Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med DN.se?

Tråden skapades och har fått 124 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-12-15 20:19
Ursprungligen av Gäddnos:

Inga problem alls med SVT-play eller Expressen, dom använder jag mig flitigt utav.

Jag kör också Expressen parallellt med DN och ser bara problemet med DN. Vidare gäller det också macOS och inte bara iOS som @Ricfur säger.

Har också problem men DN i omgångar. Men om jag googlar ”dagens nyheter” och klickar plå översta länk så brukar jag komma in.

Det stämmer att problemen med SVT Play och Expressen yttrar sig mer sällan som det verkar. Det är inte bara på iOS utan alla Apples produkter vad vi kan se.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-12-15 22:07
Ursprungligen av frazze:

Jag kör också Expressen parallellt med DN och ser bara problemet med DN. Vidare gäller det också macOS och inte bara iOS som @Ricfur säger.

Samma här, macOS är också drabbat. Bara använt Safari.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-01-07 08:10
Ursprungligen av Ricfur:

Hej!
Jag kan meddela att vi i allra högsta grad arbetar med problemet fortfarande.

Det verkar som att om man byter nätverk medan man surfar så triggas buggen. Antingen från mobilnät till wi-fi, eller mellan olika nätverk.

Allt gott
Richard

Jag sitter i en bil på Hornsgatan, Stockholm med en iPhone 12 Pro, iOS 14.3 och Telia som operatör. Under denna session så slutar dn.se att fungera. Inget trådlöst nätverk (wifi) inom räckhåll.

Jag undrar om vilka de andra siter är som påstås ha samma problem som dn.se.

Jag har kommit underfund med att DN.se låser sig för tillträde, om jag har varit på sajten mellan 5-10 ggr (minns inte exakt hur många ggr det är). Om jag då startar om Safari, så kommer jag in igen.

På min Mac Mini med Catalina 10.15.7 låser sajten med Safari nu i augusti 2021. När jag växlar över till Chrome funkar det direkt och perfekt.

:-I

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-08-10 13:51

Ja, det här är en återkommande följetong som aldrig verkar ta slut. För min del så är det bara dn.se av världens alla sitter som uppvisar detta beteende. Visst - det är bara Safari som uppvisar detta beteende, men alla andra site-tillverkare har ju uppenbarligen lyckats med att få det att fungera.
Det finns en utvecklare från DN här på 99mac.se som påstår att det finns flera andra siter som beter sig lika felaktigt som deras egen dn.se, men jag har aldrig fått reda på vilka det är. Och så är vi tillbaka på ruta 1 utan att ha löst det hela...

PS. om nu DN hävdar att dom har hittat en bugg i Safari så borde dom ju skicka in en felrapport till Apple kan jag tycka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-08-11 09:38
Ursprungligen av frazze:

Ja, det här är en återkommande följetong som aldrig verkar ta slut. För min del så är det bara dn.se av världens alla sitter som uppvisar detta beteende. Visst - det är bara Safari som uppvisar detta beteende, men alla andra site-tillverkare har ju uppenbarligen lyckats med att få det att fungera.
Det finns en utvecklare från DN här på 99mac.se som påstår att det finns flera andra siter som beter sig lika felaktigt som deras egen dn.se, men jag har aldrig fått reda på vilka det är. Och så är vi tillbaka på ruta 1 utan att ha löst det hela...

PS. om nu DN hävdar att dom har hittat en bugg i Safari så borde dom ju skicka in en felrapport till Apple kan jag tycka.

Tidigare hade ju Expresse.se samma problem. Men det verkar löst, jag tror inte jag har problem där på väldigt långe.

  • Medlem
  • 2021-08-11 10:26
Ursprungligen av frazze:

Ja, det här är en återkommande följetong som aldrig verkar ta slut. För min del så är det bara dn.se av världens alla sitter som uppvisar detta beteende. Visst - det är bara Safari som uppvisar detta beteende, men alla andra site-tillverkare har ju uppenbarligen lyckats med att få det att fungera.
Det finns en utvecklare från DN här på 99mac.se som påstår att det finns flera andra siter som beter sig lika felaktigt som deras egen dn.se, men jag har aldrig fått reda på vilka det är. Och så är vi tillbaka på ruta 1 utan att ha löst det hela...

