Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärm blir svart vid väckning av datorn

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-03-15 13:41

Hej Har en MacPro med utbytt grafikkort. Varje gång man startar datorn eller bara väcker den från vila, så syns först skärmen några sekunder sen blir den svart kanske 10-20 sekunder. Väldigt irriterande om man gör något litet och sen skall fortsätta jobba på datorn också släcks den och man får vänta. Nån som har tips om vad som kan vara fel ( bytt till ett grafikkort metall för att kunna köra Mojave)

Senast redigerat 2021-03-15 13:58
  • Medlem
  • 2021-03-15 13:59

Det ska vara typiskt beteende då kortet inte stöder EFI boot. Om jag minns rätt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-03-15 14:05
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-03-18 21:57
Ursprungligen av Alix:

Det ska vara typiskt beteende då kortet inte stöder EFI boot. Om jag minns rätt.

Tack för svar , men jag är lite okunnig, vad betyder " kortet inte stöder EFI boot" ?
Inte rätt grafikkort eller?

  • Medlem
  • 2021-03-18 22:06
Ursprungligen av vivan:

Tack för svar , men jag är lite okunnig, vad betyder " kortet inte stöder EFI boot" ?
Inte rätt grafikkort eller?

Vad jag vet så kan man modda grafikkort så att de fungerar på mac, men man går miste om olika kommandon för start i EFI. Välja startskiva, exempelvis. Möjligtvis att detta även påverkar beteendet vid vila/uppvak. Men jag är inte säker på det. Du kan ju testa om du kan välja startskiva genom att hålla nere alt/option medan macen startar. Kan du det så stöder kortet EFI. Och då beror nog felet på något annat.

Ursprungligen av vivan:

...Har en MacPro med utbytt grafikkort...

Vilken Mac Pro? Vilket grafikkort?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-03-19 09:32

Jag kan fylla i här eftersom det var av mig vivan köpte grafikkortet.

Kortet i fråga är ett Radeon HD 7950 som är flashat med mac-BIOS. Det har bootskärm, och jag har själv kört det i min Mac Pro innan jag bytte till ett annat. Jag upplevde inga problem med det, men å andra sidan hade jag nog aldrig viloläget aktiverat.

@vivan Om du har andra anslutningsmöjligheter till skärmarna så kan det vara en felsökningsväg. T.ex. köra DisplayPort istället för DVI eller motsvarande.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-03-19 09:37
Ursprungligen av Vassius:

Jag kan fylla i här eftersom det var av mig vivan köpte grafikkortet.

Kortet i fråga är ett Radeon HD 7950 som är flashat med mac-BIOS. Det har bootskärm, och jag har själv kört det i min Mac Pro innan jag bytte till ett annat. Jag upplevde inga problem med det, men å andra sidan hade jag nog aldrig viloläget aktiverat.

@vivan Om du har andra anslutningsmöjligheter till skärmarna så kan det vara en felsökningsväg. T.ex. köra DisplayPort istället för DVI eller motsvarande.

Hej du såg inte att du svarat för jag höll på att leta vad det är jag har i datorn. Skall prova det med att byta anslutningsväg!!
Tack!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-03-19 09:39
Ursprungligen av Alix:

Vad jag vet så kan man modda grafikkort så att de fungerar på mac, men man går miste om olika kommandon för start i EFI. Välja startskiva, exempelvis. Möjligtvis att detta även påverkar beteendet vid vila/uppvak. Men jag är inte säker på det. Du kan ju testa om du kan välja startskiva genom att hålla nere alt/option medan macen startar. Kan du det så stöder kortet EFI. Och då beror nog felet på något annat.

Ok tack skall prova det med!!

1
Bevaka tråden