utan det är ju bara vill ha faktorn. Hur överkommer man detta

Tänk på att modellen om 1-2 år kommer vara ännu snabbare, ha ännu bättre batteri och förmodligen få ny design (typ som när man gick över till intel).

Det är en bra dator om man behöver en ny dator. Då hade jag inte tvekat. Men tror inte du märker 12 000 kr i skillnad jämfört med din nuvarande dator när du surfar på 99.se.

Om några år är också alla tredjeparts-appar anpassade till AS. Plus att jag är nyfiken på vad mer Apple har på g nu när de inte begränsas av intel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-12 20:41
Ursprungligen av Redaktionen:

Apple visade idag upp sin första dator med nya M1-chippet och det är MacBook Air som är först ut.

Läs hela artikeln här

Man kan väl lugnt säga att andrahandsvärdet på intel-macarna halverats. Snart slumpas de väl bort som samsung-telefoner.

Vem vill betala i närheten av 10 k för en Mac när de kan få en mångdubbelt snabbare för 12 k?

Ursprungligen av ibish:

Tänk på att modellen om 1-2 år kommer vara ännu snabbare, ha ännu bättre batteri och förmodligen få ny design (typ som när man gick över till intel).

Det är en bra dator om man behöver en ny dator. Då hade jag inte tvekat. Men tror inte du märker 12 000 kr i skillnad jämfört med din nuvarande dator när du surfar på 99.se.

Om några år är också alla tredjeparts-appar anpassade till AS. Plus att jag är nyfiken på vad mer Apple har på g nu när de inte begränsas av intel.

Ja jag tror du tänker rätt. Har ju slutat spela på dator, redigerar inte heller bilder längre då jag fick lägga den hobbyn på hyllan pga "reasons". Mer parten är ju surf jag har datorn till och det duger ju 2018 Air modellen gott till. Men man är ju prylgalning ut i fingerspetsarna, men kan man stå emot o se till nästa års modell...Ja då lär det vara än mer skillnad.

Ursprungligen av ibish:

Tänk på att modellen om 1-2 år kommer vara ännu snabbare, ha ännu bättre batteri och förmodligen få ny design (typ som när man gick över till intel).

Det är en bra dator om man behöver en ny dator. Då hade jag inte tvekat. Men tror inte du märker 12 000 kr i skillnad jämfört med din nuvarande dator när du surfar på 99.se.

Om några år är också alla tredjeparts-appar anpassade till AS. Plus att jag är nyfiken på vad mer Apple har på g nu när de inte begränsas av intel.

Jag har väntat länge nog, min 2014 MBp 13 har dåligt batteri och skärm. Hade hoppats på en ny 12" på under kilot men nu får det bli en Air.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-12 22:30
Ursprungligen av timofej:

Fortfarande intressant att se hur den nya Air står med de gamla Pro. Jag misstänker att gemene man inte behöver dator som är kraftigare Air. Video- och bildredigering verkar den klara av utan problem. Vad behöver man mer?

Nu har det kommit lite benchmarks: https://www.macrumors.com/2020/11/11/m1-macbo...

Det ser nästan för bra ut för att vara sant.

Ursprungligen av N_Micke:

Asså, jag är så satans sugen på instegaren...Behöver ju inte ens en egentligen utan det är ju bara vill ha faktorn. Hur överkommer man detta

Handla...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-13 09:20

I många kommentarerna i denna tråd kan ett ohejdbart köpsug ses även hos folk som inte behöver en ny dator just nu. Jag ställer mig i led. Har en MBP, sen 2012 som jag fortfarande är mycket nöjd med och som visar inga tecken på åldrandet. Hade inte planerat byta den under ett par år till men hur kan man stå emot alla dessa tester?! Även om det skär i hjärtat att överge en helt fungerande dator.

