- Notch
- Medlem ●
- Sumpan
- 2008-09-27 21:36
Hej, sitter nu här på en pc, då min MBP tvärstrejkade helt plötsligt.
Satt i ouppkopplad och spelade ett spel i leopard (som jag köpt, inget hack) och fällde sedan ned locket för att ta mig till rummet där jag tänkte luta mig tillbaka med datorn i knäet och surfa lite. Har mycket nyligen införskafatt mig en Airport Express så jag nu kör trådlöst. Jag fäller upp locket och sätt på airport. Nätstyrkan visar på fullt men internet fungerar inte. Jag drar ur airport express ur väggen och sätter in den igen efter ett par sekunder, lampan lyser gult. Jag tänker att jag kan lika gärna passa på att starta om burken medan jag inväntar att Airport expressen hittar nätet. Samtidigt som datorn startar om ser jag att lampan övergår i fast grönt sken. MEN!!! När Leopard startar upp blir plötsligt skärmen helt svart och en gul text lyder:
"This Mac has been offline for more than two months. As a result this Mac has become unusable. If this Mac has not been stolen, please connect it to the Internet and then reboot to remove this message.
If this Mac has been stolen, identifying information about you and your location has already been gathered. Please contact info@orbicule.com for instructions on how to return this computer.
You will receive a reward if this computer is returned."
En röst säger "Help, help this computer has been stolen!"
Va i helvete liksom!!! Jag har fan ingen aning om hur man startar om datorn med knapptryckning så jag bryter strömmen och slår på den igen. Texten kommer upp igen, alltså hittar den inte internet. Jag drar ut m'tverkssladden ur Airport express och stoppar in den direkt i datorn och startar om igen. Texten dyker upp igen.
Internet är fullt fungerande eftersom samma nätverkssladd nu ger internet i den pc jag nu skriver ifrån!!!
Dessutom påstå att jag inte varit online på två månader?! Jag surfade senast i eftermiddags utan problem....
Vafan ska man göra??? Har inte sysslat med några hacks eller fiffel på nåt sätt.
En grej som jag sannerligen misstänker har med saken att göra är att efter jag har använt windows via bootcamp och sen återgår till osx brukar min datorklocka återställa sig automatiskt till 1 jan 2001. Varenda gång. MEN jag vet att datumet stämde med dagen idag innan jag fällde ned locket för att flytta datorn, så det känns inte som en bra förklaring ändå.
Batteriet var inte nära urladdning utan jag laddar det alltid när det närmar sig 30% nånstans och jag vet att batterinivån var mellan 90 och 100% när jag fällde ned locket...