Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsam uppstart av IndeSigndokument

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag har ett problem med IndeSign som är väldigt störande: när jag öppnar ett dokument (i det här fallet 20 sidor A4 med fyrfärgsbilder på i stort sett samtliga sidor) tar det lååång tid innan sidorna läggs visas på skärmen. Om jag går in under Fönster och väljer någon palett som inte är framme, går det betydligt snabbare. Även om jag bockar av en palett, exempelvis Sidor, och väljer den igen, så går det snabbare.

/Mats

Hur har du dina inställningar vad avser visningsprestanda?
Rekommenderar att du inte låter programmet visa alla bilder högupplöst. Du kan ju alltid höger- (ctrl-)klicka på en bild och göra just den bilden tillfälligt högupplöst när du micklar med detaljer. Tänk på att de högupplösta bilderna som du monterat i alla fall används för utskrift oavsett vilken skärmåtergivning du använder inne i programmet.

• Medlem
  • 2003-09-22 15:48

Vad är antutjämning?

Dålig översättning från engelska (US) av det som händer när myror trampar upp en stig och på det sättet plattar till marken...:rolleyes:

Tack BitBLT för din skärmbild. Jag har samma inställningar, så trögheten måste bero på något annat. Jag kan tillägga att internminnet är på 1 GHz.

Jag skrev i mitt första inlägg att det gick snabbare om man väljer att bocka för någon palett under Fönster, men det stämmer bara för Sidor. Att kollapsa paletten sidor fungerar också (om det nu inte är så att bilder m.m. hinner laddas in medan jag utför denna operation…)

Irriterande trögt går det hur som haver.

/Mats

Jag skulle också tro att det är relaterat till visningslägen. Observera att att inställningarna som visas ovan endast är relaterade till nya fönster och heller inte påverkar visningsläget för objekt som har lokala visningsinställningar.

Jag petade ihop ett script som återställer all grafik till visningsprestanda "normal". Se till att problem-dokumentet är aktivt i InDesign. Starta Manusredigeraren (Script Editor), skapa ett nytt dokument och klistra in texten här nedanför och klicka på "Spela upp". Om problemet hade med olämpliga visningsinställningar att göra så kommer det att vara borta nästa gång du öppnar dokumentet.

tell application "InDesign 2.0.2"
	tell active document
		set myimages to images of all page items
		set myPDFs to PDFs of all page items
		set myEPSs to EPSs of all page items
		set myFixList to myimages & myPDFs & myEPSs
		set myNotFixed to 0
		repeat with i in myFixList
			try
				set local display setting of i to typical
			on error
				set myNotFixed to myNotFixed + 1
				select i
				display dialog "Det gick inte att ändra visningsläge för den markerade bilden"
			end try
		end repeat
		if myNotFixed is 0 then
			set myDialog to display dialog "Visningsinställningarna har återställts. Du bör spara dokumentet nu. Vill du spara nu?"
		else
			set myDialog to display dialog "Visningsinställningarna har återställts. " & myNotFixed & " objekt kunde inte återställas. Du bör spara dokumentet nu. Vill du spara nu?"
		end if
		if button returned of myDialog is "OK" then
			save
		end if
	end tell
end tell

Skriptet fungerade utmärkt. Tack för din hjälp. Det är härligt att 99mac finns!

/Mats

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mats Ödman
Skriptet fungerade utmärkt. Tack för din hjälp. Det är härligt att 99mac finns!

/Mats

För all del. Scripting är en mycket kraftfull teknik som gör att man kan utföra många och/eller komplicerade arbetsuppgifter på kort tid.

Det är en viktig del i mitt nystartade företagaffärsidé, det gäller mest att få ut kännedomen om det och att hitta betalande kunder.Så du kan se det här scriptet som PR för min verksamhet

Jag har märkt att Suitcase kan ställa till med en hel del bekymmer i InDesign. Hade problem med ett stort dokument, allt gick som sirap. Stängde av Suitcase och det flöt hur fint som helst. Har inte undersökt så noga, kan kanske vara Auto-Activation-pluggen som ställer till det, vet inte än.

