En något mer seriöst försök:
FCP använder en "magnetisk tidslinje" (ursäkta mina svengelska översättningar, jag använder inte programmet på svenska och känner inte till de svenska korrekta begreppen).
Den magnetiska tidslinjen skapas när du lägger till din första mediafil till din tidslinje. Vanligtvis är detta ett videoklipp, men det kan även vara audio (eller foto). Alla klipp som hamnar efter/bakom detta första klipp hålls ihop med den så kallade "magnetismen". Så om du klipper en bit in på din tidslinje och tar bort lite media, så "sugs" tidslinjen ihop och du har inga luckor.
Om du redan har lite media i din tidslinje, t ex några videoklipp, och sen lägger till en ljudfil som ligger i ett eget spår under, så är detta nya spår inte en ny magnetisk tidslinje, utan ett ihopkopplat klipp. Med detta menas att ljudfilen alltid behåller sin relativa plats till videospåret som den är ihopkopplad med. Detta är viktigt eftersom man vill att ljud och video skall förbli synkroniserat vid fortsatt arbete. Men detta innebär också att om du hade haft en sträng med ljudfiler under ditt videospår och valde att ta bort en ljudfil, så kommer de andra ljudspåren inte att bete sig magnetiskt. Detta är avsiktligt.
Om du gör ett projekt där ljudspåret är 'drivande' och du vill koppla videoklipp till det, så kan du börja med att lägga till ett ljudklipp när du startar ditt projekt. Då kommer detta klipp att hamna på den magnetiska tidslinjen och alla efterföljande klipp på samma spår kommer att vara magnetiska.
Om du direkt förstår vad jag menar och vet att det är inte detta som är problemet, så kan vi ju nysta vidare efter det. Men din frågeställning ovan—och även din bild—är rätt öppen och intetsägande. Man måste vara mycket specifik i problembeskrivningen. Det behöver inte vara många ord.