Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Distiller för Mac OS X

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2002-10-13 22:17
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Richard Rönnbäck:
Alla versioner av Distiller efter 4.0.5 har korrekt hantering av embedding rights. Adobes uppfattning är att alla tillverkare bör tillåta embedding. (se t.ex. http://www.adobe.com/aboutadobe/pressroom/pressreleases/200209/200209itc.html )

Av bland annat juridiska skäl respekterar Distiller de flaggor som finns. Problemet ligger i att inte alla teckensnittstillverkare har kunnat/velat göra fonter som tillåter embedding.

Det är en fråga för tillverkarna av dessa fonter.

/ Richard

Jo, jag har förstått att det är juridik som bl a ligger bakom det som blivit ett problem för vissa användare.

När man sitter på ett tryckeri och jobbar med Adobeprogram som inte skriver ut typsnitten korrekt utan att man först måste skapa en PDF-fil och man då dessutom råkar ut för dessa fonter som inte går att bädda in så kan var och en förstå att adrenalinet rusar upp på kokpunkten.

Nu finns det lösningar men de är om man ska ta hänsyn till avsikten med att inte tillåta inbäddning av vissa fonter illegala lösningar.

Men vad gör man - skickar tillbaka jobbet till originalframställaren och talar om att denna font går inte att använda för att skapa pdf-filer?

Naturligtvis väljer man istället den illegala lösningen.

/Ulf A

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ulf A:
.
När man sitter på ett tryckeri och jobbar med Adobeprogram som inte skriver ut typsnitten korrekt utan att man först måste skapa en PDF-fil och man då dessutom råkar ut för dessa fonter som inte går att bädda in så kan var och en förstå att adrenalinet rusar upp på kokpunkten.

Nu finns det lösningar men de är om man ska ta hänsyn till avsikten med att inte tillåta inbäddning av vissa fonter illegala lösningar.

Men vad gör man - skickar tillbaka jobbet till originalframställaren och talar om att denna font går inte att använda för att skapa pdf-filer?

Ja det där är inte lätt. Som kund blir man ju glad när ens tryckeri löser problem men samtidigt så är det iaf min erfarenhet att kunderna uppskattar information om vad som skapar problemen - i slutänden är det ju ändå de som på ett eller annat sätt får betala ditt merarbete.

Allra bäst är ju förstås om det funkar ändå. Kan du beskriva de utskriftsproblem du har från Adobe-programmen?

/ Richard

• Medlem
  • 2002-10-14 19:45
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Richard Rönnbäck:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ulf A:
.

Ja det där är inte lätt. Som kund blir man ju glad när ens tryckeri löser problem men samtidigt så är det iaf min erfarenhet att kunderna uppskattar information om vad som skapar problemen - i slutänden är det ju ändå de som på ett eller annat sätt får betala ditt merarbete.

Allra bäst är ju förstås om det funkar ändå. Kan du beskriva de utskriftsproblem du har från Adobe-programmen?

/ Richard

Senaste problemet är att vi inte får ut annat än Courier från Indesign 2.0.1 på en PC som kör w2K. Men det problemet vill jag återkomma till efter att vi idag ominstallerat w2K på en egen partition så imorgon vidtar ominstallation av alla program.

Förhoppningsvis var det w2K och inte Indesign men jag har hört kunder som haft samma problem.

/Ulf A

Bevaka tråden