Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alternativ till Time Machine?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-01-08 13:38

Jag har stött på sanslöst mycket strul med Time Machine. Vad finns det för bra alternativ? Gärna något som fungerar lika smidigt, men med lite fler inställningsmöjligheter.
I första hand gäller detta en lösning till mina päron där jag naturligtvis är sys-admin , så det behöver vara lite av "set and forget".
I ekvationen ingår en Asus router och en Synology NAS (x86).

https://www.arqbackup.com fungerar väldigt bra tycker jag. Använder det för backup till Google Drive men fungerar lokalt med.

Jag har kört - och blivit räddad flera gånger av – SuperDuper sedan anno dazumal (åtminstone 2004). Men jag kör det mot lokalt inkopplad disk, inte NAS. Tydligen behöver man backa mot en skivavbild om NAS skall användas?

Men just att man hela tiden har en bootbar kopia är en sån enorm fördel att jag gärna har en disk permanent inkopplad i burken även om jag faktiskt har en NAS med 16TB yta. Molnbackup och -synk därutöver sköts av Crashplan och Dropbox (ja, det kostar men man måste ju ha både hängslen och livrem).

Att köra backup mot NAS kräver ju att skivan/skivavbilden garanterat är monterad på din dator. Just detta kan ju fallera ibland med en NAS och päronen kanske inte har koll på hur man skall kolla detta och/eller återmontera den. Det är ju ibland detta som ställer till det med TimeMachine-backup mot NAS. Om inte NASen är kopplad sker ingen backup... Lättare då med lös hårddisk (el SSD). Lättbegripligt om inte annat. Med en lite längre kabel kan den placeras/gömmas i en skrivbordslåda eller hylla.

Skaffa sedan ett Dropboxkonto (eller köp till familjedelning om du redan har själv) och använd till deras dokument-mapp åtminstone. Gärna även bilder om det är aktuellt. Då kan du enkelt ha en synkad mapp på din egen dator för felsökning, hjälp med redigering av bilder eller vad det nu kan vara. Låt SuperDuper spara loggfilen till Dropbox så kan du gå in och kolla ibland.

Själv låter jag pappa scanna in sina gamla diabilder och negativ när andan faller på. Dessa sparas i en dropboxmapp. Vid senare tillfälle öppnar jag i Photoshop (namnar om, färgjusterar, beskär, tar bort damm...) och sparar om på samma ställe. Vips har vi båda ett "färdigt" arkiv med gamla familjebilder etc.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-01-08 15:48

Håller med @hummel, det är enligt mig en bra lösning. Jag kör själv Arq mot Dropbox och har gjort det under ett par år. Bästa lösningen kan jag tycka sett till snabbhet och pengar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-01-08 18:59

Arq var nästan orörd på toppen förut. Men nu börjar alternativen komma. Jag ska försöka göra ett test med Duplicati.
https://www.duplicati.com/
https://forum.duplicati.com/t/big-comparison-...

brew install --cask duplicati

Jojo, de har haft Dropbox sedan länge. 16–20 GB yta på Dropbox räcker för dem. Så jag maxade gratisversionen med:
https://dropboxreferrals.com/

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2021-01-09 09:42

Kör sedan ett par år Duplicati på ett par Windowsmaskiner mot Wasabi, 7$ i månaden för <1TB. Datan är helt krypterat, på datorerna syns inga ikoner eller nånting för användarna.
Mha av tredjepartswebbsidan duplicati-monitoring.com får jag mail om något går fel.
Duplicati tar några minuter att ställa in, men sen fungerar det klockrent. Snabbt och effektiv användning av bandbredd, funkar lika bra på Mac.

Vad är det som strular med Time Machine för dig? Jag (och många andra) använder det utan problem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-01-09 15:18
Ursprungligen av erro67:

Vad är det som strular med Time Machine för dig? Jag (och många andra) använder det utan problem.

TM säkerhetskopior misslyckas gång på gång.
TM misstolkar hur mycket yta det finns på servern. Och kan inte kopiera pga att klienten tror att det är fullt.

Ja, jag har googlat och ställt in alla tänkbara finjusteringar på NAS:en.

Hur börjar man om från början med TM? Jag försökte, var t.o.m. inne i Recovery Mode för att kunna döpa om /radera TM plist-filen. Men trots mitt meck så hade TM fortfarande fel uppgifter om serverytan. Hittade urgamla sajter om hur man ska börja om. Finns det någon bra sida som berättar tekniskt och aktuellt om hur man börjar om med TM?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2021-01-09 17:10

Jag återställde min iMac 2009 från Catalina till High Sierra i förrgår, Synology NAS agerar TM-disk.

Datorn fungerar normalt nu i High Sierra, men visst, det var lite fipplande innan backupen kunde återställas framgångsrikt.

Att börja om med TM borde väl inte vara något problem?
Stäng av TM i datorn, ta i Time Machine på datorn bort den disk som valts som lagringsmedia (din NAS), radera eventuella backuper från din NAS.

Är stöd för Time Machine korrekt konfigurerat i NAS (användare, kataloger, aktivering av stöd för TM, val av SMB-version och liknande)?

Senast redigerat 2021-01-09 17:21

Har haft en hel del problem med Time Machine, men det har alltid löst sig efter en formatering av backupdisken!
+ Se till att ha senaste uppdateringarna på Macen.
+ Och låt den första kopieringen gå helt klart (typ under natten) innan ni gör något annat med datorn.

