Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Säg hej till AirPods Max

Tråden skapades och har fått 95 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ryktena stämde och Apple visade idag upp via ett pressmeddelande AirPods Max som tidigare i ryktessvängen har kallats för AirPods Studio.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-12-08 18:36

Snygga lurar. Och priset är nog helt OK för det ljud de lär leverera.

Sjukt sugen, synd att de inte presenterade sport-modellen samtidigt. Intressant att se vad som skiljer dem åt.

Om det bara är materialval eller annat?

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-12-08 19:09

Undrar när jag ser första lurarna på gymmet? Det verkar vara någon slags tävling där om vem som har coolaste hörlurarna.

Ursprungligen av Gäddnos:

Undrar när jag ser första lurarna på gymmet? Det verkar vara någon slags tävling där om vem som har coolaste hörlurarna.

Ja det är en statussymbol som är lättare att visa upp än en dyr klocka, svårt att missa stora lurar. ??

Ursprungligen av Redaktionen:

Ryktena stämde och Apple visade idag upp via ett pressmeddelande AirPods Max som tidigare i ryktessvängen har kallats för AirPods Studio.

Läs hela artikeln här

Beställt, lägger hellre slantarna på lurar än dyra gymkort

Finns det några reviews ute? Har otroligt svårt att se hur ni kan beställa hörlurar för 6000 spänn utan annat än Apples marknadsföring att gå på?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-12-09 08:12
Ursprungligen av Sperious:

Finns det några reviews ute? Har otroligt svårt att se hur ni kan beställa hörlurar för 6000 spänn utan annat än Apples marknadsföring att gå på?

Kan tänka mig att dessa lurar inte har sämre ljud än HomePod/HomePod mini och de har ju sjukt bra referenser vad det gäller ljudet. Så jag skulle nog inte vara orolig för det.

Däremot kommer det att komma ett par som gnäller över ljudet och ett par som gnäller över passformen. Och dessa kommer att höras.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-12-09 08:39
Ursprungligen av MatsOlov:

Kan tänka mig att dessa lurar inte har sämre ljud än HomePod/HomePod mini och de har ju sjukt bra referenser vad det gäller ljudet. Så jag skulle nog inte vara orolig för det.

Men just HomePod (och Mini) har inte fått speciellt bra omdöme av ljudfolket, bara av dom hejjiga allmäntestarna på Youtube som gör 10 minuters filmer om hur man kopplar in strömkabeln.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-12-09 09:13
Ursprungligen av Gäddnos:

Men just HomePod (och Mini) har inte fått speciellt bra omdöme av ljudfolket, bara av dom hejjiga allmäntestarna på Youtube som gör 10 minuters filmer om hur man kopplar in strömkabeln.

Ursprungligen av MatsOlov:

Däremot kommer det att komma ett par som gnäller över ljudet och ett par som gnäller över passformen. Och dessa kommer att höras.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-12-09 09:18
Ursprungligen av MatsOlov:

Fast du har fel. Dom som hörs är Youtuberna som hyllar allt dom får prova.

Det verkar som att de som vill ha ett par får vänta till mars nästa år.

https://www.macrumors.com/2020/12/08/airpods-...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-12-09 10:32

Beställde ett par rymdgrå igår. Leverans 7/1, samma dag gällde de blå medan resten noterades för 28/12 när jag beställde.

Jag är lite fundersam över att beställa lurar för nästan 7000 utan att lyssnat ordentligt. Men utgår från att ljudet är tillräckligt bra och vill ha faktorn tog överhand.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-12-09 11:11
Ursprungligen av MatsOlov:

Kan tänka mig att dessa lurar inte har sämre ljud än HomePod/HomePod mini och de har ju sjukt bra referenser vad det gäller ljudet. Så jag skulle nog inte vara orolig för det.

Man kan ju inte jämföra ljudkvalitet mellan en högtalare och en over-ear-lur. Dock håller jag med dig, det lär ju inte vara dåligt ljud i dessa lurar.

