Tänkte dela med er en upplevelse som jag tycker var nära dödens.
Satt igår och redigerade bilder i Lightroom på min MBA. Men innan dess hade jag kopierat dem från ett minneskort och matade ut kortet efteråt. Vid ett tillfälle ville jag ångra ett åtgärd i LR och tryckte Cmd+Z. Ingenting hände. Då upptäckte jag att jag hade växlat till Finder strax innan. Åh, ok, växlar tillbaka till LR och fortsätter jobba där. Men ganska direkt upptäcker jag att alla mina bilder helt plötsligt fått utropstecken över sig vilket betyder att programmet inte kan hitta originalfilerna. Jag högerklickade på någon bild för att peka på originalet men till min stora förvåning var mappen tom! Eller bara metadata filer .xmp fanns där men inte själva bilderna.
Jag blev kallsvettig, kollade i papperskorgen - ingenting. Bilderna var borta! Snart insåg jag dock att jag hade tur och bilderna fanns kvar på minneskortet, vilket jag brukar formatera efter överföringen. Som tur hade jag inte gjort det denna gång och kunde kopiera bilderna till MBA igen.
Det obehagliga beteendet i Finder går alltså ut på att om man kopierar data från ett externt medium och matar ut det och råkar klicka Cmd+Z försvinner filerna för alltid. Bara så att ni vet. Det visste inte jag förre igår.