Bryter ut en fråga från AirPods Max-tråden och skapar ett nytt samtalsämne.
Vilka "udda" hobbies har ni? Det som, ofta, kanske väcker mer frågor än svar när ni berättar om det för era nya vänner.
Jag sysslar med historisk reenectment, med främsta inriktning på perioden 600-1600, inom föreningen SCA. På svenska Sällskapet för Kreativ Anakronism. Det är en förening för de som vill återskapa den ljusa medeltiden.
Två saker som skiljer denna förening från andra liknande är.
Först. Vi lajvar inte, även om vi har en fiktiv persona som vi baserar våra dräkter och annat runt och att det finns inslag som skulle kunna kallas för lajv. Men när vi träffas är vi oss själva bara med ett annat namn.
Det är en inkluderande förening där Vikingar, Normander, Bockstensmannen och Gustav Vasa samtliga existerar samtidigt. Och den lägsta inträdesbiljetten till en träff (där vi har våra kläder på) är "Ett försök till en medeltida dräkt."
Fattar att det är OT men kan man få en bild på Vikingahjälmen?
Ja, det kan man, den är tillverka i 2 mm plåt, mini kravet på en hjälm är 1,6 mm men det finns inte att köpa i Europa, det är en amerikansk förening i grunden, startade 1966. Hjälmen har ca 100 järnnitar. Formen på hjälmen och "glasögonen" bygger på ett norskt fynd från Gjermundbu. Kindplattorna och remsorna bak (som behövs för reglementet om heltäckande hjälm) är inspirerade från de vendeltida hjälmarna från Valsgärde och Vendel.
Vapnen vi använder är tillverkade i rotting med en minsta diam/bredd om 32 mm, och minsta öppning på en hjälm får vara 25 mm.
Det är en full kontaktsport, där du får ha hur mycket skydd du vill, över minimikraven, som är hjälm, halsskydd, handskar, susp, bröstskydd för kvinnor, njurskydd, armbågs- och knäskydd.
Bild ett är en liten beundrare som provar min hjälm på ett uppvisningsevent runt Umeå. Bild två är under en uppvisningsfight på Medeltidsdagar på Hägnan i Luleå. Det är jag i den blå/gula tabarden.