Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Motsvarighet till SuperDuper/CCC på Windows?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Försöker hitta en backuplösning till en av familjens kvarvarande Windows 10-maskiner som (helst) skall fungera som SuperDuper eller Carbon Copy Cloner:

  • Skapa en komplett klon av hela hårddisken med system, programvara och filer. Rubbet. När skiten träffar fläkten skall man gärna kunna klona tillbaka alltihop till en ny disk och sedan köra vidare som innan.

  • Disken skall ses som en ordinär hårddisk med mappstruktur och allt om/när den kopplas via usb till annan dator. Alltså inget proprietärt och/eller komprimerat format.

  • Inkrementella backupper skall kunna göras. Alltså skall bara det som ändrats sedan sist kopieras över. Inte en kloning från scratch varje gång.

  • Disken får gärna vara bootbar, men det är väl mer eller mindre en omöjlighet under Windows?

Allt skall ske lokalt till en fysiskt inkopplad extern hårddisk. Alltså ingen molnlösning.

Jag kan tänka mig att betala men helst ingen prenumeration/månadskostnad.

Har tidigare provat någon förment kostnadsfri mjukvara på Windows. Värdelös. Inkrementella backupper kunde den göra, men man fick städa ibland för att inte backupdisken skulle bli full. Backupen går heller inte att läsa med annat än den egna mjukvaran. Vid återställning krävs betalning, och det går inte ens att testa innan köp. Med andra ord typisk skitprogramvara som det finns 13 på dussinet av i Windowsvärlden. Den inbyggda backuplösningen i Windows kan mig veterligt inte göra inkrementella backupper och är väl mest tänkt att användas vid systemåterställning?

Inte heller "råa" mjukvaror som Clonezilla kan mig veterligt göra inkrementella backupper. Jag vill dessutom helst köra med ett något mer finpolerat GUI och inte hålla på med terminalkommandon etc.

Eller skall man helt enkelt försöka sätta upp Arq e dyl att göra backup till en lokal disk och glömma kloning? Kan man då läsa disken utan att behöva gå igenom Arq vid återställning?

  • Medlem
  • 2021-01-17 17:14

Förr använde jag Pwfree för kloning. Den bygger på Linux. Men det var länge sedan. Kanske värt att kolla upp?
Hellre skriva detta än att låta bli, tänker jag, så beakta min goda vilja hellre än hur värdelöst förslaget är.

https://www.partitionwizard.com/faqvideo/how-...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2021-01-18 00:38

Har stött och blött den här frågan i samma syfte, och jag kom fram till att de i bekantskapen som inte har Mac inte heller kan få den upplevelsen som vi i fruktskålen har. Visst, jag kan hjälpa till och ordna en backup av dina filer (vilket det som egentligen spelar roll) mha Duplicati, tidigare körde jag Crashplan.

Gjorde in ominstallation av en 8 år gammal PC ikväll, känns som om filkopieringen tog 4 minuter, det mest krävande är alla musklick - nej tack, ingen reklam, nej tack bort med crapware.

Å andra sidan tycker jag Win10 har blivit avsevärt mycket mer stabilt idag, och även gamla installationer +5år rullar på utan skäl att ominstallera.

Mitt råd: omdefiniera målet.

Är det enda PC:n i hushållet så kan en USB-sticka med installationsfilen vara på sin plats. Det tar inte långt tid att ladda ner och skapa en färdig installations-USB-sticka.

Och som backupprogram för viktiga filer tycker jag Duplicati+https://www.duplicati-monitoring.co... är toppen. Ställ in daglig backup, och att den ska varna per mail till dig när ingen backup är gjord på 7dagar. Duplicati har full kryptering, schema för versionshantering och riktigt bra inkrementell funktion.
Är de normalanvändare (dvs dokumnet under ett par GB totalt) så kan du få upp filerna till en gratis molntjänst.

Ska kolla på Duplicati.

Och visst kan man ominstallera - har gjorts ett flertal gånger efter senaste AMD vs Win 10-strulet (grafikdrivrutinsproblem galore). Själva systeminstallationen tar ju inte så extremt lång tid (ja vi har sticka), men det gör däremot ominstallation av all mjukvara. En klonbackup som sedan skulle kunna klonas tillbaka efter strul vore kanon...

  • Medlem
  • Östergötland
  • 2021-01-18 15:03

"Restore points" finns ju. Man kan skapa egna innan man gör något. Det är ju ingen backup alls utan mer ett sätt att backa tillbaka till ett tidigare tillstånd.

Men är det någon som fått Restore att fungera i praktiken?

  • Ibland finns inga punkter alls eller så är de (den) väldigt långt tillbaka i tiden (skall villigt erkänna att jag aldrig satt mig in i huruvida man öht kan sätta "restore points" manuellt, och om de då kan sättas exvis var 24:e timma).

  • Kan man verkligen återskapa från ett totalt uppfuckat windows som startar om sig själv varannan sekund efter inloggning, och sedan få rubbet återställt - OS, drivrutiner, mjukvara, dokument, spelsparningar... Dvs en riktig klon.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-01-18 19:44

CCC bygger till stora delar på rsync och det går att installera på Windows (även via WSL).
Sedan kan man automatisera installationer på Windows med pakethanteraren Chocolatey https://chocolatey.org/. Den funkar, men är inte lika elegant som Homebrew.

Jag mins även att det var vanligt med system images på Windows. Hade inte Norton något populärt verktyg för det? Där en server kunde pusha ut och helt rensa datorer och återinstallera komplett system från en master.
Universitet jag gick på hade detta. Vid minsta lilla strul så pushades en helt ny image ut till datorerna från en som låg sparad på server. Den hade alla inställningar och program installerade. Det var aldrig problem med datorerna där.

Att skapa en sådan installationsprocess med automatisering av användare [Active Directory] och nätverk mm med olika Windows-skript utöver själva image-filen tar nog ett bra tag att åstadkomma för en duktig sys-admin.

Senast redigerat 2021-01-18 20:12

@iSweden: Tack men nej tack! Det där omnämnandet av "ett bra tag" och "en duktig sys-admin" indikerar att det går över mitt förstånd och in i prästens. Mitt intresse för Windows-underhåll ligger normalt sett runt noll när allt rullar på - och dippar långt ner i Sibirienkylan när något strular...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-01-19 18:28
Ursprungligen av johan_tanying:

@iSweden: Tack men nej tack! Det där omnämnandet av "ett bra tag" och "en duktig sys-admin" indikerar att det går över mitt förstånd och in i prästens. Mitt intresse för Windows-underhåll ligger normalt sett runt noll när allt rullar på - och dippar långt ner i Sibirienkylan när något strular...

Ett helt automatiserat fleranvändar flöde behöver du inte skapa. Att installera ett program som skapar kopior av systemet räcker.

Norton Ghost hette programmet. Finns det kvar? Googla på: Norton Ghost alternatives

1
Bevaka tråden