Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ditt senaste inköp (med bilder)

Tråden skapades och har fått 1547 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2021-03-21 17:14
Ursprungligen av Gäddnos:

Ja det kan du. Det kommer gå lite snabbare än med adaptern som medföljer din Air M1. Batteriet i den är på 59 Wh så nära timmen borde det gå, från 0-100%, snabbt upp till ungefär 80% och sen långsammare på slutet. Det tar väl lite mer än 2 timmar med laddaren du redan har.

Dustin var billigaste jag hittade i Sverige. https://www.dustinhome.se/sok/hyperjuice%2065

Utmärkt! Får nog bli en sådan vid tillfälle.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-03-24 15:13

Jag är väl sist på bollen men... iPhone 12 Pro Mac Pacific Blue 128GB. Byter upp mig från iPhone 6+ 128GB.

Moft Magsafe wallet/stand. Schysst funktionalitet jämfört med Apples egna variant. Ok kvalitetskänsla men Apples är strået vassare just vad det gäller känslan på själva materialet.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2021-03-30 11:47

Har tidigare kört två Xbox-One-kontrollers trådade med kabelanslutning till en Taptes USB Pro hub för Tesla M3, men har nu i helgen beställt detta paket hos Inet med senaste kontrollen från nya Xbox Series X, och med en trådlös USB-mottagare på köpet (klarar att hantera upp till åtta trådlösa kontrollers, även om Tesla bara stödjer två stycken kontrollers):

Microsoft Xbox Series X Wireless Controller + Wireless Adapter for Windows 10
Trådlös kontroll med adapter

https://www.inet.se/produkt/6336425/microsoft...

Riktigt bra paketpris just nu för 629.- på påskkampanj hos Inet.

Får bli ny påskpresent till vår M3!

Tänkte montera mottagaren i Tapteshubben där minnesstickan sitter i bilden nedan. Då man har så korta avstånd i en bil så tror jag inte att det skall vara något problem med mottagningen.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2021-04-01 09:49

Nu har kittet med ny handkontroll för Teslan och även ny mus för mac:en (tillsammans med datorbord hängt på ratten och musmatta på mittkonsolen, utmärkt mobil arbetsplats i bilen) anlänt!

Har en trådlös Logitech-mus liggandes i bilen, men den är med USB-A dongle som jag använder tillsammans med min jobbdator (Dell). Dock är den lite osmidig då den behöver en adapter till min MB Air med endast USB-C. Så nu kan jag istället ha en BT-mus liggandes i bilens mittfack och enkelt ta fram till vilken dator som helst.

https://www.microsoft.com/sv-se/p/microsoft-m... (291.- nu på påskrea, "Glaciärblå", men närmast vit)

Perfekt i vår lilla M3 medans man väntar i bilen på laddning, eller på barn man kör till sportaktiviteter/träning eller tävlingar (föräldrar får ju pga. Corona oftast inte gå in i tävlingshallar längre).

Har även skaffat en 12V-USB-C uttag på 30W som kan ladda antingen min MB Air eller jobbdator (Dell något, som också kan drivas via USB-C) smidigt. De andra USB-C uttagen i bilen hade inte tillräcklig effekt och spänning för att ens orka driva den relativt strömsnåla M1:an. Har även skaffat ytterligare en på 45W då jag var lite osäker på effektbehovet, men den var lite klumpigare i bilens 12V-uttag och lite fulare, så har den som reserv i bilen. Den på 30W verkar dock fungera helt OK för Air M1:an. ?

https://www.amazon.se/gp/product/B08QVCV3B2/ (105.- 30W och den jag normalt använder då den är minst, smidigast och snyggast)
https://www.amazon.se/gp/product/B07XRG2PLW/ (135.- 45W och kraftfullare reserv i handskfacket)

Trevlig helg till alla och glöm inte bort era kära prylar, som bilar, mac:ar, mm. nu i påsk! ❤️

Senast redigerat 2021-04-01 10:27
  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-04-13 08:14

Nytt numerisk tangentbord med BT från Microsoft, för att slippa kabelhärvan från det gamla. Klara av att ansluta till tre maskiner, växlas med liten knapp på undersidan, finns också en fysisk av/på knapp.

Fungerar bra i rent MacOS. Men inte när jag startar och kör Remote Desktop, då blir det som att någon stänger av och slå på NumLock helt slumpvis och plötsligt blir knapparna 2,4,6,8 som piltangenter istället. Bugg i MacOS eller RD, vet inte? Oanvändbart.

På iPad fungerar det som det ska, även med Remote Desktop.