Ursprungligen av Gäddnos:

Men just HomePod (och Mini) har inte fått speciellt bra omdöme av ljudfolket, bara av dom hejjiga allmäntestarna på Youtube som gör 10 minuters filmer om hur man kopplar in strömkabeln.

Där kan man snacka om att såga vanligt folk, som är de som produkten är till för

Dessutom kan man ju inte förvänta sig underverk ur ett så litet hus, en så liten produkt. Ingen har väl påstått att detta skulle vara en produkt för audiofiler.

Ursprungligen av MatsOlov:

Kan tänka mig att dessa lurar inte har sämre ljud än HomePod/HomePod mini och de har ju sjukt bra referenser vad det gäller ljudet. Så jag skulle nog inte vara orolig för det.

Ursprungligen av xms67:

Jag är lite fundersam över att beställa lurar för nästan 7000 utan att lyssnat ordentligt. Men utgår från att ljudet är tillräckligt bra och vill ha faktorn tog överhand.

Vill-ha-faktorn är en kraft att räkna med! Jag är en av dom där Apple-nördarna som köper mer eller mindre allt på release-dagen, men till skillnad från en ny iPhone eller Apple Watch, exempelvis, så är ju detta en helt ny produkt i en helt ny kategori och där kan inte ens jag köpa otestat.

Visserligen köpte jag bäde Airpods och Airpods Pro på releasedagen, men där var jag såld pä själva funktionen (true wireless respektive true wireless med NC) och ljudkvaliteten var sekundär för mig. Jag visste att det inte skulle kunna ske mirakel i så litet format.

Airpods Max, däremot, är en produkt jag ENBART skulle överväga för ljudkvalitetens skull. Jag har ju redan mina AirPods Pro som har alla tekniska funktioner som Max och dessutom i ett smidigare format. Återstår alltså ljudkvaliteten.

När det gäller ljudkvalitet i detta format så har Sonys WH-1000XM4 fått i princip uteslutande positiva recensioner. Jag har varit sååå nära ett köp men har velat invänta Apples beryktade konkurrenter. Nu är dom här och på typiskt Apple-manér till nästan dubbla priset mot ovan nämnda marknadsledare.

För min del ska det extremt mycket till för ett köp, trots min Apple fanboyism. Till dubbla priset så måste Apple leverera, om inte dubbelt så bra, så minst lika bra och helst bättre ljud än Sony. Kan då eventuellt tänka mig ett högre pris för att dom är Apple och för smidigheten med H1.

Men köpa otestade för detta pris, inte en chans för min del. Saluterar dock er som passionerat klickar hem i blindo. ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-12-09 12:30
Ursprungligen av Sperious:

Vill-ha-faktorn är en kraft att räkna med! Jag är en av dom där Apple-nördarna som köper mer eller mindre allt på release-dagen, men till skillnad från en ny iPhone eller Apple Watch, exempelvis, så är ju detta en helt ny produkt i en helt ny kategori och där kan inte ens jag köpa otestat.

Visserligen köpte jag bäde Airpods och Airpods Pro på releasedagen, men där var jag såld pä själva funktionen (true wireless respektive true wireless med NC) och ljudkvaliteten var sekundär för mig. Jag visste att det inte skulle kunna ske mirakel i så litet format.

Airpods Max, däremot, är en produkt jag ENBART skulle överväga för ljudkvalitetens skull. Jag har ju redan mina AirPods Pro som har alla tekniska funktioner som Max och dessutom i ett smidigare format. Återstår alltså ljudkvaliteten.

När det gäller ljudkvalitet i detta format så har Sonys WH-1000XM4 fått i princip uteslutande positiva recensioner. Jag har varit sååå nära ett köp men har velat invänta Apples beryktade konkurrenter. Nu är dom här och på typiskt Apple-manér till nästan dubbla priset mot ovan nämnda marknadsledare.

För min del ska det extremt mycket till för ett köp, trots min Apple fanboyism. Till dubbla priset så måste Apple leverera, om inte dubbelt så bra, så minst lika bra och helst bättre ljud än Sony. Kan då eventuellt tänka mig ett högre pris för att dom är Apple och för smidigheten med H1.