Citat:

Skrevs ursprungligen av exzero
Jag har märkt att Suitcase kan ställa till med en hel del bekymmer i InDesign. Hade problem med ett stort dokument, allt gick som sirap. Stängde av Suitcase och det flöt hur fint som helst. Har inte undersökt så noga, kan kanske vara Auto-Activation-pluggen som ställer till det, vet inte än.

Jo den fördröjer öppnandet av dokument men det får man nog leva med. Ett liv utan auto-activation är ju ändå inget att ha.

Inte bara att det inte går lika fort att öppna dokument. Alla paletter är "blanka" det går skitsegt att jobba i programmet. Nästan omöjligt. För mig försvann i alla fall problemet när jag tillfälligt stängde ner Suitcase.

Citat:

Skrevs ursprungligen av exzero
Inte bara att det inte går lika fort att öppna dokument. Alla paletter är "blanka" det går skitsegt att jobba i programmet. Nästan omöjligt. För mig försvann i alla fall problemet när jag tillfälligt stängde ner Suitcase.

Det där har vi ju diskuterat tiigare utan lösning. Jag har inte gjort koppling till Suitcase tidigare. Kanske den nya Suitcase X1 funkar bättre?

Samma skit där tyvärr.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Kanske den nya Suitcase X1 funkar bättre?

Det verkar fungera bättre om man stänger av Auto-Activation i själva Suitcase-inställningarna. Auto-Activation funger ändå i InDesign, Illustrator m fl för att dom har egna plug-ins/Xtensions för det.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-09-30 16:14

För att slippa InDesigns, Words och andra programs långsamma letande efter typsnitt i Suitcase har jag lagt de vanligaste typsnitten i systemets fontmapp och startar maskinen utan Suitcase.

De gånger jag behöver plocka upp udda fonter så bootar jag bara Suitcase före InDesign som vanligt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Danne V
För att slippa InDesigns, Words och andra programs långsamma letande efter typsnitt i Suitcase har jag lagt de vanligaste typsnitten i systemets fontmapp och startar maskinen utan Suitcase.

De gånger jag behöver plocka upp udda fonter så bootar jag bara Suitcase före InDesign som vanligt.

Att stänga av ett program som man behöver ha på hela tiden är ju knappast en lösning för yrkesverksamma.

Jag har fått lite bättre fjutt på Suitcase X1 nu. Grundtypsnitten i System/Library/Fonts precis som vanligt, men resten av systemstilarna läggs utanför systemmapparna dvs i Suitcase-mappen. Nu går Word igång som tänkt.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-09-30 20:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Att stänga av ett program som man behöver ha på hela tiden är ju knappast en lösning för yrkesverksamma.

Ehh..jag är faktiskt "yrkesverksam" jag också. Men jag behöver inte udda typsnitt dagligen.

Citat:

Jag har fått lite bättre fjutt på Suitcase X1 nu. Grundtypsnitten i System/Library/Fonts precis som vanligt, men resten av systemstilarna läggs utanför systemmapparna dvs i Suitcase-mappen. Nu går Word igång som tänkt.

Det är exakt så jag har det, alltså...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Danne V
Ehh..jag är faktiskt "yrkesverksam" jag också. Men jag behöver inte udda typsnitt dagligen.

Vi kanske anväder programmet olika. Jag har väldigt få typsnitt permanent aktiverade. Det mesta aktiveras med auto-aktiveringen. På så sätt håller man ner tiden det tar att starta program, programmens RAM-behov m m.

När jag behöver skissa lite aktiverar jag något lämpligt Set med en massa stilar men sen stänger jag av detta Set när jag är klar.

Om jag hade Suitcase avstängt skulle jag få en tutruta så fort jag öppnade första bästa jobb.

1
Bevaka tråden