Det var ett tag sedan jag var i USA, och jag valde bort att gå på McDonalds. Med dagens dollarkurs är kanske hamburgare billigare i USA.
Big Mac Index var kanske intressant som trivia på nittiotalet, men ekonomin har ju som bekant förändrats en del. I Europa har vi euro och en stor del av världen har inte råd med Big Mac, även om det finns restauranger i deras land. Bara i USA finns stora ekonomiska klyftor mellan olika regioner, men vad jag vet kostar en Big Mac lika mycket (med risk att jag har helt fel här). Inte tillnärmelsevis lika rättvisande som BNP för individens levnadsvillkor när det fungerar som bäst, och då har jag åsikten att BNP inte fungerar särskilt bra.
Jag tror, som tidigare nämndes, att man har kalkylerat att svensken har rätt bra köpkraft. Det antagandet tror jag är fel. Dessutom tror jag att man kan ha garderat sig mot fallande kronkurs.
Att folk här tycker det är dyrt tycker jag pekar på att priset är satt för nära smärtgränsen. Samma sak gäller .mac. Det är bara lite för dyrt för svenskarna. Att Apple skiter i Sverige, och svenska Apple inte gör någonting, verkar uppenbart. Var har alla "spännande" Sherlock tjänster tagit vägen? Var finns beställning av bilder? Varför är inte .mac på svenska? Varför har Bjers det jobb han har? Han ska vara på vår sida, och kämpa för att just Apple-Sverige blir bättre än alla andra länder. Om man kände att det var bra, skulle priset vara motiverat.