Om jag ändå ger mig för trycket och bestämmer mig för att köpa en ny Air vad tycker ni, bör man uppgradera till 16 GB minne? Nu har jag 8 GB som uppfyller alla mina behov (bildredigering i LR, lättare videoredigering i 1080p). Den nya datorn borde väl inte vara värre och därmed borde väl 8 GB räcka även där, eller? Om man kunde uppgradera minnet i efterhand skulle jag inte ens fundera på det - den dag den sorg. Men i de nya datorerna verkar ju allt vara fastlött.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-11-13 09:57

Angående minnet kan man ju vänta några veckor och se vad andra kommer fram till. En iPad med mindre mängd RAM ram klarar av att redigera stora bilder och även enklare 4K filmer som jag tar med min GoPro utan att få hicka, så jag tänker att det skulle kunna fungera med 8GB på en Air för att göra samma. Tror att 8GB skulle räcka till mig och hellre ta större lagring (om jag måste välja).

tillägg: Den nya SSD-lagringen är ju dessutom något oerhört mycket snabbare än tidigare på någon Mac, att skriva/läsa en eventuell växlingsfil kommer knappt märkas av om det skulle bli trångt i RAM..

Senast redigerat 2020-11-13 10:37
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-13 10:05
Ursprungligen av Gäddnos:

Angående minnet kan man ju vänta några veckor och se vad andra kommer fram till. En iPad med mindre mängd RAM ram klarar av att redigera stora bilder och även enklare 4K filmer som jag tar med min GoPro utan att få hicka, så jag tänker att det skulle kunna fungera med 8GB på en Air för att göra samma. Tror att 8GB skulle räcka till mig och hellre ta större lagring (om jag måste välja).

Tack Gäddnos! Värdefullt input!?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-13 10:45
Ursprungligen av timofej:

I många kommentarerna i denna tråd kan ett ohejdbart köpsug ses även hos folk som inte behöver en ny dator just nu. Jag ställer mig i led. Har en MBP, sen 2012 som jag fortfarande är mycket nöjd med och som visar inga tecken på åldrandet. Hade inte planerat byta den under ett par år till men hur kan man stå emot alla dessa tester?! Även om det skär i hjärtat att överge en helt fungerande dator.

Om jag ändå ger mig för trycket och bestämmer mig för att köpa en ny Air vad tycker ni, bör man uppgradera till 16 GB minne? Nu har jag 8 GB som uppfyller alla mina behov (bildredigering i LR, lättare videoredigering i 1080p). Den nya datorn borde väl inte vara värre och därmed borde väl 8 GB räcka även där, eller? Om man kunde uppgradera minnet i efterhand skulle jag inte ens fundera på det - den dag den sorg. Men i de nya datorerna verkar ju allt vara fastlött.

Kör du några microsoft-produkter? I sådana fall ta 16gb. Har det på min jobb-macbook air. Office-sviten suger ram

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-13 10:50
Ursprungligen av timofej:

I många kommentarerna i denna tråd kan ett ohejdbart köpsug ses även hos folk som inte behöver en ny dator just nu. Jag ställer mig i led. Har en MBP, sen 2012 som jag fortfarande är mycket nöjd med och som visar inga tecken på åldrandet. Hade inte planerat byta den under ett par år till men hur kan man stå emot alla dessa tester?! Även om det skär i hjärtat att överge en helt fungerande dator.

Om jag ändå ger mig för trycket och bestämmer mig för att köpa en ny Air vad tycker ni, bör man uppgradera till 16 GB minne? Nu har jag 8 GB som uppfyller alla mina behov (bildredigering i LR, lättare videoredigering i 1080p). Den nya datorn borde väl inte vara värre och därmed borde väl 8 GB räcka även där, eller? Om man kunde uppgradera minnet i efterhand skulle jag inte ens fundera på det - den dag den sorg. Men i de nya datorerna verkar ju allt vara fastlött.

JAg tänker att du sitter på en 2012-dator och det tyder ju på att du inte byter i onödan. Då skulle jag ta 16 GB RAM för att försöka se till att datorn känns pigg lite längre. Tänker du byta om 3 år kanske det inte spelar lika stor roll.

