Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple presenterade äntligen en ny Apple TV

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Under kvällens fullpackade event presenterade Apple äntligen en uppgraderad Apple TV med nytt chip och ny kontroll.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-04-20 20:17

Behöver nog inte skynda för att uppgradera min nuvarande 4K. Förstår inte riktigt vad som är nytt om man inte spelar spel.

Tycker också fjärrkontrollen är oväntat ful. Känns som de lyssnat på varenda kotte som klagat, men på ett negativt sätt. Ser mer ut som en produkt från Samsung, och inte från ett team med laserfokus och tusen nej.

Till det priset hade jag också önskat att få med en spelkontroll på köpet.

Det blir en sån här och ett gäng Tags till mig den 30 April.

Naaaajs!

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2021-04-20 20:53

Blir ett köp för mig med. Efterlängtat!

Min befintliga Apple TV 4K funkar fint. Så jag har nog inget behov att uppgradera.
Trodde de skulle inkludera en spelkontroll för priset och göra någon koppling till speltjänsten Arcade.

En liten besvikelse för min del. Jag hade hoppats på att Apple skulle få med 2 st USB-C portar på baksidan där man man ansluta till webbkamera och rundupptagande mikrofon, så att AppleTV kan användas i konferenssammanghang i vardagsrummet med programvarorna FaceTime, Zoom, Teams osv.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-04-22 07:56

Testade den nya kalibreringsfunktionen med iPhone och Apple TV. Jag hade visserligen ställt in min TV manuellt så skillnaden blev inte så stor, men det tog 30 sekunder jämfört med 10 minuters manuellt knappande på en LG.

Nu vill jag ha detta till Mac OS också.

Ursprungligen av MatsOlov:

Testade den nya kalibreringsfunktionen med iPhone och Apple TV. Jag hade visserligen ställt in min TV manuellt så skillnaden blev inte så stor, men det tog 30 sekunder jämfört med 10 minuters manuellt knappande på en LG.

Nu vill jag ha detta till Mac OS också.

Om industrin kunde enas om en enhetlig standard för hårdvarukalibrering av skärmar (inkl. tv apparater) med mobiltelefoner, skulle det vara enkelt för alla att kalibrera sina skärmar med sina mobiltelefoner (oavsett om det är iPhone eller Android). Fort skulle det gå som du, @MatsOlov, påpekade: 30 sek!

Senast redigerat 2021-04-22 08:49
Ursprungligen av MatsOlov:

Testade den nya kalibreringsfunktionen med iPhone och Apple TV. Jag hade visserligen ställt in min TV manuellt så skillnaden blev inte så stor, men det tog 30 sekunder jämfört med 10 minuters manuellt knappande på en LG.

Nu vill jag ha detta till Mac OS också.

Finns den redan, eller är det i en beta?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2021-04-22 09:16

Publik Beta, släpps nästa vecka som det verkar.

Den är nog kompetent utan tvekan. Men om man inte bryr sig om kalibrerings funktionen så finns det nu så många andra alternativ. Typ Nokias TV box:
https://www.proshop.se/AV-enheter/Nokia-Strea...

Då ingår HDMI kabeln också. Xiaomi har en liknade också. Så det blir intressant hur Apple boxen kommer att sälja?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2021-05-25 22:55

Jag säger inte att USB-A är fel i det här sammanhanget, men hur f-n tänker de när de släpper en produkt 2021 och skickar med USB-A?
Notera den tjocka fjärren. Skön att hålla i ja, men vad innehåller den?

Ursprungligen av reboot81:

Jag säger inte att USB-A är fel i det här sammanhanget, men hur f-n tänker de när de släpper en produkt 2021 och skickar med USB-A?
Notera den tjocka fjärren. Skön att hålla i ja, men vad innehåller den?

Apples ansvariga svarade i en intervju att de gjorde fjärren tjockare dels för att den inte skulle hamna mellan soffdynorna och därmed slippa montera in U1-chip (UWB-chip) och dels för att det skulle vara bekvämare i handen. Den sistnämnda förklaringen köper jag. Men det var en av de sämsta argumentet jag har hört. Har man små barn kan fjärren hamna varsomhelst i hemmet inte bara mellan soffdynorna och så skall vuxna leta efter fjärren medan barna är på skolan… Ibland undrar jag om det är unga ingenjörer som inte har barn eller gamla ingenjörer som har glömt hur det är att ha småbarn.

@reboot81: Jag håller med dig om USB-A grejen. Borde ha varit USB-C istället. USB-A är förlegat nuförtiden.

Apple: gör om och gör rätt…

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-05-26 07:54
Ursprungligen av The Real Viking:

Men det var en av de sämsta argumentet jag har hört. Har man små barn kan fjärren hamna varsomhelst i hemmet inte bara mellan soffdynorna och så skall vuxna leta efter fjärren medan barna är på skolan.

Gnäll och ett icke problem. Jag har uppfostrat 3 ungar och aldrig haft problem med att fjärrkontrollen försvinner. Lär man barnen att "var sak har sin plats" tidigt så är det mesta av försvunna saker fixat.

