Vanlig standard VPN fungerar, men sen kan det hända att ni kör en VPN-tjänst som kräver en dedikerad app. Tex F5 Big-IP Edge Client som förvisso ännu inte finns färdig för Apple-processorer, men Intel-varianten (den gamla vanliga) fungerar fint.
NAT är en av nyckelfunktionerna i routrar, dvs inte i din dator. Finns förvisso liknande funktioner som sker i en VPN klient på datorn, men här är jag osäker.
En sak är säker: IT och frasen "går inte" har aldrig hört ihop. Det går att köra Windows på en iPhone om man lägger ner en timme eller två och följer en youtube video.
Som IT-ansvarig har man ofta krav på sig att saker och ting ska fungera ifrån ledningen. Att då behöva ta ansvar och indirekt behöva supporta datorer som man inte har en aning om är ett merjobb. Marknadskillar är lätta att finta bort genom att slänga sig med lite teknisk mumbo-jumbo. Samtidigt tror jag att du med rätt argumentationsteknik kan du sälja in din önskan! Möt hans motargument, förbered dig.
Du vet vilken VPN-leverantör ni har, om du inte vill berätta här (vilket kan vara klokt) så kontakta VPN Företaget i fråga! "Does your VPN client work with the new Apple M1 computers?"
Googla samma sak.
Kika på siten: https://isapplesiliconready.com/
OpenVPN har rapporterats att inte fungera.
Är er VPN-app med?
Skulle det nu vara så att ni använder Mac:ens inbyggda VPN klient, eller någon av standard klienterna
Jag har en M1 Mac i huset om du vill att jag ska provköra (själva programmet), skicka ett PM.