Först: vet inte om jag lagt denna tråd rätt [Brask och jag…]
MacBook-användare inom media/grafiska branschen med varierande arbets- och mötesplatser över vardagen som vill ha säker lagring och backup. Kör nu med liten USB-disk till den bärbara under dagen och vid hemkomsten ännu en USB-disk för backup/Time Macheine.
Fungerar sisådär;
USB-disken under dagen med arbetsfiler, tenderar att få kopplingen urdragen pga handhavande eller transport. Resultat att disken förnyas emellanåt då "den slutat fungera".
Backup-disken hemma tenderas att ignoreras då den förläggs eller det glöms bort att ta backup då arbetsdagen fortsätter i hemmakontoret. Resultat att senaste backupen kan vara bortåt en månad gammal.
Mina tankar innan råd till denna person;
• kan minneskort ersätta den bärbara USB-disken? Det lär vara mer ur vägen men kvalitet och säkerhet i övrigt?
• kan backup (helst via Time Machine) göras/sättas att starta vid klockslag eller när datorn går in på det trådlösa hemmanätverket? Förutsättningen för detta är TM-kompatibel NAS och en generell arkivdisk/-NAS. Bäst enl min mening är att personen lär sig att koppla upp tråd när man börjar arbetat hemma och där får kontakt med hemmanätverket o NAS:arna.
Tankar, utbyte av liknande erfarenheter och analys med rekommendationer mottages tacksamt!