Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

webdesign - photoshop - tips

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-09 08:50

Hej!

Jag har i över 7år varit intresserad av hemsidor och kodat lite då och då.
Senaste åren så blev det mer och mer PHP&MySQL samt några mindre förnyningar på HTML fronten.

I dagsläget så hanterar jag SQL utmärkt och PHP nästan likaså.
Vad jag däremot inte hanterar det är att göra grafiken till hemsidorna.

Jag har för avsikt att starta eget företag och troligen vill jag satsa på att webdesign och koda hemsidor.
Men jag måste få en crashcourse i hur man designar hemsidor.
Har fått tipset att rita hela sidan i photoshop och sen klippa ner den och koda den. Har fungerat bra. Men hur ritar man en sida i photoshop? Eller ok, klarar väl av lite grann men skulle vilja ha tips från er som verkligen lyckas med snygga sidor. Seså skäms inte, träd fram

Ivar,

Mitt bästa tips är att gå in på adobes hemsida och leta fram ExpertCenter.

Där finns det filmsnuttar och pdf-filer som ger tips och råd hur man använder PS (eller andra adobeprogram)

Mycket lärorikt !!

Det är så jag har lärt mig det mesta faktiskt.

Lycka till

- Slice -

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-09 09:18

Uhm... well, för det första: en sajts framgång består *icke* i huruvida upphovsmannen kan hantera photoshop eller ej.

Tänk istället på vad sajten skall innehålla och hur du vill att den skall uppfattas och 'upplevas' av användaren. Jag antar att du redan har en idé om innehåll? Ok. Sätt dig ned med penna och papper och rita upp de olika (om så är fallet) sektionerna på webbplatsen, dvs vilket innehåll skall vara synligt per sidvisning. Då kanske du också kommer fram till att du behöver något smart sätt att navigera bland innehållet. Great. Fundera fram vilken typ av navigering du vill ha på sidan.

Sedan, när allt innehåll är specificerat (kanske genom 'block' eller rutor på ditt papper)... då kan du börja fundera på vilken 'tone of voice' du vill att sidan skall förmedla. Om det t ex är en webbplats som skall sälja snowboards till skejtpunkkids, tja.. då kanske man skall hålla sig till ett tonläge som attraheras av den målgruppen. Är det istället en informationnssajt som vänder sig till människor som vill läsa allt om August Strindberg - ja så är det en annan typ av grafisk framtoning som fungerar bäst.

När du har kommit fram till allt detta kan du sätta dig ned och skissa övergripande. T ex i photoshop. Märk väl - photoshop är bara som vilket grafikverktyg som helst. Du skulle lika gärna kunna skissa i XPress eller Freehand eller t om Powerpoint (brukar faktiskt själv använda powerpoint för att göra de första 'blockskisserna' - tro't eller ej) Fast, när du närmar dig en lösning som ser schysst ut så ser du till att göra det slutgiliga utseendet i photoshop, och som du säger - klippa ut all grafik därifrån för senare inlimning mha html eller liknande.

Hoppas att det här hjälpte en del.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-10 00:35

Ja det där var ju guld värt!!
Ska även följa ditt råd sen Slice men framförallt skrev du, mrkz, ett otroligt givande inlägg.

Tackar!

Nu kanske du i framtiden drabbas av ett PM med frågor om fler tips

Jag kan bara hålla med mrkz - besökarna struntar blankt i vilket verktyg du använt, det viktiga är att sidan motsvarar deras önskemål och förväntningar.

Däremot så är såklart valet av verktyg viktigt för din trivsel, effektivitet och kanske också kreativitet.

Själv tycker jag att GoLives sajtfunktioner har några otroligt trevliga funktioner som gör det lätt att gå från skiss till verklig sajt/sida, och också en himla trevlig integration med Photoshop, utifall du vill använda båda verktygen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-10 08:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av ivar
Nu kanske du i framtiden drabbas av ett PM med frågor om fler tips

Kul att du uppskattade svaret

Jag svarar iofs hellre på officiella frågor och dylikt än sitter och skriver privata svar. Det finns säkerligen milliarders människor som sitter inne med information. Här menar jag.

• Oregistrerad
  • 2003-09-10 10:04

Lättnavigerat och snabbladdat funkar ALLTID om du inte har vilja/förmåga att skapa grafiska mästerverk. (Vissa siter går ju ut på att visa upp balla grafiska grejer, typ flash showrooms mm)

Surfare är nog garanterat världens otåligaste publik...

• Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-19 13:57

När du använder PhotoShop för detta ändamål, tänk på att använda "lager" flitigt. Du kan göra ett nytt lager för t.ex en knapp eller en rubrik/meny. Bakgrunden liger i ett underliggande lager. Om grafiken ligger åtskilt på detta sätt kan man flytta om knappar och rubriker oberoende av varandra.

Du kan också sätta text direkt i Photoshop. Om du skall ha en meny, görs den med fördel med textverktyget i Photoshop. Texten blir mycket snyggt kantutjämnad. just på menyer brukar man ha dom som grafiska/bild-element på web-sidan. Detta för att man ofta vill ha ett exakt utssende här som inte förändras efter användarens "Zoom"-inställningar för text osv. Texten blir också font-oberende på detta sätt.

Ytterligare ett litet men oumbärligt tips.
Om du har en site med en färgad bakgrund, gör då alltid dessa bakgrunder med SAMMA program. ärgkalibrering är rätt hyffsad på web men i alla de olika system som finns får man för eller senare färgförkjutningar även om man angett samma färg i två olika program. Exempel:
- Du har vita menytexter som har en mörkblå bakgrund skapade i PhotoShop.
- Denna menyen möter web-sidans bakgrund.
- Använd i detta fall inte färgsättning i Web-editorn.
- Istället, skapa en t.ex 32x32 pixel stor bild utifrån samma bild med textrubriken. Alltså endast den blåa bakgrunden.
- Denna bild använder du som "sid-bakgrund" m.h.a web-editorn.

Resultatet kan ALDRIG misstolkas av en Web-browser. Förvränger den färgen på text med bakgrunden så förvränger den ju sidan med en bild-bakgrund på samma sätt. Resultatet blir perfekt.

Om du vill ha välfungerande Web-sidor för alla plattformar, försök då att alltid göra saker så de inte kan tolkas på olika sätt. Det är så med människor och maskiner: så fort det finns olika sätt att tolka saker så finns det exakt lika många varianter.

nu för tiden är det nästan bara färgskissar jag gör i photoshop, för att kolla om fargerna går ihop (samt för att få hex färgvärden såklart). Samt hur (huvud)blocken ska ligga...

Sen går jag loss på css'en och alla dom möjligheter som erbjuds. Det enda jag egentligen gör "på riktigt" i photoshop är då grafikelement..

1
Bevaka tråden