Men köpa otestade för detta pris, inte en chans för min del. Saluterar dock er som passionerat klickar hem i blindo. ?

Självklart galet att köpa lurar för 7000 utan att ha testat dem. Utöver det jag skrev har jag hört mycket gott om AirPods Pro rums/huvudpositionsavkänning. Kan ju vara kul..?. Jag har ett par xm3 och jag älskar ljud, ANC,passform och batteri(inkl USB-C) men blir galen på att man måste para dem vid varje byte av källa. Men det blir ju extremt intressant att läsa tester nu när man köpt dem. Tänk om..?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-12-09 12:32
Ursprungligen av Sperious:

Airpods Max, däremot, är en produkt jag ENBART skulle överväga för ljudkvalitetens skull. Jag har ju redan mina AirPods Pro som har alla tekniska funktioner som Max och dessutom i ett smidigare format. Återstår alltså ljudkvaliteten.

Jag ser kopplingen mot Mac/iPod/iPad/AppleTV som ytterligare en stor anledning till att inhandla dessa. Andra märkens blåtandslurar jag provat tidigare har inte haft den bästa kopplingen mot mina Apple enheter.

Lite billigare än ett par sjyssta B&O men strax dyrare än ett par B&W.

Frågan är bara om det är designen likt nummer 1 du betalar för eller för ljudet likt nummer 2.

Med lite tur kanske det blir en blandning av båda.

Själv är jag sugen på ett par gröna men köpte ju precis en mini och smart styrning till hemmet...

Vi får se vad ha begäret ställer till med.

Men att säga att de är dåligt ljud i redan nu känns lite ”androidfanboy”.

I respektive produkt klass har ljudet alltid varit bra hos Apple. Men kan ju inte jämföra äpplen och päron.

Ursprungligen av MatsOlov:

Jag ser kopplingen mot Mac/iPod/iPad/AppleTV som ytterligare en stor anledning till att inhandla dessa. Andra märkens blåtandslurar jag provat tidigare har inte haft den bästa kopplingen mot mina Apple enheter.

Japp, det är H1-chippet som jag också nämnde. Kan vara skäl att betala mer, men dubbla priset mot Sony? Tveksamt. Testerna får visa. ?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-12-09 13:09

Hej hej. Lovar att hälsa om jag skulle få syn på dig IRL. Kanske blir du lika sällsynt som iPod Hi-Fi och 5C.

Ursprungligen av Sperious:

Finns det några reviews ute? Har otroligt svårt att se hur ni kan beställa hörlurar för 6000 spänn utan annat än Apples marknadsföring att gå på?

” AirPods Max kombinerar högupplöst ljud med marknadens bästa aktiva brus­reducering. Resultatet är en upplevelse som inte liknar någon annan. Varje del av det specialbyggda elementet jobbar för att alstra ljud med minimal distorsion i hela det hörbara omfånget. Från djup, fyllig bas och exakt definierat mellanregister till ren och klar diskant – allt ljud hörs med en ny klarhet.”

Visst PR BS från Apple, men säger Apple marknadens bästa aktiva brusreducering så bör de ha på fötterna för annars kommer någon säkert försöka stämma Apple.
Lirar säkert bättre ihop med Apples egna prylar än andra motsvarande hörlurar och jag gissar att dessa hörlurar i mångt och mycket utvecklats av folk på Apple som inte vill ha Sony och Bose utan tänker att det här kan vi göra bättre. Om det är värt dubbla pengarna? tveksamt för då skulle det innebära dubbelt så bra och det tror jag inte. Däremot tror jag, lika bra eller bättre, digital crown känns bättre än touch reglage, surroundeffekt vid film, design och Apple kvalitet i nivå med övriga prylar från Apple. Det jag läser låter som att verkligen satsat på denna produkten. Detta räcker för mig.

Senast redigerat 2020-12-09 18:44
Ursprungligen av xms67:

Beställde ett par rymdgrå igår. Leverans 7/1, samma dag gällde de blå medan resten noterades för 28/12 när jag beställde.

