Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Exportproblem i Final Cut Pro

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej hej

Blir galen på en sak och vaknar mitt i natten och svettas...
Hur väljer jag Thumbnail, eller symbol som visas i mitt bibliotek eller Finder-fönster när jag renderar en film i Final Cut Pro?

Tack på förhand

Christian

---

Rubrikjustering/Moderator

Senast redigerat 2020-03-29 22:25

Det har jag aldrig gjort i FCPX, tror inte den funktionen finns. Jag använder Apple Compressor för att exportera videon och där kan du enkelt sätta din "Poster Frame".

Perfekt, tack så mycket!
Då kryper jag ner under min sten igen

när jag klipper i final cut så blir det ett mellanrum mellan det jag klipper. Går det att göra så att det inte blir ett mellanrum?

Ursprungligen av 747_isola:

när jag klipper i final cut så blir det ett mellanrum mellan det jag klipper. Går det att göra så att det inte blir ett mellanrum?

Vag problemställning, men svar ja, det går. Hur gör du när du lägger till klipp?

Senast redigerat 2020-12-10 10:32
Ursprungligen av hummel:

Vag problemställning, men svar jag det går. Hur gör du när du lägger till klipp?

det gäller ljudfil. lägger in det i itunes o sen kommer det upp under music filen till vä så drar jag in filen till där det ska vara

Ursprungligen av 747_isola:

det gäller ljudfil. lägger in det i itunes o sen kommer det upp under music filen till vä så drar jag in filen till där det ska vara

OK. Men om den hamnar för mycket till vänster kan du ju dra den till höger, om det är där den skall vara. Alternativt om den är för mycket till höger, så kan du dra den åt andra hållet så att luckan försvinner?

Joråsåatt.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

OK. Men om den hamnar för mycket till vänster kan du ju dra den till höger, om det är där den skall vara. Alternativt om den är för mycket till höger, så kan du dra den åt andra hållet så att luckan försvinner?

Joråsåatt.

jo det vet jag väl men jag trodde att det fanns en knapp som gjorde så att den gör det själv såååaattee

Verkar konstigt, kan du lägga upp ett projekt med problemet.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-12-11 08:26
Ursprungligen av 747_isola:

jo det vet jag väl men jag trodde att det fanns en knapp som gjorde så att den gör det själv såååaattee

Ett tips i all välmening:

Då hade en mer korrekt frågeställning varit något i stil med "Finns det något sätt att automatiskt ta bort mellanrum i Final Cut Pro, utan att behöva flytta ljudspåret manuellt?".

När man ställer frågor är det väldigt viktigt att man är tydlig med vad man vill veta och varför. Som man frågar får man svar.

Ursprungligen av hummel:

Verkar konstigt, kan du lägga upp ett projekt med problemet.

Nu blev det lite konstigt, det ser mer ut som en bild än ett FCP-projekt.

Senast redigerat 2020-12-11 17:16
Ursprungligen av hummel:

Nu blev det lite konstigt, det ser mer ut dom en bild än ett FCP-projekt.

?

Du visar en bild, det går inte att öppna i FCP som ett projekt.

Ursprungligen av hummel:

Du visar en bild, det går inte att öppna i FCP som ett projekt.

aha trodde du kunde se ändå. funkar det nu då?

Media saknas.
Kan inte förklara bättre för dig vad "lägg upp FCP-projektet så jag kan titta på det" innebär.

Hoppas någon annan kan hjälpa dig med ditt problem.

Senast redigerat 2020-12-12 11:29
Ursprungligen av hummel:

Media saknas.
Kan inte förklara bättre för dig vad "lägg upp FCP-projektet så jag kan titta på det" innebär.

Hoppas någon annan kan hjälpa dig med ditt problem.

Tack ändå för att du svarade. Jag vet inte hur jag ska visa bara / förklara.

Jag gör ett försök till ...

1. Skapa ett projekt i FCP som är så litet som möjligt men visar problemet du har.
2. Zippa/komprimera HELA projektet inklusive det media (video, musik osv) som ingår.
3. Ladda upp detta paket på forumet. I värsta fall ladda up en länk till detta paket som du laddar upp på annan plats på internet (denna lösning är inte att rekommendera då du kanske plötsligt tar bort den filen och kommer tråden här att bli oanvändbar).

Och där dog tråden ...

Ursprungligen av hummel:

Och där dog tråden ...

Sorry. Det verkar inte funka det jag undrar över. Mailade Moderskeppet & dom visste inte heller. Bad mig testa ett annat program

Vi behöver ett fungerande fcp-projekt för att kunna hjälpa dig!

En något mer seriöst försök:

FCP använder en "magnetisk tidslinje" (ursäkta mina svengelska översättningar, jag använder inte programmet på svenska och känner inte till de svenska korrekta begreppen).

Den magnetiska tidslinjen skapas när du lägger till din första mediafil till din tidslinje. Vanligtvis är detta ett videoklipp, men det kan även vara audio (eller foto). Alla klipp som hamnar efter/bakom detta första klipp hålls ihop med den så kallade "magnetismen". Så om du klipper en bit in på din tidslinje och tar bort lite media, så "sugs" tidslinjen ihop och du har inga luckor.

Om du redan har lite media i din tidslinje, t ex några videoklipp, och sen lägger till en ljudfil som ligger i ett eget spår under, så är detta nya spår inte en ny magnetisk tidslinje, utan ett ihopkopplat klipp. Med detta menas att ljudfilen alltid behåller sin relativa plats till videospåret som den är ihopkopplad med. Detta är viktigt eftersom man vill att ljud och video skall förbli synkroniserat vid fortsatt arbete. Men detta innebär också att om du hade haft en sträng med ljudfiler under ditt videospår och valde att ta bort en ljudfil, så kommer de andra ljudspåren inte att bete sig magnetiskt. Detta är avsiktligt.

Om du gör ett projekt där ljudspåret är 'drivande' och du vill koppla videoklipp till det, så kan du börja med att lägga till ett ljudklipp när du startar ditt projekt. Då kommer detta klipp att hamna på den magnetiska tidslinjen och alla efterföljande klipp på samma spår kommer att vara magnetiska.

Om du direkt förstår vad jag menar och vet att det är inte detta som är problemet, så kan vi ju nysta vidare efter det. Men din frågeställning ovan—och även din bild—är rätt öppen och intetsägande. Man måste vara mycket specifik i problembeskrivningen. Det behöver inte vara många ord.

1
Bevaka tråden