Senast redigerat 2021-04-13 09:14
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-04-16 19:55

Ett Gourmetstål Classic från gourmetstal.se och en bok för regniga dagar.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2021-04-17 11:42
Ursprungligen av MatsOlov:

Ett Gourmetstål Classic från gourmetstal.se och en bok för regniga dagar.

Stålet är kanon för både soliga och regninga dagar!

Vi skall köra pizza ikväll! Satt en kalljäst deg i kylen i går gjord på tip"00" (eller rättare sagt dottern som gjorde den) och strax skall jag röra ihop en enkel tomatsås på ett par burkar San Marzano. Det fina med pizzastålet är att om det är soligt ute så kör jag våra pizzor på grillen, men skulle det regna så kör jag de inomhus i ugnen. Ugnstips: Bara att sätta stålet längst upp i ugnen, och kör ugnen på 300-350° i ca en timme innan gräddning.

Har använt keramiska plattor och annat innan, men massivt stål "is the shit" för oss som inte har plats för riktiga vedeldade pizzaugnar!

Ett Arae MagSafe plånboksfodral via Amazon USA till min iPhone 12 Mini. 460 kr till Sverige inklusive tullavgifter m.m..:
https://www.amazon.com/gp/product/B08PFFYMHB/...

Har inte hittat något liknande plånboksfodral i Sverige eller Europa.

  • Medlem
  • ISS
  • 2021-04-24 17:17

Idag köpte jag mig ett par AirPods Pro.
Jag har knappt hunnit testa dem ännu, men så här långt är jag mycket nöjd.

Update lördag kväll 22:00:

Passform. De verkar sitta jättebra. Jag var lite orolig att minsta storleken på öronmojängen inte skulle vara liten nog för mina trånga kanaler, oron visade sig vara obefogad. De minsta funkar fint.

Parkoppling. Att ansluta till dator och telefon gick som en dans.

Den aktiva dämpningen då? Jag tänkte att det var helt onödigt på in ear-lurar. Men vilken skillnad det är på tidigare modell från Jays(?) jag haft och dessa. Dessa dämpar verkligen effektivt. Då jag har dessa på mig och inte har musik på - jag kan knappt höra vad någon säger då denne står 1,5 meter ifrån mig.

Ljudkvalitet musik. Musiken i lurarna låter som den ska. Jag är ingen audiofil och kan inte bedöma saker i detalj, men jag tycker de låter minst lika bra som de jag tidigare haft (och kasserat pga synkningsproblem vänster–höger).

Ljudkvalitet telefonsamtal. Vanligt telefonsamtal ger utmärkt ljud för mig och - enligt andra parten - bra ljud även för denne.

Jag är sjukt nöjd med dessa.

Senast redigerat 2021-04-24 22:00

En Xiaomi TV box för 690 kr på Mediamarkt. Är min far som ska ha den. Planen var att han skulle få min Apple TV, men det funkade inte. En som bara är van med knapptelefoner klarar inte av Apples fjärrkontroll av touchpad varianten. Så man förstår att de har designat om den på den senaste varianten.

Däremot gick det bra med Mi boxens fjärrkontroll. Den har lite klen hårdvara och kan lagga nån gång. Men i stort sett gör den jobbet bra om man bara ska streama lite från TV4 och SVT Play.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2021-05-05 17:51

Då kom de. Delade ett fyrpack med särbon.

Edit: ser nu att 31:an inte är 100% centrerad. Störigt! Stjärnan ser ut att vara i mitten.

  • Medlem
  • ISS
  • 2021-05-05 21:28

Idag har jag beställt en Subaru Outback, den andra i ordningen. Det blev en Touring Xfuel, Magnetic Grey denna gång.

Bilden är snodd eftersom leveranstiden är ganska duktig. Bilen flyttar hem till mig först i slutet av sommaren.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-05-07 06:57

Ny bränslepump till min gammelbil. En Simca Aronde Montlhery 1961.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2021-05-11 20:13

@omarint Grymt trevlig mus, både frugan och jag har varsin.

Köpt laddutrustning för datorn.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2021-05-11 23:02
Ursprungligen av jonasn:

Då kom de. Delade ett fyrpack med särbon.

https://www.99mac.se/static/file/79886?key=CiZEFf4bDdvsP3xT

Edit: ser nu att 31:an inte är 100% centrerad. Störigt! Stjärnan ser ut att vara i mitten.

Har du funderat över några samtal med en person med psykiatrisk bakgrund? (Allvarligt).

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-05-12 08:45

Jag har också köpt en ny bil. Hoppas på en riktigt varm och solig sommar nu.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-05-12 11:03
Ursprungligen av Gunnar B:

Har du funderat över några samtal med en person med psykiatrisk bakgrund? (Allvarligt).

