Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prissättning på Panther

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som vanligt råkar vi på andra sidan pölen ut för Apples märkliga valutaomräkning. I USA kostar Panther $129 i Euroland €149 och här hemma i svedala 1495:- inkl moms.

I Euroland har de väl ca 20% försäljningsskatt, det ger i så fall följande omräkningskurser per dollar:
-Panther i Sverige exkl moms: 9,27:- SEK
-Panther i Euroland exkl "moms": €0.96

Dollarkursen var imorse 7.58:- enligt Nyhetsmorgon. Panther borde mao kosta ca 1000:- exkl moms och 1250:- inkl moms i Sverige

Euron mot dollarn stod i 0,82 enligt Forex idag. Panther borde alltså kosta €106 exkl "moms" och €127 inkl "moms"

Någon som är i USA den 24/10 och har möjlighet köpa Panther till rätt pris?

/F

  • Oregistrerad
  • 2003-10-10 01:15

Om det är så där enkelt att räkna om priser mellan olika länder, hur mycket anser du att en Big Mac ska kosta i Sverige.

Egentligen...?

  • Medlem
  • 2003-10-10 02:13

Jag håller med om att det är fel. I USA har man satt ett vad man tycker lågt pris. Medelinkomsten i USA är högre än i Sverige, och om man skulle ha ett motsvarande pris så borde det istället vara lägre.

Hade priset legat runt tusen spänn tror jag inte ens man hade fört den här debatten här, men 1.500:- är helt klart mer. Ungefär 20% över det pris man betalar i USA, inräknat skatter. På Applebanken har kronans kurs snarare försämrats, jämfört med resten av världen där kronan är stark just nu.

En hamburgare (kolla förresten vad rättstavning har för varianter till det "felstavade" hamburgare) är inte billigare i USA.

  • Medlem
  • London
  • 2003-10-10 03:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
En hamburgare (kolla förresten vad rättstavning har för varianter till det "felstavade" hamburgare) är inte billigare i USA.

Sist jag var i USA (i juli) så var iaf hamburgarna billigare än vad dom är i Sverige... Har det hänt något sedan jag var där?

Citat:

Skrevs ursprungligen av jb
Sist jag var i USA (i juli) så var iaf hamburgarna billigare än vad dom är i Sverige... Har det hänt något sedan jag var där?

Hamburgarna är billigare i USA eftersom de steks och säljs av människor med lägre köpkraft än till och med genomsnittliga svenskar. Proportionerligt sett är Panther troligen ännu dyrare för dessa McDonald's-medarbetare.

Apple sätter de priser de tror de kan klämma ur varje marknad. Kallas prisdiskriminering och är ruggigt effektivt för att maximera vinster. Självklart är det också synnerligen irriterande för kunder som har god information om priserna på andra marknader!

  • Medlem
  • London
  • 2003-10-10 07:28

Klart att dom tar ut det pris som de tror att folk betalar på varje marknad. Men så gör ju alla företag. Om du tex köper en elektronisk pryl som någon har kommit på så betalar du ju inte bara materialkostnad, utvecklingskostnad mm utan priset sätts ju efter hur stor nytta du har av produkten.
Om du kan ersätta en annan produkt, eller konkurrera med den, så räcker det ju med att din pryl är lite billigare för att folk ska köpa den. Det spelar ingen roll vad den kostar att göra, du kommer att prissätta så att folk väljer din produkt samtidigt som du maximerar dina vinster, allt annat vore ju idioti ur en företagares synvinkel. Du har till och med nästan skyldigheten att göra detta mot dina ägare, vars intressen man får anta är att tjäna pengar på sitt ägande i företaget. Sen är det ju skillnad på företag och företag, titta tex på Apple vs pyttemjuk. Apples inställning är att folk köper deras prylar för att dom är bra och välgjorda, M$ tvingar folk att betala överpris för deras skitprodukter för att dom kan ta vilket pris som helst, folk är så fast i deras ekorrhjul att dom inte har något val.
Då tycker jag det vore värre om Apple gjorde som filmbolagen och diversifierade marknaderna genom att göra produkter köpta i USA värdelösa på alla andra marknader. Nu har du ju alternativet att köpa tex Panther från USA, till det billigare priset. Det hade du inte haft annars.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-10 08:20

Angående priser på hamburgare så finns det så kallade Big Mac Index (BMI) som brukar användas för att jämföra priser och inkomster mellan länder. BMI är framtaget av The Economist och publicerades första gången 1986.

