Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flammig bild vid utskrift fr färglaser. Diagnos?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har fått ett problem med min trotjänare HP Color Laserjet 3600.

Den har inte gått så många kopior, bytt tonerkasetter max 4 ggr sedan köpet. Den enda slitdelen som jag bytt är en ny fixeringsenhet (för halvår sen).

Vid utskrift som inte är helsvarta så blir trycket "flammigt" (se bilder). Behöver hjälp med "diagnosen", dvs vilken komponent som verkar fallera och (kanske?) behöver byta ut?

Senast redigerat 2020-12-09 15:21

Min urgamla HP 2600 mådde inte bra av att stå still för länge:

  1. Automatrengöringen fyllde på så mycket toner i kassettens uppsamlingsutrymme att det spillde över (mer rengöring än utskrift sett över tid).

  2. No name-toner kan lämna en del övrigt att önska vad gäller jämnhet.

  3. I kombination med 1 och 2 ovan kan "rullbanan" bli smutsig. Sprejalkohol från Kjell ihop med mikrofiberduk löser detta.

I min HP 2600 sitter det alltså trumma i varje tonerkassett. På själva kassetten (efter trumman) sitter ett fack som skall samla upp överskottstoner. Pappret matas förbi de fyra tonerkassetterna/trummorna med hjälp av en ruillbana. Denna kan dras fram för hand för rengöring genom att snurra på kugghjulen.

De problem med ränder jag haft löstes genom att byta till kassetter av bättre fabrikat och rengöring av rullbanan.

Tack Johan f snabbt svar! Ja, den har stått i perioder men nu finns den på hemmakontoret och kommer gå varm

Kör originaltoners.

Menar du att det finns ett utrymme i själv tonerkassetten som behöver rengöras?
Eller är det den svarta plastbanan som liksom lägger sig över tonerkassetterna (se bild ovan)?

Jag har flytande isopropanol (f teknisk rengöring etc), tror du en infuktad mikroduk kan funka istället för spray?

Den svarta rullbanan ser ju faktiskt bra ut på bild. Det är nog inte den. Och om uppsamlingsfacken är överfulla så spiller det ut på banan med flammighet/ränder som följd. Så ditt fel är nog något annat...

Annars är kanske sprejalkohol överkurs. Men att torka "torrt" med mikrofiber brukar inte riktigt räcka för envist ingrodd toner. Och gnugga för guds skull inte för hårt på rullbanan!

Kör med isopropanol ("IPA") på flaska. Finns på Kjell. Även apoteket kan ha.

Något man alltid bör ha hemma vid elektronikrengöring då det inte lämnar några rester efter avdunstning!

Tillägg: Här kan man nörda ner sig i denna generations HP-printrar (din 3600 är mer påkostad storebror till min 2600, men toners mm är samma). https://mindmachine.co.uk/products/HP_CLJ_260...

Hittar inte luckan till uppsamlingsfacket på mina toners. Kan ha suttit på de noname jag bytt ut, men inte på de kassetter jag har nu. Kolla på skissen här - efter "waste blade" sitter ett fack som kan bli knökfullt om skrivaren körs väldigt många gånger på underhållsrengöring utan att däremellan skriva ut så mycket.

På den sida där kugghjulen sitter går det inte att se ngn lucka, men på andra sidan finns det en slits där det syns lite toner. Är det överskottsluckan?

Det är föhytande isopropanol fr Kjell&Co jag har, torkade försiktigt av rullbanan och fick ut en riktigt fin utskrift när jag testade. Låt hoppas det var rätt

Som sagt - tydligen så är det inte alla kassetter som har lucka. Minns en sådan tidigare då den buktade ut av överskottstoner. Men inga på mina nuvarande kassetter. Det är ju inte meningen att de skall tömmas, utan de ska inte hinna bli fulla under normalt användande.

1
Bevaka tråden