[OFFTOPIC]
Hmm... Jag förstår inte riktigt den kommentaren. Jag, personligen, kan reta upp mig på när det är trasiga glödlampor i ljusramper. Eller när det saknas spjälor i ett staket. Men jag känner inte att det är grund för ett samtal med en psykolog om OCD. Jag skrattar åt det och fortsätter att umgås med mina (normala?) kompisar som bara ler och skakar på huvudet och fortsätter i samma anda som de senaste 48 åren. (Skämtsamt).
[/OFFTOPIC]

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2021-05-12 16:55
Ursprungligen av MatsOlov:

Jag har också köpt en ny bil. Hoppas på en riktigt varm och solig sommar nu.

Är det en Model A Roadster?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-05-12 18:24
Ursprungligen av mattiL:

Är det en Model A Roadster?

Japp, 1931. En gammal renovering, så gammal så att även den är historiskt intressant.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-05-12 20:38
Ursprungligen av frazze:

[offtopic]
Hmm... Jag förstår inte riktigt den kommentaren. Jag, personligen, kan reta upp mig på när det är trasiga glödlampor i ljusramper. Eller när det saknas spjälor i ett staket. Men jag känner inte att det är grund för ett samtal med en psykolog om OCD. Jag skrattar åt det och fortsätter att umgås med mina (normala?) kompisar som bara ler och skakar på huvudet och fortsätter i samma anda som de senaste 48 åren. (Skämtsamt).
[/offtopic]

Håller med där, och jag retar mig också på om något som ska vara centrerat inte är det. Vi kan ju inte alla leva i en värld där vi struntar i hur det ser ut.

Ursprungligen av MatsOlov:

Jag har också köpt en ny bil. Hoppas på en riktigt varm och solig sommar nu.

Fantastisk bil! Verkar ju vara i ett otroligt skick.
Jag känner dock att jag bara måste fråga… har den CarPlay??? ?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-05-13 06:23
Ursprungligen av HåkanE:

Fantastisk bil! Verkar ju vara i ett otroligt skick.
Jag känner dock att jag bara måste fråga… har den CarPlay??? ?

? Nej, inte denna, men det skulle inte förvåna mig om någon monterat in en sådan enhet. Det finns otroligt mycket tillbehör till A-Ford. Det finns allt, många A-Fordar användes som bruksbilar ända in på 80-90-talen i USA.
Alla delar, även karossen tillverkas fortfarande.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2021-05-14 10:39
Ursprungligen av Gunnar B:

Har du funderat över några samtal med en person med psykiatrisk bakgrund? (Allvarligt).

Jag konstaterade det och gick vidare med livet. Det är ju inte så att jag sitter och tittar på mina Airtags konstant, men man ska vara extremt ouppmärksam för att kunna missa en så tydlig sak som en ocentrerad cirkel på en rund produkt.

När det gäller Apple förväntar jag mig att de är lika noggranna med detaljerna som vi har vant oss vid. Hade det varit HP så kanske jag hade ryckt på axlarna.

En TP Link wifi 6 router på Kjell & Co för 990 kr på kampanj:
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tr...

Har kört D-Link förut men den sista krånglade så mycket så det blev att byta märke. Bytte nätverkskabel också till Cat6 standarden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-05-14 20:38
Ursprungligen av MatsOlov:

Jag har också köpt en ny bil. Hoppas på en riktigt varm och solig sommar nu.

Tjusigt! Läge att bjuda hem Douglas Krantz alias Motornörd https://www.youtube.com/c/motorkrantz/videos ?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-05-14 21:37
Ursprungligen av iSweden:

Tjusigt! Läge att bjuda hem Douglas Krantz alias Motornörd https://www.youtube.com/c/motorkrantz/videos ?

Nja, bilen har redan visats på TV och i tidningar, då med han som renoverat den och haft den sedan 1956.

  • Medlem
  • 2021-05-15 14:44
Ursprungligen av johnh3:

En TP Link wifi 6 router på Kjell & Co för 990 kr på kampanj:
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tr...

Har kört D-Link förut men den sista krånglade så mycket så det blev att byta märke. Bytte nätverkskabel också till Cat6 standarden.

Jag köpte en till mina föräldrar och den har rullat stabilt ett par månader nu. Tp-Link är prisvärda grejer.
Dessutom har den en OpenVPN-server, vilket inte min router har trots att den kostade fyra gånger så mycket.

Senast redigerat 2021-05-15 16:43
Ursprungligen av xms67:

Håller med där, och jag retar mig också på om något som ska vara centrerat inte är det. Vi kan ju inte alla leva i en värld där vi struntar i hur det ser ut.

Trump struntar i hur han ser ut……?

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-05-18 12:20

Vit sololoop för sommarens vattenlekar.

Senast redigerat 2021-05-18 13:24
Bevaka tråden