Använder det dock inte själv längre, utan kör med iCloud Drive och en lokal backup med Carbon Copy Cloner nån gång per år.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2021-01-09 19:11
Ursprungligen av iSweden:

TM säkerhetskopior misslyckas gång på gång.
TM misstolkar hur mycket yta det finns på servern. Och kan inte kopiera pga att klienten tror att det är fullt.

Ja, jag har googlat och ställt in alla tänkbara finjusteringar på NAS:en.

Hur börjar man om från början med TM? Jag försökte, var t.o.m. inne i Recovery Mode för att kunna döpa om /radera TM plist-filen. Men trots mitt meck så hade TM fortfarande fel uppgifter om serverytan. Hittade urgamla sajter om hur man ska börja om. Finns det någon bra sida som berättar tekniskt och aktuellt om hur man börjar om med TM?

https://youtu.be/cEeEr89dSXc
https://youtu.be/5J955nNIdo0

Genomgång för Unraid, gissar att det är samma för alla system.

Skulle dock aldrig köra TM som primär backup, för mig är det extra resår i byxorna som är bekväma, utöver rejäla hängslen och grov livrem.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2021-01-09 23:17
Ursprungligen av johan_tanying:

Jag har kört - och blivit räddad flera gånger av – SuperDuper sedan anno dazumal (åtminstone 2004). Men jag kör det mot lokalt inkopplad disk, inte NAS.

Och inte så lite sur är jag när utvecklaren av SuperDuper ännu inte tagit fram en uppdatering som gör programmet användbart med BigSur.
Måste snart måste jag ju gå över till CCC eller annat alternativ.

Ursprungligen av Le:

Och inte så lite sur är jag när utvecklaren av SuperDuper ännu inte tagit fram en uppdatering som gör programmet användbart med BigSur.
Måste snart måste jag ju gå över till CCC eller annat alternativ.

Själv har jag skyndat långsamt när det gäller OS-uppdateringar, så har inte sett detta. Utvecklaren ShirtPocket brukar ju inte uppdatera sin hemsida mer än absolut nödvändigt (har väl sett likadan ut i 10-15 år?), men de brukar vara bra på mejlsvar vad jag förstått och upplevt. Testat att mejla?

Time Machine är det lite strul när man är längre tid på olika platser/nätverk med sin dator.

På vilket sätt?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2021-01-11 14:06

Jag har tre Macmini som gör 24/7 plus en gammal iMac och en MacbookPro som är igång mer sporadiskt. Alla har sin egen TM lokalt, inte några problem alls.

Ursprungligen av hummel:

På vilket sätt?

Det blir fel ihop med Time Capsule när man är bortrest längre perioder.

Ursprungligen av reboot81:

Kör sedan ett par år Duplicati på ett par Windowsmaskiner mot Wasabi, 7$ i månaden för <1TB. Datan är helt krypterat, på datorerna syns inga ikoner eller nånting för användarna.
Mha av tredjepartswebbsidan duplicati-monitoring.com får jag mail om något går fel.
Duplicati tar några minuter att ställa in, men sen fungerar det klockrent. Snabbt och effektiv användning av bandbredd, funkar lika bra på Mac.

Hittar in info om priserna. Enl. hemsidan kostar det inget.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2021-01-11 18:00
Ursprungligen av johan_tanying:

Själv har jag skyndat långsamt när det gäller OS-uppdateringar, så har inte sett detta. Utvecklaren ShirtPocket brukar ju inte uppdatera sin hemsida mer än absolut nödvändigt (har väl sett likadan ut i 10-15 år?), men de brukar vara bra på mejlsvar vad jag förstått och upplevt. Testat att mejla?

Utvecklaren skriver under Discussions på sim site att han återkommer när han har något att berätta................

  • Medlem
  • Enköping
  • 2021-01-12 22:50

Haft liknande själv

...och var lika frustrerad. Fick hela tiden radera befintlig backup och ta en ny, som snabbt filade den med. Det var ett par månader sen så minns tyvärr inte exakt vilken fil det var, mer än att det var en specifik fil som ställde till det för Time Machine. Tog bort den och därefter har det fungerat klockrent. Det var någon macOS fil, om jag minns rätt. Titta i loggen för Time Machine om du kan hitta spår. Inte helt lätt att läsa den loggen men med det här kommandot "printf '\e[3J' && log show --predicate 'subsystem == "com.apple.TimeMachine"' --info --last 6h | grep -F 'eMac' | grep -Fv 'etat' | awk -F']' '{print substr($0,1,19), $NF}' " i ett terminalfönster, kopierat härifrån: https://discussions.apple.com/thread/25022617... (nej, jag kan inte förklara exakt vad det gör

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2021-01-22 15:47
Ursprungligen av Le:

Utvecklaren skriver under Discussions på sin site att han återkommer när han har något att berätta................

Osäkert, trots relativt ny dator, att vänta så nu kör jag CCC istället.
Gillar inte en nonchalant attityd mot kunder, förebärandes att Apple inte samarbetar. När har dom förresten gjort det gentemot i sammanhanget småskuttar som Shirt Pocket?!

1
Bevaka tråden