Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Indesign - rastrerad brödtext

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-10-08 16:55

Jag råkar ut för att svart text kommer ut rastrerad i rippen trots att det är 100% svart valt. Enda sättet att lösa det är att köra ut sidorna separerade och köra ut endast svart eftersom det är sidor utan färg det handlar om.

Ska också tillägga, vilket jag ber om ursäkt för, att det handlar om Indesign från PC.

Men kanske någon mer som upplevt samma fenomen och därför frågar jag här. Det är ju inte bara macintosh det handlar om i den grafiska världen. Tyvärr!!!

Slå av färghanteringsskiten i InDesign.

Om du med rasterad menar att den kommer ut som bitmappad så beror det på att texten påverkas av transparens och det finns några olika sätt att hantera detta. I grunden beror det på i vilken ordning objekten ligger. Du måste se till att texten ligger överst, vilket du enklast gör genom att skapa ett nytt lager och flytta upp texten.

Det kan också vara så att du, i likhet med Exzero, inte fullt ut har koll på färginställningarna.

Om du har färghantering aktiverad så måste du se till att dokumentprofilen överensstämmer med utskriftsprofilen, annars får du en profil- till profilkonvertering, vilket gör att processsvart separeras på flera plåtar.

Det kan tilläggas att det är korrekt beteende (om än i ett sånt här fall oönskat)

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-10-08 17:41

Om du med rastrerad menar separerad, så kolla så att inte den svarta du valt för texten är en RGB-svart. Det syns på den lilla fyrkanten till höger i färgpaletten.

Om du verkligen menar rastrerad är det ju som det ska. Allt som skrivs ut förvandlas till maskinpunkter på skrivaren/fotosättaren, vilket innebär en rastrering.
Skulle det vara så att du jobbat med genomskinlighet i texten (kanske ligger i 99%) och du varit och fipplat i Redigera->Genomskinlighetsförenklingsformat och ställt ned värdena där, så kan det blir knas vid utskrift. Kolla där och under Avancerat i utskriftsrutan så att du har rätt inställt.

• Medlem
  • 2003-10-08 20:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Om du med rastrerad menar separerad, så kolla så att inte den svarta du valt för texten är en RGB-svart. Det syns på den lilla fyrkanten till höger i färgpaletten.

Om du verkligen menar rastrerad är det ju som det ska. Allt som skrivs ut förvandlas till maskinpunkter på skrivaren/fotosättaren, vilket innebär en rastrering.
Skulle det vara så att du jobbat med genomskinlighet i texten (kanske ligger i 99%) och du varit och fipplat i Redigera->Genomskinlighetsförenklingsformat och ställt ned värdena där, så kan det blir knas vid utskrift. Kolla där och under Avancerat i utskriftsrutan så att du har rätt inställt.

Jag menar att tittar man med lupp på filmen är 100% svart helt vitt (helt genomskinligt) på negfilm, är det rastrerat finns det punkter i det vita vilket är det jag talar om. Ca 85% svart och det vill jag förstås inte ha i brödtext.

Jag har inte färghantering påslagen i Indesign och jag har aldrig råkat ut för samma oönskade effekt när vi kör ut från Indesign på Mac men jag ska titta vidare på de övriga tips jag fått här.

Jag hade ett liknande problem häromdan (på macen). Det jag hade missat i utskriftsrutan under utdata var att det stod "sammansatt RGB" istället för "sammansatt CMYK".
Kan vara värt att kolla

1
Bevaka tråden