Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

keynote eller powerpoint?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-09-29 16:58

Hej,

Har lite brådis med en presentation som helst ska vara klar på torsdag. Undrar om någon har erfarenhet av keynote vs powerpoint. Är det smidigare i keynote? lätt att lära sig? bra kompatibilitet? tacksam för svar

Jag tycker att Keynote är bättre än Powerpoint.
Jag håll på mycket med powerpoint på gymnasiet, men har nu på universitet bara använt Keynote.
Tycker dom båda två är ganska enkla att komma igång med, men med Keynote var det enklare att lägga in mer avancerade saker i presentationen.
Fråga om det är något du undrar över.

• Medlem
  • 2003-09-29 18:48

Jag har använt PowerPoint ganska mycket, både tidigare, på gymnasiet, och nu på universitetet. Båda är enkla att använda. Precis som Mats säger, är de mer avancerade sakerna enklare ett göra i Keynote. Att få det att se snyggt ut är även det mycket enklare (bara en sån sam som funktionen för att centrera tex text/texter med bilder osv, är grymt smidig (man drar bara i objekten så kommer hjälplinjer upp)). Att kunna tona bilderna och ha dem just så transparent man vill ha är mycket smidigt/snyggt även det. Transitions blir snyggare (är snyggare?) i Keynote.

Jag har gjort ett par stora redovisningar i Keynote, men tyvärr fanns det inte tillgång till någon mac (och jag har ingen bärbar) så jag blev tvungen att exportera till PP. Problemet är att alla transitions som finns i Keynote inte finns i PP. Att man inte kan välja transparens på bilder i PP. Samt att vissa bilder inte fungerar i PP som funkar i Keynote.

Tyvärr kommer jag just nu, inte ihåg vad det var för bildformat som Keynote inte klarade av att exportera till PP.

Att ta in PP-presentationer i Keynote har jag inte haft några problem med.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-09-29 19:17

Keynote klarar av att exportera presentationen till en Quicktimefilm om man inte skulle ha tillgång till en mac vid uppspelningen. Det blir mycket bättre som QT än PP.

• Oregistrerad
  • 2003-09-29 20:56

Tack för alla svar! Angånde kompabilitet med pp så skulle ju det vara förbättrat i och med uppdateringen. Har dock inte kollat än.

Quicktime fungerar väl bra för en rullande presentation, men så fort det är ett möte och någon pratar samtidigt fungerar det väl inte att klicka sig fram i qt? De kör bara pc. Dessutom måste man väl ha QT Pro för att kunna köra fullskärm?

• Medlem
  • Gällivare
  • 2003-09-29 21:04

Använder Keynote hemma och har Powerpoint95 på jobbet, intressant nog så är jag ofta tvungen att ta hem Powerpointdokument och öppna dom i Keynote eftersom Powerpoint95 på jobbet inte grejar att öppna nyare Powerpointfiler.

Vid presentationer så exporterar jag alltid till PDF-fil, eftersom i stort sett alla datorer har Acrobat reader installerat, och denna har fullskärmsläge för presentationer. Helt överlägsen plattformsoberoende lösning tycker jag, dessutom är den gratis.

• Medlem
  • 2003-09-29 21:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av rodin
Quicktime fungerar väl bra för en rullande presentation, men så fort det är ett möte och någon pratar samtidigt fungerar det väl inte att klicka sig fram i qt?

Jo det går att klicka sig vidare även när presentationen är som QT-film.

Keynote har visserligen makalöst bra grafikkvalitet, men har också en rad brister som gör att jag slutat använda det, t.ex.

Textblock har ett indrag som baseras på teckengrad, vilket gör att det inte går att vänster-/högerjustera texter i olika grad.

Nästintill obefintlig tidskontroll av olika sidor/objekt

• Oregistrerad
  • 2003-09-29 21:45

Ok, men då kan man köra på qt OCH spara för pp om det skulle bli problem. Så har man väl löst det mesta antar jag

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-09-29 22:58

Kör man ett bildspel där man inte ska ha bakgrundsmusik tex utan mest text och bilder så är PDF överlägset.

Jag kör alla mina föreläsningar som PDF. Gör bildspelen i Indesign och exporterar som PDF. Lite handpåläggning i Acrobat (fullskärm, filmer osv) och sen är det fit för fight.

Det enda kruxiga är att räkna ut hur stort 1024x768px är i millimeter för att slippa ha tunga bildfiler. Med det går det med.

En kille på kontoret hade köpt ett Adobeprogram för att organisera bilder som kunde exportera till pdf och där pedeäfferna fick inbakad musik och bytte sida automatiskt med toning. Visste inte om att det gick att göra men det såg bra ut så det är väl egentligen ett (det bästa?) bra altenativ för presentationer.

