Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Obehagligt Finder beteende

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-03-19 16:16

Tänkte dela med er en upplevelse som jag tycker var nära dödens.

Satt igår och redigerade bilder i Lightroom på min MBA. Men innan dess hade jag kopierat dem från ett minneskort och matade ut kortet efteråt. Vid ett tillfälle ville jag ångra ett åtgärd i LR och tryckte Cmd+Z. Ingenting hände. Då upptäckte jag att jag hade växlat till Finder strax innan. Åh, ok, växlar tillbaka till LR och fortsätter jobba där. Men ganska direkt upptäcker jag att alla mina bilder helt plötsligt fått utropstecken över sig vilket betyder att programmet inte kan hitta originalfilerna. Jag högerklickade på någon bild för att peka på originalet men till min stora förvåning var mappen tom! Eller bara metadata filer .xmp fanns där men inte själva bilderna.

Jag blev kallsvettig, kollade i papperskorgen - ingenting. Bilderna var borta! Snart insåg jag dock att jag hade tur och bilderna fanns kvar på minneskortet, vilket jag brukar formatera efter överföringen. Som tur hade jag inte gjort det denna gång och kunde kopiera bilderna till MBA igen.

Det obehagliga beteendet i Finder går alltså ut på att om man kopierar data från ett externt medium och matar ut det och råkar klicka Cmd+Z försvinner filerna för alltid. Bara så att ni vet. Det visste inte jag förre igår.

Cmd-Z är ju "Ångra" i varje program. Det ångrar den senaste saken du gjorde, oavsett vad det är (i princip). Om du döpte om en fil så ångrar du det. Om du kopierade filer så ångrar du det. Tydligen. Sen kan man förstås tycka att det är en ganska kraftfull ångring, men den gör ju faktiskt bara vad du ber den om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-03-19 16:51
Ursprungligen av erro67:

Cmd-Z är ju "Ångra" i varje program. Det ångrar den senaste saken du gjorde, oavsett vad det är (i princip). Om du döpte om en fil så ångrar du det. Om du kopierade filer så ångrar du det. Tydligen. Sen kan man förstås tycka att det är en ganska kraftfull ångring, men den gör ju faktiskt bara vad du ber den om.

Jo, jag vet. Men eftersom intentionen var att ångra något annat kändes det... precis - kraftigt. Man ska ha tungan rätt i mun vilket program som är aktivt för tillfället. Och kanske rent av göra något obetydligt i Finder först så att ångrandet inte raderar filerna.

*** edit *** Egentligen skulle en varning kunna vara på plats att åtgärden kommer att permanent radera filerna. Precis som man får när man tömmer papperskorgen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2021-03-20 07:09

Tack för notisen! Vill minnas att LR erbjuder någon form av backup redan vid import?

Ursprungligen av timofej:

Jo, jag vet. Men eftersom intentionen var att ångra något annat kändes det... precis - kraftigt. Man ska ha tungan rätt i mun vilket program som är aktivt för tillfället. Och kanske rent av göra något obetydligt i Finder först så att ångrandet inte raderar filerna.

*** edit *** Egentligen skulle en varning kunna vara på plats att åtgärden kommer att permanent radera filerna. Precis som man får när man tömmer papperskorgen.

Tack för varningen!!

Jag håller helt och hållet med om att en varning skulle vara på sin plats. https://www.apple.com/feedback/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-03-20 14:07
Ursprungligen av reboot81:

Tack för notisen! Vill minnas att LR erbjuder någon form av backup redan vid import?

Ja, om man importerar direkt från ett minneskort kan man i samma veva kopiera bilderna till hårddisken. Och jag är osäker om hur Finder skulle reagera om man ångrar kopieringen som initierades av ett annat program.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-03-20 14:08
Ursprungligen av HåkanE:

Tack för varningen!!

Jag håller helt och hållet med om att en varning skulle vara på sin plats. https://www.apple.com/feedback/

Tack för länken Håkan! Jag ska kanske använda den!

1
Bevaka tråden