Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utskrifter från Safari

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2003-10-02 10:51

Vi har ett märkligt problem med Safari. Utskrifter (i synnerhet från FSB internetbank) blir ibland väldigt små, och ibland som de ska. Det verkar vara ungefär varannan-principen eller så. Jag finner ingen som helst logik i det hela.

Någon som har något tips?

(OS X 10.2.6 och Safari v85)

Jag har sett det jag också.
Jag brukar spara sidan som PDF och skriva ut, eller göra en dump och skriva ut.

• Medlem
  • Lund
  • 2003-10-02 12:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Jag har sett det jag också.
Jag brukar spara sidan som PDF och skriva ut, eller göra en dump och skriva ut.

Det blir precis lika om man gör en PDF, eftersom det är en förhandsgranskning av utskriften.

Skärmdump är ju ett sätt att komma runt problemet, men jag vill helst ha en lösning.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-10-02 13:54

Chansning:

Mail har samma problem om man har ett för brett fönster. Om man drar ihop det till 1/3, så blir texten större vid utskrift. Kolla om det är detsamma...

Men, webdesignern har troligen angett textens storlek i punkter eller nåt annat som ser bra ut i en browser, men blir skräp i en utskrift. Eller nåt sån't...

• Medlem
  • Lund
  • 2003-10-02 13:59

Det är inte själva texten som blir för liten, utan hela utskriften. Ser ut ungefär som att man har ställt in att den ska skriva ut i 50% istället.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2003-10-02 15:02

Har du provat att ställa in utskriftsformatet? Det blev bra för mig när jag valde skrivaren och A4 i utskriftsformat.

• Medlem
  • Lund
  • 2003-10-02 15:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fnatte
Har du provat att ställa in utskriftsformatet? Det blev bra för mig när jag valde skrivaren och A4 i utskriftsformat.

Självklart står det på A4. Det knasiga är att det blir rätt ibland, och ibland inte.

Ett till problem är att det inte är jag som har problemet (eftersom jag aldrig skriver ut från Safari), utan en på ekonomiavdelningen. Därför är det lite svårt för mig att veta exakt när och hur det sker.

• Medlem
  • Lund
  • 2003-11-04 11:56

Är det ingen annan som har drabbats av detta?

Jag blir tokig på att få frågan varje dag på vad det kan bero på!

Citat:

Skrevs ursprungligen av hugin
Är det ingen annan som har drabbats av detta?

Jag blir tokig på att få frågan varje dag på vad det kan bero på!

Jepp, Safari-utskrifterna är urkassa. Skrev en fråga här för ett tag sen men fick ingen kommentar.
Du är inte ensam. tycker det är tist att behöva köra Explorer bara för att fixa utskrifter...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-13 13:12

Har också problem med utskrifterna, fast förr att de blir för stora. Tycker heller inte att det finns någon logik. Olika stora varje gång!

Inte någon som har en bra lösning?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-11-13 14:01

Utskrifter från webbsidor hänger till 99% på hur webbdesignern jobbat och hur olika webbläsare är konstruerade.

Ett riktigt super-webb-proffs (dvs en på miljonen) skall se till att varje sida har en "tvilling" som är gjord för endast utskrift.

Eller, så skall sidorna åtminstone ha korrekt doctype (och komplett tag!), annars hamnar somliga webbläsare i "quirks mode" och andra i "standard mode". Dessa olika "modes" är olika i olika webbläsare och samma sida kan se VÄLDIGT olika ut beroende från vilken webbläsare man skriver ut.

Tyvärr så glömmer man otroligt ofta bort att klämma dit en doctype definition över huvud taget, och ibland är den inte komplett, vilket är detsamma som ingen alls för somliga webbläsare.
Om nån skulle vara intresserad av hur just doctype (DTD) funkar (och olika doctypes) i olika webbläsare, så kolla här: http://www.hut.fi/u/hsivonen/doctype.html

Ni kan ju också kolla en sidas kod och se om doctypen finns där, och att den är korrekt. Den skall sitta allra först (högst upp) i koden. Till exempel just denna sidans (på 99mac) DTD är INTE korrekt:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

Den saknar länk till W3Cs validering och SKALL faktiskt se ut så här:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/1999/REC-html401-1999122...">

Dvs en väldigt typisk miss som gör att bl.a. utskrifter kan bli konstiga.