PS. om nu DN hävdar att dom har hittat en bugg i Safari så borde dom ju skicka in en felrapport till Apple kan jag tycka.

Fortfarande samma problem med dn.se tom efter datorbyte, kör nu MBP16 med MacOS 11.5.1 och senaste Safari, tidigare uppstod samma fel på bl a Expressen och Teknikens Värld men inte sett felet på sista tiden på de siterna. Verkar vara begränsat till Bonnier-ägda siter...

Jag har aldrig upplevt detta fel på andra siter än de ovan nämnda...

  • Medlem
  • 2021-08-11 10:53
Ursprungligen av wolf:

Fortfarande samma problem med dn.se tom efter datorbyte, kör nu MBP16 med MacOS 11.5.1 och senaste Safari, tidigare uppstod samma fel på bl a Expressen och Teknikens Värld men inte sett felet på sista tiden på de siterna. Verkar vara begränsat till Bonnier-ägda siter...

Jag har aldrig upplevt detta fel på andra siter än de ovan nämnda...

Expressen och Teknikens Värld ägs av Bonnier.

  • Superhjälte
  • 2021-08-18 17:27
Ursprungligen av wolf:

Fortfarande samma problem med dn.se tom efter datorbyte, kör nu MBP16 med MacOS 11.5.1 och senaste Safari, tidigare uppstod samma fel på bl a Expressen och Teknikens Värld men inte sett felet på sista tiden på de siterna. Verkar vara begränsat till Bonnier-ägda siter...

Jag har aldrig upplevt detta fel på andra siter än de ovan nämnda...

Blev av med problemet när jag installerade 1Blocker så antagligen har det något med deras reklam/spårare att göra.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2021-08-18 19:37
Ursprungligen av Zop:

Blev av med problemet när jag installerade 1Blocker så antagligen har det något med deras reklam/spårare att göra.

VARNING!
När man söker på 1Blocker så får man två träffar i de vanligaste sökmotorerna.
1Blocker.com och 1-blocker.com. 1-blocker är en piratsite som försöker installera "malware".

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-08-18 23:03
Ursprungligen av Zop:

Blev av med problemet när jag installerade 1Blocker så antagligen har det något med deras reklam/spårare att göra.

Aha! En ända på en tråd som man kan börja dra i och se vart den leder... Vilka av de 9 kryssrutorna behöver/ska man välja?

  • Superhjälte
  • 2021-08-20 20:54
Ursprungligen av Gunnar B:

VARNING!
När man söker på 1Blocker så får man två träffar i de vanligaste sökmotorerna.
1Blocker.com och 1-blocker.com. 1-blocker är en piratsite som försöker installera "malware".

Man söker på 1Blocker på App Store.

  • Superhjälte
  • 2021-08-20 20:54
Ursprungligen av frazze:

Aha! En ända på en tråd som man kan börja dra i och se vart den leder... Vilka av de 9 kryssrutorna behöver/ska man välja?

Börja med spårare (trackers).

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-08-23 19:16
Ursprungligen av Zop:

Börja med spårare (trackers).

Ja, då ska jag byta från reklam (Ads), för det gör inte att hängningarna försvinner.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-08-25 09:17
Ursprungligen av frazze:

Ja, då ska jag byta från reklam (Ads), för det gör inte att hängningarna försvinner.

Och hängningarna fortsätter trots att jag har bytt till trackers.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-08-26 08:43

Jag kör Adguard (https://apps.apple.com/us/app/adguard-for-saf...) och Hush (https://apps.apple.com/us/app/hush-nag-blocke...) och har inte några problem på websidor med dessa.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-08-26 10:46
Ursprungligen av MatsOlov:

Jag kör Adguard (https://apps.apple.com/us/app/adguard-for-saf...) och Hush (https://apps.apple.com/us/app/hush-nag-blocke...) och har inte några problem på websidor med dessa.