• Oregistrerad
  • 2003-11-14 00:51

Tack för alla svar, har några frågor till

Först undrar jag vilken upplösning man vanligast har. Jag har fått för mig att det är 800x600 i presentationer.

Sen undrar jag hur jag gör en bra export till quicktime. Har testat, men animationen blir fruktansvärd. Och att exportera quicktime som png med 60 bilder per sekund blir 30 meg för tre sidor... dessutom hackade det också. Hur gör man får att få många färger, bra kvalitet och flytande animation som quicktime?

Blev tvungen att utesluta PP eftersom övergångarna blir för jävliga och dessutom med fel effekter..

• Oregistrerad
  • 2003-11-14 01:29

Jag gör numera mina presentationer i InDesign, vilket ger full kontroll på allt. Visst, Keynote är grymt bra på vissa saker, men programmet är långt ifrån moget ännu. För mycket iApp i mina ögon. Genom att jobba med liggande A4 i InDesign och exportera till PDF för att köra presentationer i Acrobat så slipper man strula då man även ska printa sina slides. A4 har visserligen inte samma proportioner som en skärm, men det blir bra i fullskärm ändå. Synd bara på de feta OpenGL-övergångarna man inte kan glänsa med...

• Oregistrerad
  • 2003-11-14 01:34

Ok, men nu vill jag ju ha just snygga övergångar för att få lite mer liv i presentationen..

Citat:

Skrevs ursprungligen av rodin
Tack för alla svar! Angånde kompabilitet med pp så skulle ju det vara förbättrat i och med uppdateringen. Har dock inte kollat än.

Quicktime fungerar väl bra för en rullande presentation, men så fort det är ett möte och någon pratar samtidigt fungerar det väl inte att klicka sig fram i qt? De kör bara pc. Dessutom måste man väl ha QT Pro för att kunna köra fullskärm?

Media Player Classic skall vara en mkt kompetent mediaspelare för Windows... klarar "alla" format.

http://sourceforge.net/projects/guliverkli/

Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Textblock har ett indrag som baseras på teckengrad, vilket gör att det inte går att vänster-/högerjustera texter i olika grad.

Det har irriterat mig också faktiskt. Något som också känns väldigt mycket version 1.0 är att man i Keynote bara kan skapa punktlistor om man väljer en sidmall som innehåller en punktlista. Textblock går inte att konvertera till punktlistor, och det verkar inte heller gå att ha mer än en punktlista per sida. Däremot tycker jag att fördelarna trots allt överväger nackdelarna, så jag gör faktiskt alla presentationer i Keynote numera.

• Oregistrerad
  • 2003-11-14 11:00

Ok, Media player classic kanske kan vara ett alternativ. Skulle dock vilja ha det som qt, kanske för hemsidan också. Nån som vet vilken codec som blir bäst och hur många frames/sek man bör använda för att få det att flyta? Det blir så stora filer o hackigt när jag testade..

Upplösningen ställer du efter vad din projektor klarar av!

Jag jobbar som fotograf och använder uteslutande Keynote till mina bildspel och presentationer.
Fungerar utmärkt, enkelt att använda. Bilderna kan man skala ned utan synbar kvalitetsförlust.
Jag brukar ta med min iBook på kundbesök, koppla upp den mot kunden bildskärm och köra bildspelet. Alla tycker det är väldigt smidigt. Skönt att slippa släpa runt på stora tunga portfolios med pappersbilder.

• Oregistrerad
  • 2003-11-14 18:47

Hade önskat att de köper en iBook.. Blir så mycket snyggare direkt i keynote. Men nu är det ju inte så.. är bästa codecen Mpeg-4 vid quicktime-exportering? Verkar iaf som de blir relativt små o snappy..

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-11-14 23:30

Jag blev lite nyfiken efter att ha läst igenom den här tråden igen. Så jag har ägnat kvällen åt att göra ett eget tema i Keynote, och testat att exportera till Quicktime. Mina små tester gav resultatet att Sorenson3 ger bäst resultat och minst filstorlek.

Övriga som ger acceptabel kvalitet är Foto-JPEG och MPEG-4. De andra klarar inte bokstäver speciellt bra.

Ytterst enkla tester finns här:
Sorenson3 3,52 Mb
MPEG-4 4,13 Mb
Foto-JPEG 8,72 Mb

Det är tre bilder och två rörliga övergångar.

Min erfarenhet från tidigare i veckan är att Keynote har MYCKET kvar innan det blir bra. Visst, jätteenkelt och snyggt. Att göra det det kan.
Men det är så mycket det INTE kan.
Jag blev tvungen att plocka ut det bästa (en snygg bakgrund) och exportera till PowerPoint för att fortsätta där. Fungerade utmärkt...

