Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EU-kommissionen kan lägga fram förslag om USB-C på torsdag

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu verkar det som EU-kommissionen tänker se till att en standard för laddning blir ett faktum för alla mobila produkter inom EU.

Läs hela artikeln här

Vi får se vad som händer Apple har redan USB-C på många produkter. Sen kanske iPhone 14 blir helt portlös möjligen med trådlös laddning?
EU beslut brukar bli långsamma. De är ju överens om att ta bort sommar/vintertid också. Men det verkar ta en evighet innan de kommer till skott och implementerar beslutet.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-09-22 08:12

EU är vansinnigt. Dom vill att allt skall gå via dem och petar i allt. Detta med USB-C är bara en i raden av vansinniga lagar. Senaste förslaget jag sett är att vi inte skall få använda vår egna skog till bränsle, utan vi skall tvingas att köpa pellets från bolag.

#swexit

Hoppas det blir FireWire.

Använder man inte ordet Standard väldigt fel i dessa sammanhang. En standard betyder väl (för mig iaf) att man enas om hur en viss teknik, t.ex. USB-C, ska fungera så att USB-C betyder samma sak på olika produkter.
Man kan väl inte tvinga ett företag att använda en standard, hur skulle det påverka innovation hos företagen....
Om en produkt väljer en egen teknik så är det väl upp till konsumenten att välja vad man tycker är bäst.

Sen är min egen åsikt att Apple borde ha släppt Lightning för länge sedan men det betyder ju inte att dom måste hålla med mig...

  • Medlem
  • 2021-09-22 14:47

Jag tycker det är bra..
Varför ska jag behöva släpa med mig tre olika laddare när jag är i väg på resa och ännu värre, varför ska jag behöva köpa tre olika sladdar för att kunna ladda liknande produkter. Jag kunde ha sparat produktion och miljö om alla dessa tre saker hade usb-c...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2021-09-22 15:34

Laddkabeln som följer med iPhone har USB-C i andra ändan, det räcker.

  • Medlem
  • 2021-09-22 16:42

Nja, det hjälper inte till min Android och till min iPad... ?

Inte heller till barnens hörlurar.. Som fortfarande kör Micro-usb...

Jag hade gärna haft usb-c rakt över....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-09-22 17:04

Jag tycker det är ett större problem med rakapparater, hårtrimmers och liknande uppladdningsbara prylar man kan vilja ha med på resa. Ett elände med proprietära kontakter, fastlödda på laddarklumpar. Den delen av industrin är mycket långsam med att hoppa på usb-c tåget.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Hoppas det blir FireWire.

Jag föredrar Thunderbolt!

  • Medlem
  • 2021-09-22 20:34
Ursprungligen av IngoX:

Jag tycker det är ett större problem med rakapparater, hårtrimmers och liknande uppladdningsbara prylar man kan vilja ha med på resa. Ett elände med proprietära kontakter, fastlödda på laddarklumpar. Den delen av industrin är mycket långsam med att hoppa på usb-c tåget.

Jag håller med. Jag har inte ens tänkt på dessa produkter.. Lika trist varje gång att ta fram laddsladden till rakapparaten och försöka tvinna ut den totalt ihopvridna sladden...

  • Medlem
  • Boston
  • 2021-09-23 13:17
Ursprungligen av IngoX:

Jag tycker det är ett större problem med rakapparater, hårtrimmers och liknande uppladdningsbara prylar man kan vilja ha med på resa. Ett elände med proprietära kontakter, fastlödda på laddarklumpar. Den delen av industrin är mycket långsam med att hoppa på usb-c tåget.

Oerhört bra poäng som jag inte tänkt på! Vi har några kombo-kablar som har USB-A, USB-C och lightning, det kommer man ju långt på och en micro-USB-kabel att släpa på är ju inte hela världen. Alla pluggar ju in i samma laddare. Visst lite irriterande är det kanske.

Men värre är ju frugans Asus som behöver egen laddare och kabel, skäggtrimmern vars laddare och kabel är galet låg kvalitet på etc.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-09-23 14:17

Pressrelease idag: Slut på konsumenternas frustration och det elektroniska avfallet: kommissionen föreslår en kompatibel laddare för elektroniska produkter

Tyvärr nämns inte laddningsbara badrums- eller köksprodukter.

Och harmonisering behövs väl också på laddningsbara sovrumsprodukter... ?

  • Medlem
  • 2021-09-23 17:03
Ursprungligen av IngoX:

Pressrelease idag: Slut på konsumenternas frustration och det elektroniska avfallet: kommissionen föreslår en kompatibel laddare för elektroniska produkter

Tyvärr nämns inte laddningsbara badrums- eller köksprodukter.

Och harmonisering behövs väl också på laddningsbara sovrumsprodukter... ?

Exakt! Och ett krav på IP68-klass på dessa produkter, hade också varit önskvärt.... Har ena jäkla problem med rost på lakanen... ?

1
Bevaka tråden