Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple tillåter utvecklare att länka till externa betalningar

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ännu en vändning i Apples dispyt med utvecklare har nu lett till att Apple öppnar upp sig ännu mer och gör nog Spotify lite nöjda.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2021-09-02 23:23

Inkluderas streaming av spel och film i detta?

Ursprungligen av omartint:

Inkluderas streaming av spel och film i detta?

Det nämns inget om spel men det är ju redan förbjudet i App Store som streamingtjänst.
Film ska dock ingå i detta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-09-03 21:55
Ursprungligen av Marcus Larsson:

Det nämns inget om spel men det är ju redan förbjudet i App Store som streamingtjänst.
Film ska dock ingå i detta.

Borde vara en tidsfråga innan spel-tjänster faller inom samma kategori.

På tiden att Apple slutar med sina fjantiga metoder. Den här ivern att bli stora på ”services” har börjat förstöra det som gjorde Apple unikt en gång i tiden. Ta bort all girighet. Jag betalar inte premium för att Apple i sin tur ska tyka sig mot utvecklare och i förlängningen mig som slutkund.

En ännu bättre lösning hade varit att tillåta Netflix och Spotify med mera att erbjuda abonnemang via IAP, men till till självkostnadspris för Apple (typ 3% istället för 30%). Då hade det varit bekvämt för mig som kund att teckna allt via App Store istället för att behöva besöka en extern sida för att aktivera ännu en tjänst.

Ursprungligen av ibish:

På tiden att Apple slutar med sina fjantiga metoder.

Jag förstår inte riktigt hur du tänker.

Man bygger en plattform där programmerare kan ladda ner sin programvara och erbjuda den till besökarna.
Du säljer din programvara tlll besökarna.
Du tycker inte att den som äger plattformen för distributionen ska få någon andel av detta?

Har du samma åsikter om lokalhyra också? Hyresvärden ska bistå med lokal till din affär utan att du betalar hyra?

...?

Senast redigerat 2021-09-04 20:48
  • Medlem
  • Munkedal
  • 2021-09-04 20:33

Ska bli intressant att se om det man köper utanför App Store verkligen blir 30% billigare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-09-05 07:33
Ursprungligen av carlsson:

Jag förstår inte riktigt hur du tänker.

Man bygger en plattform där programmerare kan ladda ner sin programvara och erbjuda den till besökarna.
Du säljer din programvara tlll besökarna.
Du tycker inte att den som äger plattformen för distributionen ska få någon andel av detta?

Har du samma åsikter om lokalhyra också? Hyresvärden ska bistå med lokal till din affär utan att du betalar hyra?

...?

I rådande sammanhanget tycker jag att Apple har misslyckats. Stora aktörer kommer uppenbarligen runt apples krav på att betala Apple genom att helt enkelt ta bort betalfunktionen. Apple behöver Netflix och Spotify lika mycket som de behöver Apple. Annars hade de inte kunnat komma runt Apples ursprungliga krav ostraffat.

Om vi utgår från vad som faktiskt sker, och inte teoretiska exempel om hypotetiska affärer, så är det bättre för mig som kund att Apple erbjuder teckning av abonnemang inom appen till självkostnadspris till dessa läsar-tjänster än att erbjuda mig info om att jag kan teckna abonnemang på t.ex. Netflix hemsida.

Tycker ärligt talat inte det är rimligt att Apple ska få 30% (eller 15%) av en prenumeration varje månad. Borde räcka med att få 30% av första betalningen.

Ok.
Jag ser vad du skriver, men jag håller inte med.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-09-05 07:38
Ursprungligen av carlsson:

Har du samma åsikter om lokalhyra också? Hyresvärden ska bistå med lokal till din affär utan att du betalar hyra?

...?

Om vi ska leka affär. Tycker du Ica ska få 30% varje månad om du tecknar en prenumeration på tidningen Macworld som du råkar köpa i deras butik?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-09-05 07:42
Ursprungligen av carlsson:

Ok.
Jag ser vad du skriver, men jag håller inte med.

I teorin håller jag med dig. Men i praktiken har det inte funkat med stora aktörer.

För mig som kund blir det krångligt eftersom Apple har gjort det krångligt av ren princip.

Jag vill teckna allt via App Store. Så är det inte idag. Alla företag som kan tvingar mig ut till deras hemsida för hantering av betalning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-09-05 07:48
Ursprungligen av Marco:

Ska bli intressant att se om det man köper utanför App Store verkligen blir 30% billigare.

Det är ju billigare att köpa utanför App Store redan idag.

  • Medlem
  • 2021-09-05 08:24
Ursprungligen av ibish:

Det är ju billigare att köpa utanför App Store redan idag.

Men det kanske beror just på att App Store finns och dominerar?

Ursprungligen av ibish:

Om vi ska leka affär. Tycker du Ica ska få 30% varje månad om du tecknar en prenumeration på tidningen Macworld som du råkar köpa i deras butik?

Så är det ju redan. Det är billigare att prenumerera än att köpa lösnummer i butik. Butiken vill tjäna pengar på att lagerföra tidningar bland annat.

Sen kan jag hålla med om att det finns vissa saker Apple kan göra för att förbättra App Store, som t ex att granska apparna ännu hårdare, eller ge samma regler för alla.

Men i det stora hela har jag inga problem med att se varför de gör ett påslag. 30% kanske kan tyckas mycket, men det drabbar ju bara mig som konsument som får betala lite mer.

3% påslag föreslår jag att du har på dina varor när du säljer dem i framtiden, så får vi se hur länge det håller...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-09-06 15:48
Ursprungligen av carlsson:

Så är det ju redan. Det är billigare att prenumerera än att köpa lösnummer i butik. Butiken vill tjäna pengar på att lagerföra tidningar bland annat.
...

Ja, men Ica tar väl inte 30% av din prenumeration varje månad bara för att du upptäckte och köpte första lösnumret i deras butik?

Jag har inga problem med att Apple tar en andel av ett köp. Det är just vid prenumeration Apples andel blir avskräckande. Och det blir bökigare för mig som kund.

Just nu får Apple 0% när Spotify och Netflix inte ens erbjuder möjligheten att teckna via appen. Och jag som kund får sköta allt via tredjeparts hemsida istället att få allt samlat.

Med facit i hand hade nog Apple föredragit 3% än 0%.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2021-09-06 16:50
Ursprungligen av ibish:

Det är ju billigare att köpa utanför App Store redan idag.

Har inte så bra koll på appen då de flesta jag har var grattis. Men vilka appar är 30% billigare vid köp utanför App Store idag?

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2021-09-10 22:35
Ursprungligen av ibish:

Borde vara en tidsfråga innan spel-tjänster faller inom samma kategori.

På tiden att Apple slutar med sina fjantiga metoder. Den här ivern att bli stora på ”services” har börjat förstöra det som gjorde Apple unikt en gång i tiden. Ta bort all girighet. Jag betalar inte premium för att Apple i sin tur ska tyka sig mot utvecklare och i förlängningen mig som slutkund.

En ännu bättre lösning hade varit att tillåta Netflix och Spotify med mera att erbjuda abonnemang via IAP, men till till självkostnadspris för Apple (typ 3% istället för 30%). Då hade det varit bekvämt för mig som kund att teckna allt via App Store istället för att behöva besöka en extern sida för att aktivera ännu en tjänst.

Jo, är märkligt att de vill censurera och förbjuda streamde spel. Censurerar de YouTube snart också?

Känns väldigt bakvänt och konsumentfientligt.

1
Bevaka tråden