Har stött och blött den här frågan i samma syfte, och jag kom fram till att de i bekantskapen som inte har Mac inte heller kan få den upplevelsen som vi i fruktskålen har. Visst, jag kan hjälpa till och ordna en backup av dina filer (vilket det som egentligen spelar roll) mha Duplicati, tidigare körde jag Crashplan.
Gjorde in ominstallation av en 8 år gammal PC ikväll, känns som om filkopieringen tog 4 minuter, det mest krävande är alla musklick - nej tack, ingen reklam, nej tack bort med crapware.
Å andra sidan tycker jag Win10 har blivit avsevärt mycket mer stabilt idag, och även gamla installationer +5år rullar på utan skäl att ominstallera.
Mitt råd: omdefiniera målet.
Är det enda PC:n i hushållet så kan en USB-sticka med installationsfilen vara på sin plats. Det tar inte långt tid att ladda ner och skapa en färdig installations-USB-sticka.
Och som backupprogram för viktiga filer tycker jag Duplicati+https://www.duplicati-monitoring.co... är toppen. Ställ in daglig backup, och att den ska varna per mail till dig när ingen backup är gjord på 7dagar. Duplicati har full kryptering, schema för versionshantering och riktigt bra inkrementell funktion.
Är de normalanvändare (dvs dokumnet under ett par GB totalt) så kan du få upp filerna till en gratis molntjänst.