Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finder bara hänger sej jämt!

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-09-18 23:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal@osx
Jag kör OSX 10.2.6. När datorn har gått i vila och jag skall väcka den, så tänds skärmen upp men med nedtonad bild och en mörk ruta i mitten med vit text där det i princip står att jag måste starta om datorn, antingen genom att hålla in startknappen eller med reset. Kernel panic?

Jag har stängt av vilo-läget i OSX vilket gjort att detta ej inträffat mer. Men vad beror det på? Jag har reparerat rättigheter och annat mha. Cocktal, kollat hårddisken mm., dock ej med DiskWarrior.

Misstänkliggör minnet om ens ett uns av anledning för detta finns

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-18 23:26

Det blev bättre, men inte helt löst. Tyvärr. Men har hört att Panther kommer att fixa det. Då stöds också USB 2.0 helt.

Thomas

Citat:

Skrevs ursprungligen av Robo-X
USB problemet löste Apple med 10.2.6 uppdateringen. Rekommenderas att uppdatera systemet för alla som fortfarande tvekar.

//Rob

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-18 23:35

Du har troligen något program (eller drivrutin, kernel extension e d ) igång som inte tål att datorn går ned i vila. Jag har haft liknande problem med Canons scannerdrivrutiner - fast oftast är det tvärtom, dom hindrar datorn att gå ned i vile. Och om man tvingar den så får man en kernel panic vid upppstart. Använd Processkontroll och försök identifiera alla användarprocesser som är igång för. Slå också på systemfelsloggen (nån annnan beskrev hur - där brukar man kunna se vilket program/process som ballar ur.

Citat:

Jag kör OSX 10.2.6. När datorn har gått i vila och jag skall väcka den, så tänds skärmen upp men med nedtonad bild och en mörk ruta i mitten med vit text där det i princip står att jag måste starta om datorn, antingen genom att hålla in startknappen eller med reset. Kernel panic?

Jag har stängt av vilo-läget i OSX vilket gjort att detta ej inträffat mer. Men vad beror det på? Jag har reparerat rättigheter och annat mha. Cocktal, kollat hårddisken mm., dock ej med DiskWarrior.

• Oregistrerad
  • 2003-09-18 23:53
Citat:

Prova att återställa PMU managern. Vissa PBs har problem med USB tillbehör. Om du ska transportera powerbooken och har en mus eller hub inkopplad koppla bort alla tillbehör innan du stänger locket. Om du tar bort alla tillbehör i sov läget kan datorn krascha eller inte vakna upp från vilo läget.

//Rob

• Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-19 01:35

Visst skall man klaga på OSX. Jag anmäler direkt buggar till OSX-feedback (iPhoto, iTunes, iCal med). Flera av dom saker jag anmält har blivit fixade. Tyder på att det fungerar. Men det hade nog inte fungerat om jag var den enda i världen som rapporterade. Så gott folk - RAPPORTERA.

Angående badboll i Finder OSX 10.2 så har det nog hänt någon gång. Dock inte vanligt. Det som däremot är frustrerande är att om en server stängt av sig (vi har mycket åska hos oss) och man försöker kilcka på ett server-alias, så låser sig Finder tills den inser att den inte hittar servern. Dålig rutin av Apple. I sådana här lägen skall det komma upp en progress-bar med en avbryt-knapp. Ännu bättre vore om dom gjorde Finder riktigt mulittasking. En sådan låsning är knappast ett tecken på att det är multitasking rakt igenom.

Förhoppningen ligger i Panther. Där skall ju Finder vara omskriven vad jag vet.

Men anmäl fel till Apple. Annars händer ju inget. Klart att Apple sverige kanske är här och spejar, men att anmäla till Apple US är helt klart bättre. Det ger effekt.

Bevaka tråden