Det känns ju lite dåligt att jag som användare måste kompensera (sk. workaround) för Apple/DN när dessa två eller var för sig borde rätta till (sk. solution) felet. Vidare så är det bara Hush som finns för alla plattformarna - där ju felet uppstår - medans Adguard bara finns för macOS. Inget skugga på dig, @MatsOlov, utan jag bara försöker summera vad som händer i ärendet.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-08-26 11:56
Ursprungligen av frazze:

Det känns ju lite dåligt att jag som användare måste kompensera (sk. workaround) för Apple/DN när dessa två eller var för sig borde rätta till (sk. solution) felet. Vidare så är det bara Hush som finns för alla plattformarna - där ju felet uppstår - medans Adguard bara finns för macOS. Inget skugga på dig, @MatsOlov, utan jag bara försöker summera vad som händer i ärendet.

Adguard och Hush löser olika problem (ej relaterat till DN). Adguard tar bort reklam och spårare, som DN, Google mfl lägger till för att hålla koll på oss. Hush tar bort det av EU beslutade tillägget att vi måste godkänna alla kakor och spårare som läggs till, varje gång, och gör det åt oss, med hjälp av Safari.

Inget av de problem som de två ovan löser ser jag som Apples direkt.

Ursprungligen av Zop:

Blev av med problemet när jag installerade 1Blocker så antagligen har det något med deras reklam/spårare att göra.

Jäklar – det löste problemet för mig med. Tack!

Genant för Bonniers att tillstå svår inkompetens:

https://kund.dn.se/faq/Ovriga_webbtips_DN/kA0...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-08-27 07:29
Ursprungligen av Nyteknik:

Jäklar – det löste problemet för mig med. Tack!

Genant för Bonniers att tillstå svår inkompetens:

https://kund.dn.se/faq/Ovriga_webbtips_DN/kA0...

Men får du problemet tillräckligt ofta för att veta att installationen hjälpte? För mig kan det gå flera dagar utan problem för att sedan strula minst en gång per dag. Självklart hoppas jag att du fått ordning på problemet..?

Senast redigerat 2021-08-27 12:15
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-08-27 09:49
Ursprungligen av xms67:

Men får du problemet tillräckligt ofta för att veta att installationen hjälpte. För mig kan det gå flera dagar utan problem för att sedan strula minst en gång per dag. >Självklart hoppas jag att du fått ordning på problemet..?

Precis så. Problemet försvinner/upphör inte vare sig på iOS/iPadOS eller macOS om du installerar 1Blocker. Jag inga andra tillägg/extensions på någon av plattformarna för Safari. DN fortsätter att inte fungera felfritt som alla andra ledande tidningar och större websiter.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-08-27 09:52
Ursprungligen av Nyteknik:

Jäklar – det löste problemet för mig med. Tack!

Genant för Bonniers att tillstå svår inkompetens:

https://kund.dn.se/faq/Ovriga_webbtips_DN/kA0...

Nästan. DN skyller ifrån sig och påstår att dom har kontakt med Apple. Dock uteblir resultatet och förbättringen. Dessutom så påstår dom att andra websiter har samma problem. Kvarstår att DN inte har klarat av att ge oss dom referenserna.

När jag ska in på DN så hänger den sig på https://id.www.dn.se

Problemet med DN verkar nu löst för mig efter att jag uppgraderat Safari till version 15.0.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-09-28 13:47
Ursprungligen av oftakon:

Problemet med DN verkar nu löst för mig efter att jag uppgraderat Safari till version 15.0.

Ja, inledande användande av Safari som kom med iOS/iPadOS 15.0 pekar åt det hållet. Jag kan köra mot dn.se utan tillägg i safari.

Ursprungligen av oftakon:

Problemet med DN verkar nu löst för mig efter att jag uppgraderat Safari till version 15.0.

Tyvärr visade det sig att jag ropade hej innan jag var över bron
Problemet kvarstår trots ovanstående. Efter omstart av Safari, så går det åter komma in på DN's hemsida, men efter ett antal sidöppningar, så låser det sig igen.

  • Medlem
  • 2021-09-29 14:22
Ursprungligen av oftakon:

Tyvärr visade det sig att jag ropade hej innan jag var över bron
Problemet kvarstår trots ovanstående. Efter omstart av Safari, så går det åter komma in på DN's hemsida, men efter ett antal sidöppningar, så låser det sig igen.

Safari krånglar rätt friskt om man inte har innehållsblockerare, är min erfarenhet. Jag har inga problem i regel med sajter som påstås vara besvärliga, men har i och för sig inte just DN, så där kan jag inte vara till hjälp.

Bevaka tråden