Från BMI April 2003:

Big Mac Price

US
Dollar : 2.71 Local Currency: 2.71

Sweden
Dollar : 3.60 Local Currentcy: 30.0

Priserna är för en Big Mac inte en Big Mac & Co och en dolarkurs på 8.34. Enligt BMI är kronan övervärderad med 33 % jämfört mot dollarn.. men det är en annan fråga.

/D

  • Medlem
  • 2003-10-10 09:53

Det var ett tag sedan jag var i USA, och jag valde bort att gå på McDonalds. Med dagens dollarkurs är kanske hamburgare billigare i USA.

Big Mac Index var kanske intressant som trivia på nittiotalet, men ekonomin har ju som bekant förändrats en del. I Europa har vi euro och en stor del av världen har inte råd med Big Mac, även om det finns restauranger i deras land. Bara i USA finns stora ekonomiska klyftor mellan olika regioner, men vad jag vet kostar en Big Mac lika mycket (med risk att jag har helt fel här). Inte tillnärmelsevis lika rättvisande som BNP för individens levnadsvillkor när det fungerar som bäst, och då har jag åsikten att BNP inte fungerar särskilt bra.

Jag tror, som tidigare nämndes, att man har kalkylerat att svensken har rätt bra köpkraft. Det antagandet tror jag är fel. Dessutom tror jag att man kan ha garderat sig mot fallande kronkurs.

Att folk här tycker det är dyrt tycker jag pekar på att priset är satt för nära smärtgränsen. Samma sak gäller .mac. Det är bara lite för dyrt för svenskarna. Att Apple skiter i Sverige, och svenska Apple inte gör någonting, verkar uppenbart. Var har alla "spännande" Sherlock tjänster tagit vägen? Var finns beställning av bilder? Varför är inte .mac på svenska? Varför har Bjers det jobb han har? Han ska vara på vår sida, och kämpa för att just Apple-Sverige blir bättre än alla andra länder. Om man kände att det var bra, skulle priset vara motiverat.

Varför följer inte Apple resten av företagsvärlden?
Resten av världen:
Svag dollar=lägre kostnad för import av dollarvaror=lägre priser.
Apple:
Svag dollar=lägre kostnad för import av dollarvaror=högre priser.

Humbug!

Skillnaden mot Big Mac är att förädlingen av råvarorna sker i Sverige, den steks och monteras av personal lokalt. Därmed påverkar de lokala förutsättningarna direkt priset på varan.

Nu vet jag inte vart Panther trycks och pressas, men det lär inte vara lokalt i varje land. Dessutom behöver den inte förädlas särskilt mycket för varje lokal marknad. Visst frakten till sverige påverkar priset en del.

Men det stora problem är den badwill som det här skapar, medan de flesta andra elektronikprodukter blir billigare när dollarn går ner så stannar Apples priser i Sverige på samma nivå. Detta förstärker bara fördommarna om att Apple är dyra. Ja absolut man får en himla massa mer för pengarna idag med dual G5, och Panther ÄR en höjdare som förmodligen är väl värd sitt pris jämfört med alternativen på den mörka sidan

Det stärker ju inte direkt Apple Sverige om vi börjar köpa våra produkter i USA vilket har diskuterats här många gånger.

/F

  • Medlem
  • 2003-10-10 10:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Freske
Skillnaden mot Big Mac är att förädlingen av råvarorna sker i Sverige, den steks och monteras av personal lokalt. Därmed påverkar de lokala förutsättningarna direkt priset på varan.

Alla råvaror är svenska. Åtminstone om man ska tro "Mactuellt".

1
Bevaka tråden