Jag tänker att den nya processorn och maskinens effektivitet säkert räcker med 8gb. Men jag planerar att ha den så länge det går, hoppas på minst 8 år så jag garderar mig med 16gb. Det var ju inte så stora pengar, likadant med 1tb hade nog klarat mig med 512gb.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-16 17:00

Sitter och funderar på att klicka hem en mac i alla fall men upptäcker att det inte verkar finnas kabel med i kartongen med nya macar. Alltså endast själva adapter följer med, utan sladd! Är det verkligen så eller förutsätts det som självklarhet att kabeln följer med??

Ursprungligen av timofej:

Sitter och funderar på att klicka hem en mac i alla fall men upptäcker att det inte verkar finnas kabel med i kartongen med nya macar. Alltså endast själva adapter följer med, utan sladd! Är det verkligen så eller förutsätts det som självklarhet att kabeln följer med??

2m kabel följer med. Jag kollade nyss i apple store appen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-16 17:09
Ursprungligen av BlackSmp:

2m kabel följer med. Jag kollade nyss i apple store appen

Nja, inte den kabel. Kabel som tillåter att slippa att sitta direkt på golvet bredvid vägguttaget. En sådan:

https://www.apple.com/se-edu/shop/product/MK1...

Följde med min nuvarande Mac för åtta år sedan.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-11-16 17:16
Ursprungligen av timofej:

Nja, inte den kabel. Kabel som tillåter att slippa att sitta direkt på golvet bredvid vägguttaget. En sådan:

https://www.apple.com/se-edu/shop/product/MK1...

Följde med min nuvarande Mac för åtta år sedan.

MBP 16 2019 var det premiär för att inte få med den apparatkabeln.

Ursprungligen av timofej:

Nja, inte den kabel. Kabel som tillåter att slippa att sitta direkt på golvet bredvid vägguttaget. En sådan:

https://www.apple.com/se-edu/shop/product/MK1...

Följde med min nuvarande Mac för åtta år sedan.

Aha, jag vet inte vad jag tänkte på

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-11-16 17:36
Ursprungligen av timofej:

Nja, inte den kabel. Kabel som tillåter att slippa att sitta direkt på golvet bredvid vägguttaget. En sådan:

https://www.apple.com/se-edu/shop/product/MK1...

Följde med min nuvarande Mac för åtta år sedan.

Prova en sådan här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-16 20:39
Ursprungligen av Gäddnos:

MBP 16 2019 var det premiär för att inte få med den apparatkabeln.

Åh, jag förstår... Tack för infon! Först måste man köpa adaptrar för varje extern anslutning. Nu får man lov att köpa en strömkabel separat. Snart får man säkert köpa även själva adaptern, på samma sätt som man får göra det om man köper en iPhone. Apples girighet har inga gränser. :-/

Ursprungligen av MatsOlov:

Tack för det fantastiska tipset Mats Olov! Jag antar att du släpar ett sådant där med dig vart du än går. Det är väl det Apples slogan syftar på: "Det bara funkar!", eller?

Jag vet att det kan kännas dumt att man avbryter ett köp för 16k bara för att en 250 kronors kabel saknas i förpackningen. Men på något sätt måste man känna sig nöjd efter ett såpass stort köp och inte blåst. Och som sagt behöver jag köpa adaptrar som jag inte behöver nu. Jag avvaktar lite till.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-11-16 20:42
Ursprungligen av timofej:

Åh, jag förstår... Tack för infon! Först måste man köpa adaptrar för varje extern anslutning. Nu får man lov att köpa en strömkabel separat. Snart får man säkert köpa även själva adaptern, på samma sätt som man får göra det om man köper en iPhone. Apples girighet har inga gränser. :-/

Tack för det fantastiska tipset Mats Olov! Jag antar att du släpar ett sådant där med dig vart du än går. Det är väl det Apples slogan syftar på: "Det bara funkar!", eller?

Jag vet att det kan kännas dumt att man avbryter ett köp för 16k bara för att en 250 kronors kabel saknas i förpackningen. Men på något sätt måste man känna sig nöjd efter ett såpass stort köp och inte blåst. Och som sagt behöver jag köpa adaptrar som jag inte behöver nu. Jag avvaktar lite till.

