Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lagrings- och backup-strategi för MacBook-användare

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-09-30 12:12

Först: vet inte om jag lagt denna tråd rätt [Brask och jag…]
MacBook-användare inom media/grafiska branschen med varierande arbets- och mötesplatser över vardagen som vill ha säker lagring och backup. Kör nu med liten USB-disk till den bärbara under dagen och vid hemkomsten ännu en USB-disk för backup/Time Macheine.

Fungerar sisådär;
USB-disken under dagen med arbetsfiler, tenderar att få kopplingen urdragen pga handhavande eller transport. Resultat att disken förnyas emellanåt då "den slutat fungera".
Backup-disken hemma tenderas att ignoreras då den förläggs eller det glöms bort att ta backup då arbetsdagen fortsätter i hemmakontoret. Resultat att senaste backupen kan vara bortåt en månad gammal.

Mina tankar innan råd till denna person;
• kan minneskort ersätta den bärbara USB-disken? Det lär vara mer ur vägen men kvalitet och säkerhet i övrigt?
• kan backup (helst via Time Machine) göras/sättas att starta vid klockslag eller när datorn går in på det trådlösa hemmanätverket? Förutsättningen för detta är TM-kompatibel NAS och en generell arkivdisk/-NAS. Bäst enl min mening är att personen lär sig att koppla upp tråd när man börjar arbetat hemma och där får kontakt med hemmanätverket o NAS:arna.

Tankar, utbyte av liknande erfarenheter och analys med rekommendationer mottages tacksamt!

  • Medlem
  • 2021-09-30 14:56

När du är på språng kan du förstås säkerhetskopiera till valfritt moln. Så länge du har internet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-09-30 20:10
Ursprungligen av Alix:

När du är på språng kan du förstås säkerhetskopiera till valfritt moln. Så länge du har internet.

Riktigt men arbetsfilerna tar prio då och med de varierade platser för kundmöten kan täckning inte garanteras vad jag förstått. Annars är det en helhetslösning naturligtvis.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2021-09-30 22:05

Själv kör jag med Nextcloud på egen server hemma dit alla mina arbetsdokument synkas till och från alla mina datorer. Sen tar jag backup på den servern till min NAS hemma som i sin tur replikeras till en annan NAS i en annan byggnad.

Om du vill ha mindre prylar än så kan du skaffa Dropbox (motsvarar Nextcloud) och sen köpa in en liten Synology NAS (det finns andra märken) och låta den replikera ner dropboxdatat till sig och sen köra snapshot varje dag på den mappen för att få en backup av filer som du eventuellt råkar radera av misstag. Dropbox har också möjlighet att återställa dina filer (har inte koll på hur långt i tiden du kan gå tillbaka).

Alternativt så kör du Dropbox och synkar mellan minst två datorer och sen en TM backup på en stationär dator hemma.

Det finns fler varianter på detta.

1
Bevaka tråden