Jag är lite fundersam över att beställa lurar för nästan 7000 utan att lyssnat ordentligt. Men utgår från att ljudet är tillräckligt bra och vill ha faktorn tog överhand.

Passformen är också viktig, framförallt att dom är inte för tunga och trycker. Jag måste prova först.

Ser nu att min avatar redan har fått sina lurar ?

  • Medlem
  • 2020-12-10 01:42

Är det fortfarande AAC 256kb/s som gäller?

Med tanke på Apples generösa policy kring öppet köp och retur - kostnadsfri retur och du får använda produkten utan prisavdrag - är det knappast så vågat att beställa utan att ha provat. Om man av någon anledning inte är nöjd efter att ha provat dem i lugn och ro hemma är det bara att skicka tillbaka.

Kommer invänta MKBHDs (och andras) fulla recensioner men den här första titten får mig inte mer sugen på ett köp, och det här är ändå en produkt jag väntat på sedan första ryktet.

Väskan/förvaringen verkar osedvanligt usel, särskilt när den ska skydda hörlurar som kostar över 6000 kronor. Det går ju inte att packa ner dessa i en väska utan stor risk för skador.

Den i videon snabba jämförelsen mot Sonys XM4 är inte smickrande för Apple. Inväntar som sagt fulla recensioner men har aldrig varit så nära köpknappen för ett par Sonys.

https://youtu.be/UdfSrJvqY_E

Kanske det är så att Apple samarbetar med tredjepartstillverkare om kompletterande väskor?

Ursprungligen av Zeugma:

Kanske det är så att Apple samarbetar med tredjepartstillverkare om kompletterande väskor?

Kanske, men för nästan dubbla priset till främsta konkurrenten så bör man inte behöva betala en krona ytterligare för att kunna transportera sina dyra lurar på ett säkert sätt.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-12-11 08:02
Ursprungligen av Sperious:

Kanske, men för nästan dubbla priset till främsta konkurrenten så bör man inte behöva betala en krona ytterligare för att kunna transportera sina dyra lurar på ett säkert sätt.

Inte någon av mina hörlurar ligger i de väskor de levererats med. De transporteras antingen på huvudet eller ligger/hänger vid datorn.

Det sedvanliga gnället har tagit fart på nätet (inte särskilt menat till dig Sperious) det kommer att tona ut relativt snabbt när dessa hamnar i händerna. Då kanske vi får lite kvalitativt gnäll.

Ursprungligen av MatsOlov:

Inte någon av mina hörlurar ligger i de väskor de levererats med. De transporteras antingen på huvudet eller ligger/hänger vid datorn.

Det sedvanliga gnället har tagit fart på nätet (inte särskilt menat till dig Sperious) det kommer att tona ut relativt snabbt när dessa hamnar i händerna. Då kanske vi får lite kvalitativt gnäll.

Återigen, jag jämför med lurarna dom allra flesta ser som marknadsledande inom segmentet och i det fallet ingår en väska som i allra högsta grad skyddar lurarna. Dessutom går dom att fälla ihop på ett smart sätt vilket sparar utrymme i packningen, till skillnad från Apples.

Att ständigt transportera såhär stora lurar på huvudet är inte praktiskt genomförbart och om dom ständigt ska hänga vid datorn så hade jag hellre köpt ett par trådade där man för 6500 kr kan få något som förmodligen låter bättre.

Gnäll och gnäll... jag är som sagt en Apple fanboy ut i fingerspetsarna, men släpper man en produkt som är dubbelt så dyr som klassledaren så tycket jag man får räkna med att granskas i sömmarna. Då ska varenda aspekt som är sämre belysas och så får man hoppas att det som eventuellt är bättre väger upp prisskillnaden.

Edit: Dessutom får du nog tänka om och förvara dessa lurar i ”väskan dom kom med” för Apple har skapat den smarta funktionen att lurarna enbart i väskan går ner i standby. Hänger dom vid datorn drainar dom batterierna. Kanon.

Bevaka tråden