Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Translate i safari!

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Helt plötsligt dök translate knappen upp i Safari! Är det flera som har noterat detta?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-12-14 09:33
Ursprungligen av westerlu77:

Helt plötsligt dök translate knappen upp i Safari! Är det flera som har noterat detta?

På iOS?

Ursprungligen av zinned:

På iOS?

Ja. Gick in på fnac.com där jag har beställt en HomePod mini. Funkar inte klockrent men ändå.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-12-14 09:56
Ursprungligen av westerlu77:

Ja. Gick in på fnac.com där jag har beställt en HomePod mini. Funkar inte klockrent men ändå.

Var hittar du den översättaren? Jag har tidigare letat och tittade nu också men jag hittar då ingen

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-12-14 10:05
Ursprungligen av westerlu77:

Helt plötsligt dök translate knappen upp i Safari! Är det flera som har noterat detta?

Vilket språk kör du på din iPhone?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-12-14 11:19
Ursprungligen av westerlu77:

Helt plötsligt dök translate knappen upp i Safari! Är det flera som har noterat detta?

Jag ser ingen sådan knapp? Har Safari 14.01

  • Medlem
  • 2020-12-14 11:49
Ursprungligen av zinned:

Var hittar du den översättaren? Jag har tidigare letat och tittade nu också men jag hittar då ingen

Tryck på AA till vänster i adressfältet så visas "Översätt till Engelska".

Jag kör med svenska språkinställningar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-12-14 12:05
Ursprungligen av Ljung:

Tryck på AA till vänster i adressfältet så visas "Översätt till Engelska".

Jag kör med svenska språkinställningar.

Precis där förväntar jag mig att den ska finnas.

Finns dock ingen hos mig. Kör iOS 14.2.1.

  • Medlem
  • 2020-12-14 12:23
Ursprungligen av zinned:

Precis där förväntar jag mig att den ska finnas.

Finns dock ingen hos mig. Kör iOS 14.2.1.

Det står att det är en beta så den kanske bara rullas ut till vissa försökskaniner. Jag har ingen betaprofil installerad och kör också 14.2.1.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-12-14 12:29

Så jobbar väl inte Apple, vad jag har sett tidigare iaf...?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-12-14 12:38
Ursprungligen av Ljung:

Tryck på AA till vänster i adressfältet så visas "Översätt till Engelska".

Jag kör med svenska språkinställningar.

Japp, jag hittar den där. Har nog kanske rent av sett den där tidigare när den precis kom... Kör med en iPhone 12 Pro utan återställning från säkerhetskopia och publik beta-profil med iOS 14.2.1.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-12-14 12:42

@frazze @ljung

Ursprungligen av frazze:

Vilket språk kör du på din iPhone?

Svenska.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-12-14 13:41

Skiljer det sig på att du har en innehållsblockerare aktiv?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-12-14 14:22
Ursprungligen av frazze:

Skiljer det sig på att du har en innehållsblockerare aktiv?

Nej, det har ingen betydelse tyvärr. Kollegan som inte har några innehållsblockerare installerade har heller ingen tillgång till översättning.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-12-14 14:35
Ursprungligen av zinned:

Nej, det har ingen betydelse tyvärr. Kollegan som inte har några innehållsblockerare installerade har heller ingen tillgång till översättning.

Hmm... Kan denna inställning påverka funktionen?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-12-14 15:11
Ursprungligen av frazze:

Hmm... Kan denna inställning påverka funktionen?

Snyggt jobbat där, verkar ha med det att göra faktiskt. Jag hade svenska och danska i den övre sektionen och när jag bockade för English (UK) och hoppade över till Safari så fanns översättningsmöjligheten där

Dock är den gråmarkerad av någon anledning, vad tror du det kan bero på?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-12-14 16:20
Ursprungligen av zinned:

Snyggt jobbat där, verkar ha med det att göra faktiskt. Jag hade svenska och danska i den övre sektionen och när jag bockade för English (UK) och hoppade över till Safari så fanns översättningsmöjligheten där

Härligt!

Ursprungligen av zinned:

Dock är den gråmarkerad av någon anledning, vad tror du det kan bero på?

Ja, jag har sett det också vid några tillfällen: ofta är det aktivt (svart) men ibland blir det in-aktivt (grått). Tex så är det aktivt när jag går till varukorgen samt när jag gör min första omladdning av sidan. Gör jag däremot en omladdning till så blir den in-aktiv.
Backar jag tillbaka till föregående sida så är översättning aktiv. Går jag till varukorgen igen så börjar hela om igen med att översättningen blir in-aktivt vid andra omladdningen. Det är så långt som jag kommer just nu.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-12-14 16:40
Ursprungligen av frazze:

Härligt!
Ja, jag har sett det också vid några tillfällen: ofta är det aktivt (svart) men ibland blir det in-aktivt (grått). Tex så är det aktivt när jag går till varukorgen samt när jag gör min första omladdning av sidan. Gör jag däremot en omladdning till så blir den in-aktiv.
Backar jag tillbaka till föregående sida så är översättning aktiv. Går jag till varukorgen igen så börjar hela om igen med att översättningen blir in-aktivt vid andra omladdningen. Det är så långt som jag kommer just nu.

Ok, testade nu på annan stor och fick detta :

Så ja, det verkar vara lite hit o dit med funktionen men sedan så är den tydligen beta också. Märkligt dock av Apple att släppa en funktion som beta i en skarp iOS-release.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-12-14 18:15
Ursprungligen av zinned:

Så ja, det verkar vara lite hit o dit med funktionen men sedan så är den tydligen beta också. Märkligt dock av Apple att släppa en funktion som beta i en skarp iOS-release.

Apple har blir lite mera Open Source-aktiga skulle jag säga. En av Eric S Raymonds iakttagelser kring mjukvaru-utveckling från essän The Cathedral and the Bazaar:

Citat:

8. Given a large enough beta-tester and co-developer base, almost every problem will be characterized quickly and the fix obvious to someone.

Som sedan blev Linus Torvalds citat (egentligen upphöjd till lag):

Citat:

given enough eyeballs, all bugs are shallow

Apple vill att fler och fler användare ska prova nya funktioner. Se bara på publik beta-programmet. För den vetgirigare: läs mer här.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-12-14 22:32
Ursprungligen av frazze:

Apple har blir lite mera Open Source-aktiga skulle jag säga. En av Eric S Raymonds iakttagelser kring mjukvaru-utveckling från essän The Cathedral and the Bazaar: Som sedan blev Linus Torvalds citat (egentligen upphöjd till lag): Apple vill att fler och fler användare ska prova nya funktioner. Se bara på publik beta-programmet. För den vetgirigare: läs mer här.

Håller med, det är vettigt. Dock kan man ju lätt känna oro för hur pass långt detta drivs, hur pass mycket man gör användaren av en premium-produkt till betatestare utan opt-out. Jag vet att jag drev det väldigt långt nu men du förstår säkert min poäng

1
Bevaka tråden