Tänker att fler vuxna också behöver lära sig att hålla ordning på saker. Vem lägger sin fjärrkontroll i soffan? Den ligger på tv-bordet när man tittar och bredvid tv'n annars.

Personligen är jag besviken över att nya fjärren är tjockare.

Ursprungligen av MatsOlov:

Gnäll och ett icke problem. Jag har uppfostrat 3 ungar och aldrig haft problem med att fjärrkontrollen försvinner. Lär man barnen att "var sak har sin plats" tidigt så är det mesta av försvunna saker fixat.

Tänker att fler vuxna också behöver lära sig att hålla ordning på saker. Vem lägger sin fjärrkontroll i soffan? Den ligger på tv-bordet när man tittar och bredvid tv'n annars.

Personligen är jag besviken över att nya fjärren är tjockare.

Barna gömmer ofta fjärrkontrollen för att få uppmärksamhet inte pga slarv. Min dotter gör så – hon är väluppfostrad. Men när hon får uppmärksamhet ligger fjärrkontrollen på soffbordet, där den ska vara.

Men jag tycker personligen att Apple borde ändå ha byggt in U1 (UWB) chippet i fjärrkontrollen – även vuxna kan någon gång vara tankspridd (man tänker på något) och lägga fjärrkontrollen på ett ställe där man inte brukar lägga den.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-05-26 10:22
Ursprungligen av The Real Viking:

Barna gömmer ofta fjärrkontrollen för att få uppmärksamhet inte pga slarv. Min dotter gör så – hon är väluppfostrad. Men när hon får uppmärksamhet ligger fjärrkontrollen på soffbordet, där den ska vara.

Men jag tycker personligen att Apple borde ändå ha byggt in U1 (UWB) chippet i fjärrkontrollen – även vuxna kan någon gång vara tankspridd (man tänker på något) och lägga fjärrkontrollen på ett ställe där man inte brukar lägga den.

Sätt fast ett snöre med en järnklump i ena änden så är problemet löst.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-05-26 11:07
Ursprungligen av The Real Viking:

Apples ansvariga svarade i en intervju att de gjorde fjärren tjockare dels för att den inte skulle hamna mellan soffdynorna och därmed slippa montera in U1-chip (UWB-chip) och dels för att det skulle vara bekvämare i handen.…

Biten med att fjärrkontrollen är för tjock för att tappas bort låter som en efterhandskonstruktion. Avdelningen som tog fram fjärrkontrollen kände förmodligen inte till Airtags och hur spårningen skulle funka i detalj.

Nästa revision av fjärrkontrollen kommer sannolikt med U1.

Jag har svårt att se varför inte allt från Apple kommer med U1 framöver.

Fick min nya ATV igår!

Men ärligt talat – Vilket j*a pucko har designat baksidan!?!? Apple, det mest stilrena företaget på planeten, har drabbats av total härdsmälta....

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2021-05-26 23:38
Ursprungligen av carlsson:

Fick min nya ATV igår!

Men ärligt talat – Vilket j*a pucko har designat baksidan!?!? Apple, det mest stilrena företaget på planeten, har drabbats av total härdsmälta....

Apple har nya medarbetare... Texten är teknisk mumbo-jumbo som konsumenten ändå inte förstår. Kunde lika gärna vara blankvit.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-05-28 14:22
Ursprungligen av carlsson:

Fick min nya ATV igår!

Men ärligt talat – Vilket j*a pucko har designat baksidan!?!? Apple, det mest stilrena företaget på planeten, har drabbats av total härdsmälta....

Kan det vara någon EU-grej om att det måste finnas information om produkten på utsidan? Ser kartongbaksidan lika dan ut på de som säljs utanför EU?

Det är baksidan på kartongen… Dags för lite perspektiv på verkligheten?

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är baksidan på kartongen… Dags för lite perspektiv på verkligheten?

Alla detaljer är viktiga.

Har haft min nya Apple TV 4K ett par veckor, tycker dock att den har redan blivit lite seg när man ska in och in mellan t.e.x i SVT, är det någon som har märkt det också?

Ursprungligen av westerlu77:

Har haft min nya Apple TV 4K ett par veckor, tycker dock att den har redan blivit lite seg när man ska in och in mellan t.e.x i SVT, är det någon som har märkt det också?

Inte så att jag noterat något, jag märker ingen skillnad.

Ursprungligen av westerlu77:

Har haft min nya Apple TV 4K ett par veckor, tycker dock att den har redan blivit lite seg när man ska in och in mellan t.e.x i SVT, är det någon som har märkt det också?

Nej, märker ingen seghet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-06-24 14:28
Ursprungligen av carlsson:

Nej, märker ingen seghet.

Är det någon skillnad i upplevd rapphet gentemot gamla ATV 4K?

Ursprungligen av ibish:

Är det någon skillnad i upplevd rapphet gentemot gamla ATV 4K?

Tycker jag inte. Både min gamla och nya upplevs snabba och laggfria.

1
Bevaka tråden