Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX nedgraderas istället !

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag måste fått hjärnsläpp men jag har hela tiden varit övertygad om att jag har MacOSX 10.2.8 - nu kan man från svenska Applestore beställa det nya Pather som släpps den 24:e - men Oops då... här i Sverige så skriver man "Mac OS X version 10.2 är inte likt andra operativsystem" - det är ju inte svårt att hålla med om ifall man envisas med att krypa baklänges i versionsnummren - rätt borde väl vara högre än det senast släppta, eller. I USA så är det 10.3 men på svenska så nöjer man sig med blundern 10.2.

GRATTIS - Apple - åter igen har ni skutit er i foten

Olle

Ursäkta? Vad menar du?

Svenska Apple har helt enkelt inte hunnit uppdatera sina sidor än... svårare än så är det nog inte.

/M

Citat:

Skrevs ursprungligen av fredrik2
Ursäkta? Vad menar du?

Jo det normala är ju 10.2, 10,3 10,4 10,5 etc och inte 10.2.8 och tilbaka til 10.2 - kanske du bara sov på mattelektionerna

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
Svenska Apple har helt enkelt inte hunnit uppdatera sina sidor än... svårare än så är det nog inte.

Du har helt säkert rätt i detta, fast man brukar ju ligga nere i en timme eller så för att just komma med det nya - är tiden då så knapp att man inte hinner detta ?

kanske versionen med svenska (+ alla andra) språket inte är klar?

Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
kanske versionen med svenska (+ alla andra) språket inte är klar?

Har funderat på detta vid varje installation, man väljer ju land redan där när det gäller rubriker i findern etc. så kanske är det samma CD men med undantaget av själva kartongen. Vet någon hur just detta funkar ? Varje gånk jag ska köra skivkontroll med CD´n så ändar jag till svenska från default amerikanska.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-10-09 12:01

Det är exakt samma installationsskiva till alla språk. Man har valt en lösning som borde vara det självklara (kanske därför man valt den) där inga texter i programmen är hårdkodade utan ligger som variabler istället.

Tänk dig äppelmenyn tex. Där står bla Systeminställningar... När menyn skapas så skriver man inte den textraden, utan istället skriver man en variabel som i sin tur har olika värde beroende på vilket språk man valt. Det finns alltså uppsättningar med översättningslistor för alla variabler till alla olika språk.

Det fina i den här kråksången är att nya språk kan läggas till utan att man behöver göra om operativet/programmet. Det räcker med att en ny översättningslista skapas för språket i fråga.

• Oregistrerad
  • 2003-10-09 12:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Jag måste fått hjärnsläpp men jag har hela tiden varit övertygad om att jag har MacOSX 10.2.8 - nu kan man från svenska Applestore beställa det nya Pather som släpps den 24:e - men Oops då... här i Sverige så skriver man "Mac OS X version 10.2 är inte likt andra operativsystem".

Klicka på "Läs mer om Panther" så kommer du till rätt sida.
Sidan är inte helt logisk, rubriken är en länk till nästa OS (10.3), men texten handlar om det OS som finns just nu (10.2).

Citat:

Skrevs ursprungligen av Sverker Hahn
Klicka på "Läs mer om Panther" så kommer du till rätt sida.
Sidan är inte helt logisk, rubriken är en länk till nästa OS (10.3), men texten handlar om det OS som finns just nu (10.2).

Tack för omtanken men jag behöver knappast detta för att konstatera att man inte skrev rätt redan från början... - mvh - Olle

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-10-09 16:38

Verkar som nån här har för lite att göra

Kanske det, men hur många av oss skulle lägga upp en halvfärdig uppdatering på nätet då det gäller webbsidor - inte jag i alla fall.

Håller med föregående talare.

Fast en sak som jag undrat över: "Det är bara med Mac OS X som du kan köra Microsoft Office, Quark XPress och Adobe Photoshop, bläddra i ett Windows-nätverk och använda Unix-kommandon – samtidigt. " Linux då! Unix-kommandon (inte alla men många), windowsnätverk utan problem, photoshop, ms office, "kvark" i wine utan problems... Skall jag stämma Apple för falsk marknadsföring?

1
Bevaka tråden