EDIT: Det enda hundraprocentiga sättet att få kontroll över utskrifter från webbsidor är nog att kopiera in sidan i t.ex. ett ordbehandlingsprogram eller TextEdit och göra justeringar innan utskrift. Tyvärr...

• Medlem
  • Lund
  • 2003-11-13 14:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Danne V
Utskrifter från webbsidor hänger till 99% på hur webbdesignern jobbat och hur olika webbläsare är konstruerade.

Vårt problem är att samma sida ser olika ut vid olika tillfällen. Ibland blir den normalstor, ibland förminskad. Men det är alltså tal om samma sida.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-11-13 14:25
Citat:

Vårt problem är att samma sida ser olika ut vid olika tillfällen. Ibland blir den normalstor, ibland förminskad. Men det är alltså tal om samma sida.

Hmm.. är det verkligen SAMMA sida gång från gång?
Vilken sida är det?
Har du en URL?
Har den inte förändrats på något enda sätt?
Har den en doctype definierad?
Är den genererad dynamiskt?
Har du exakt på pixeln samma storlek på ditt webbläsarfönster vid varje tillfälle?
Har du provat att ställa debuggen på någon annan webbläsare och se om det blir annorlunda?
Vad är en arkivolt?

• Medlem
  • Lund
  • 2003-11-13 14:36
Citat:

Hmm.. är det verkligen SAMMA sida gång från gång?
Vilken sida är det?

Nej, det är inte exakt samma sida, eftersom det inte är en statisk sida, utan en kontoöversikt (eller något sånt) från FSB's internetbank. Men det är alltså samma sida på internetbanken, men innehållet ändras ju från dag till dag. Men knappast på ett sånt sätt ätt det är motiverat att det på förmiddagen blir en stor utskrift, på eftermiddagen en lite och nästa dag en stor igen.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-11-13 15:37
Citat:

Nej, det är inte exakt samma sida, eftersom det inte är en statisk sida, utan en kontoöversikt (eller något sånt) från FSB's internetbank. Men det är alltså samma sida på internetbanken, men innehållet ändras ju från dag till dag. Men knappast på ett sånt sätt ätt det är motiverat att det på förmiddagen blir en stor utskrift, på eftermiddagen en lite och nästa dag en stor igen.

Jo, programmet som genererar sidan KAN faktiskt producera olika källkod vid olika tillfällen beroende på mängden och typen av info som finns på sidan. Till exempel:

Ena dagen finns 30 textrader på sidan. Programmet genererar texten rakt av.
Nästa dag finns 32 textrader. Programmet är då kanske konfigurerat att göra en sidbrytning och slänger in nån ny tag eller länk som i sin tur gör att Safari bär sig konstigt åt.

Variationerna på sånt är oändliga och det ovan var bara ett EXEMPEL jag hittade på just nu, men jag tror du hajar vad jag menar...

Du KAN också ha olika bredder på fönstret. Har inte en susning om detta skulle påverka i Safari, men VET att det göt det i Mail: Har man för brett fönster, så blir texten pytteliten. Någonstans finns en brytpunkt: på ena sidan pyttetext, på andra normal. Det KAN vara så att Safari är likadan och att ditt webbläsarfönster ligger och balanserar på brytpunkten.

Det var några andra frågor som jag undrade över: finns det en doctype i sidan? Har du provat ställa debuggen på andra läsare?

Faktum: Trots att jag har Safari som ordinarie webbläsare, så måste jag erkänna att den har väldigt mycket övrigt att önska...
<duckar och springer>

• Medlem
  • Lund
  • 2003-11-13 15:54
Citat:

Det var några andra frågor som jag undrade över: finns det en doctype i sidan? Har du provat ställa debuggen på andra läsare?

Anledningen till att jag inte svarade på det är att jag inte har någon aning. Det är inte jag som skriver ut, och personen som gör det är ingen power user. Men faktum är att det är bara ett problem i Safari. I MSIE så blir det bra varje gång.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-13 17:56

Vet hur det är. Har användare som vill byta dator vid den här typen av problem!

1
Bevaka tråden