Eller så tar du en vanlig aparatsladd.

BTW. Sist jag köpte en TV fick jag inte med en hdmi-sladd, eller batterier till fjärren.

Vissa saker är OK att dra in på, främst för miljön och våra tillgångars skull. Hoppas på mer sådant.

Senast redigerat 2020-11-16 20:53
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-16 21:46
Ursprungligen av MatsOlov:

Eller så tar du en vanlig aparatsladd.

BTW. Sist jag köpte en TV fick jag inte med en hdmi-sladd, eller batterier till fjärren.

Vissa saker är OK att dra in på, främst för miljön och våra tillgångars skull. Hoppas på mer sådant.

Vilken "vanlig apparatsladd" menar du? Inga sladdar passar väl till Apples adapter förutom Apples egna, eller? ?

Att du inte fick batterier är dåligt tycker jag. Det betyder att du måste springa till affären först för att kunna byta kanal. Däremot är HDMI sladden inte nödvändig för att titta på TVn. Tror inte att någon av mina tv apparater hade HDMI kabel inkluderad. Man ansluter väl en antennkabel som redan finns i lägenheten? Därför tycker jag att det är helt ok att kabeln inte följde med. Värre vore om du behövde köpa till en strömkabel.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-11-16 21:47

Vanlig apparatkabel C7 passar. Du har nog sådana liggande redan i nån låda. Du missar jordningen, om det är en viktig grej för dig.

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kabl...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-11-16 22:27
Ursprungligen av Gäddnos:

Vanlig apparatkabel C7 passar. Du har nog sådana liggande redan i nån låda. Du missar jordningen, om det är en viktig grej för dig.

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kabl...

Tack för tipset Gäddnos! Visste inte att vanliga sladdar passade till Apples adapter. Fult som fan dock! Jag köper Apples produkter mycket pga deras estetik. Skulle aldrig kunna stå ut med en sådan lösning. För att inte tala om att jordning måste ju också ha ett syfte. Får väl hosta fram en separat sladd så småningom. Men först ska jag smälta ännu ett backslag från Apple.

För en annan som är en klent begåvad, hur står sig skärmen mot 2018 varianten av Air? (Ja, jag letar anledningar att köpa en)

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-11-17 05:12
Ursprungligen av timofej:

Tack för tipset Gäddnos! Visste inte att vanliga sladdar passade till Apples adapter. Fult som fan dock! Jag köper Apples produkter mycket pga deras estetik. Skulle aldrig kunna stå ut med en sådan lösning. För att inte tala om att jordning måste ju också ha ett syfte. Får väl hosta fram en separat sladd så småningom. Men först ska jag smälta ännu ett backslag från Apple.

Finns vita också.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-11-17 05:25
Ursprungligen av N_Micke:

För en annan som är en klent begåvad, hur står sig skärmen mot 2018 varianten av Air? (Ja, jag letar anledningar att köpa en)

Skärmen är bättre.

Jag har förstått det som att Air fått samma skärm som Pro.

Ursprungligen av timofej:

Tack för tipset Gäddnos! Visste inte att vanliga sladdar passade till Apples adapter. Fult som fan dock! Jag köper Apples produkter mycket pga deras estetik. Skulle aldrig kunna stå ut med en sådan lösning. För att inte tala om att jordning måste ju också ha ett syfte. Får väl hosta fram en separat sladd så småningom. Men först ska jag smälta ännu ett backslag från Apple.

Jäklar ett sånt gnäll för att man behöver en längre sladd! ?
Hur gör du när du behöver längre elkabel till t ex en lampa?

Jag förstår att man vill ha en snygg kabel, så varsågod: https://www.apple.com/se/shop/product/MK122Z/...

Jag var/är påväg till den enda lokala butiken jag har i närheten som verkar ha M1 Air hemma i lager idag

Men så såg jag att Apple.se sänkt priset idag på Macbook Air M1?

Åtminstone på 8Gb 256Gb modellen som jag tänkte slå till på - från 12.495:- till 11.613.75:- ?
(tror inte att jag missat moms eller något ?)

Bevaka tråden