Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX VPN till Windows-miljö med NAT?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej allihop

Jag driver en kampanj mot vår IT-avd om att kunna byta ut ett gäng laptops mot nya M1:or (Windows idag). Det största motståndet verkar just nu vara möjligheten att jobba hemifrån över VPN. Vi använder tydligen nån form av NAT vilket betyder problem för Mac enligt vår IT-avd.

Jag har googlat sönder min hittar ändå inte bra info om hur man gör eller om det ens går att ansluta en Mac via VPN med NAT till vår Windows-miljö. Nån som kan skänka lite klarhet? Går det? Hur gör man?

Obs, jag är marknadskille, inte IT-kille, så har inte stenkoll på alla nätverkstermer minst sagt

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-03-15 13:15

Om det går att ansluta med VPN från en Windows-maskin så ser jag inte varför det inte skulle gå med en Mac. Jag skulle tro att er IT-avdelning helt enkelt inte vill supporta macOS, och därför bara slår ifrån sig med "det går inte". NAT ska inte vara något hinder, det är bara en metod för att slippa ha publika IP-adresser på alla företagsdatorer.

Jag har själv en Macbook Pro (via jobbet) som jag får supporta själv utan hjälp av IT-avdelningen. Det innebar att jag fick pilla själv med openconnect för att få VPN att funka, och är man ingen IT-person så kan det blir lite övermäktigt. Men om ni använder ett VPN-system som har inbyggt stöd i macOS så är det lättare.

Min fru kör hemmakontor med sin privata Mac med Citrix-klient. Hon valde det för att den fungerar bättre än Windows-datorn hon får via jobbet, trots att hennes jobb kör uteslutande Windows/Citrix.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2021-03-15 22:53

Vanlig standard VPN fungerar, men sen kan det hända att ni kör en VPN-tjänst som kräver en dedikerad app. Tex F5 Big-IP Edge Client som förvisso ännu inte finns färdig för Apple-processorer, men Intel-varianten (den gamla vanliga) fungerar fint.
NAT är en av nyckelfunktionerna i routrar, dvs inte i din dator. Finns förvisso liknande funktioner som sker i en VPN klient på datorn, men här är jag osäker.
En sak är säker: IT och frasen "går inte" har aldrig hört ihop. Det går att köra Windows på en iPhone om man lägger ner en timme eller två och följer en youtube video.

Som IT-ansvarig har man ofta krav på sig att saker och ting ska fungera ifrån ledningen. Att då behöva ta ansvar och indirekt behöva supporta datorer som man inte har en aning om är ett merjobb. Marknadskillar är lätta att finta bort genom att slänga sig med lite teknisk mumbo-jumbo. Samtidigt tror jag att du med rätt argumentationsteknik kan du sälja in din önskan! Möt hans motargument, förbered dig.
Du vet vilken VPN-leverantör ni har, om du inte vill berätta här (vilket kan vara klokt) så kontakta VPN Företaget i fråga! "Does your VPN client work with the new Apple M1 computers?"
Googla samma sak.
Kika på siten: https://isapplesiliconready.com/
OpenVPN har rapporterats att inte fungera.
Är er VPN-app med?

Skulle det nu vara så att ni använder Mac:ens inbyggda VPN klient, eller någon av standard klienterna

Jag har en M1 Mac i huset om du vill att jag ska provköra (själva programmet), skicka ett PM.

1
Bevaka tråden