Tips till den som tvekar: Testa Keynote och se om det "räcker". Det finns en risk att man blir förbannad över att funktioner man förväntar sig inte finns. Finns däremot allt är säker Keynote bättre.

Till sist undrar jag varför Apple inte har en demoversion av Keynote (utan sparafunktion eller nåt) så att man kan testa programmet.
Men det kanske de inte törs ha då folk inte skulle köpa det i det skick det är idag?

Jag tycker att keynote är totalt överlägset till presentationer. Och då menar jag inte multimediabildspel med musik i bakgrunden... (använder ngn verkligen sån't fortfarande?)

Jag tycker att Keynote är överlägset när det gäller att importera grafik så det blir snyggt. Jag lägger tex med lätthet in snitsiga ekvationer exporterade från LaTeX och grafik från illustrator. På dessa områden är powerpoint total obrukbart. Dessutom är powerpoints typografiska hantering helt enkelt kass.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Media Player Classic skall vara en mkt kompetent mediaspelare för Windows... klarar "alla" format.

http://sourceforge.net/projects/guliverkli/

Tror dock inte att den klarar av Wired Quicktime. Det är typ ingen som gör förrutom Quicktime Player.

• Oregistrerad
  • 2003-11-18 02:34

Tack för alla svar och exempel, har tyvärr ändå problem vid export.. Har testat mpeg-4 och Sorenson 3. Båda ger samma rätt dåliga resultat. Har testat 30 och 60 frames/sek (även keyfram every xx sek som jag inte riktigt förstår vad det är).

Vid 60 kör den halva övergångseffekterna, t ex Flip. Det ser ut som att den inte hinner med.. vid 30 hackar det för mycket.

Hittills har jag bara testat att exportera sju slides.. det lär bli upp emot 40. Ändå ligger filstorleken på ca 30 meg nu vid Sorenson 3. Det här känns jättetråkigt, det måste ju finnas nåt sätt att exportera till quicktime så att det blir riktigt bra...

(för övrigt har jag senaste Quicktime)

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-11-18 09:12

Om du tittar på de slajdar som jag länkar till ovan, flyter de fint?

Gör de inte det kanske du helt enkelt har en burk som inte klarar av att visa utan hack. Jag kör mina fint på en G4 800. På iBooken flyter det inte alls lika bra (G3 600).

JPEG-komprimeringen är den som är lättast att visa på svag maskin.

• Oregistrerad
  • 2003-11-18 14:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Om du tittar på de slajdar som jag länkar till ovan, flyter de fint?

Nej, de ser ut som 6-8 frames per flip när jag kollar på ditt exempel du komprimerat med Sorenson 3. Hur många frames per sek har du använt?

Sitter med en PB 550. Hmm.. jag får testa hos kunden. Ska testa att exportera som animation för att bibehålla kvaliteten och se hur stor filen blir.. om den ens får plats på en cd-skiva.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-11-18 15:26

De är exporterade som 25 fps, men QT visar 17,47. För mig flyter de bra, men på iBooken som är lite svagare var bara Foto-JPEG duglig.

Prova att exportera i halva storleken och se om det flyter bättre för dig. Min gissning är att din dator är lite för klen.

• Oregistrerad
  • 2003-11-28 10:04

jaha nu blev jag tvungen att göra den i powerpoint ändå.. suck.. de vill ju kunna ändra i presentationen..

Bildhanteringen är den värsta jag sett.. eps-loggor blir taggiga.. bakgrundsbilden (en tiff 800x600) blir suddig (!) fast den ser perfekt ut i photoshop. Nån som har en lösning? Har testat bmp, tiff mfl men alltid samma usla resultat.

• Oregistrerad
  • 2003-11-28 10:30

Bilder skalas om av Powerpoint till aktuell skärmstorlek vilket innebär att de blir suddiga i alla andra storlekar än exakt rätt. Eftersom programmet inte är uppbyggt efter pixlar utan cm (en 800x600 bild som infogas skalas om till någon udda procent och skalas sedan om igen när den visas beroende på skärm/projektorupplösning) är det inte lätt att få skarpa bilder om man vill täcka hela ytan.

PowerPoint hanterar inte epsar. Det enda skalbara formatet och det enda som ger riktigt skarpa bilder är Windows eget WMF. Alla som försökt rita med Office-paketets inbyggda ritverktyg förstår varför det är så populärt med clipart, dvs att ta något färdigt. Det går att exportera enklare illustratorteckningar till WMF-formatet.

PowerPoint är INTE mitt favoritprogram.

Bevaka tråden