Frågor om Imovie

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2021-10-13 22:24

Hej,
jag har i snart två veckor försökt lära mig hur Imovie fungerar, det är tröttsamt men det kanske jag som inte förstår riktigt hur det fungerar? Jag vill lägga till bakgrund på min video, jag har läst att det kan vara grön eller blå. Men jag har inte tillgång till någon av färgerna, däremot så har jag en annan färg som duger bara för att täcka bakgrunden så att allt annat bakom inte kommer med i filmen. Har jag förstått det rätt att jag kan göra så eller är det missförstått? Det finns ju världskartor inbyggt i Imovie men är det samma sak som bakgrund? Förklara snälla.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2021-10-14 09:36

Chroma key är en teknik att filma ett objekt framför en enfärgad bakgrund, för att sedan frilägga objektet och visa det framför en annan film eller stillbild. Man kan i princip använda vilken färg som helst till bakgrunden, men allt med den färgen blir "genomskinligt", så om objektet innehåller samma färg blir det artefakter där bakgrunden lyser igenom. Man använder därför vanligtvis grönt eller blått eftersom det kontrasterar bäst mot hudtoner. Är det en person med blå kläder använder man grönt, osv.

Läs mer på wikipedia: Chroma key
iMovie användarhandbok: Skapa en grönskärmseffekt i iMovie
Googla vidare på "Chroma Key", "Green screen" och "imovie".

Finns många entusiaster som gör förklarande youtubeklipp som man kan lära av. Om du föredrar svenska har du ett här (gammal version av iMovie) eller här. Den senare killen har gjort en hel serie om iMovie.

Lycka till!

1
Bevaka tråden