Skrevs ursprungligen av Michael Nord
Eftersom sambon jobbar på skivbolag så känner jag att det är dags att hoppa in. Problemet för Apple är följande:
USA är ett land så att starta iTMS där var inte något problem (bortsett från det tekniska förstås och nu stämningen från Apple Records).
Europa är en helt annan sak. Skivbolag licensierar ut rättigheterna att sälja musik till en distributör för varje marknad. Varje marknad består av en flertal licenshavare. En licenshavare kan ha rättigheterna till flera olika skivbolag, men varje marknad består alltså av ett flertal licenshavare som Apple måste komma överens med. En marknad kan vara ett land, men också en region som t ex Skandinavien.
Det här innebär att om jag som boende i Sverige köper en låt ska pengarna gå till den som har licensen för just den musiken (=det skivbolaget) för Sverige. Det är av samma skäl jag inte får köpa från iTMS USA. Licenshavaren för musiken i Sverige skulle helt enkelt bli snuvad på inkomsten som tillfallit denne om jag köpt samma musik i butik här hemma. (Ja, de här reglerna hittades på innan Internet...) Apples problem i Europa blir alltså att sälja musik utan att bryta mot licensavtalen som gäller inom Europa. Om de löser det genom att öppna en europeisk iTMS och sen fördelar pengarna efter var kontohavaren är skriven, eller om de tvingas öppna en iTMS för varje licensmarknad återstår att se.