Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Värsta newbie-frågan

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-10-15 22:11

OK, jag borde veta - men är inte helt säker. Hur gör jag för att avinstallera ett program i OS X? Slänger det i trashen? I så fall - försvinner alla spår/settings då? Eller finns det uninstall som på XP?

/larsa

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-15 22:13

Du tar helt enkelt programmappen och slänger den. Borta. Om du vill var helt säker på att du fått med alla filerna kan du göra en sökning efteråt och se ifall något ligger kvar. Någon avinstallerare behövs inte.

• Medlem
  • 2003-10-15 22:13

Finns tyvärr ingen funktion för att avinstallera program helt (om det inte följer mde porgrammet förståss)

Så släng programmet och leta reda på prefs-filer och släng dem med.

• Medlem
  • Nacka
  • 2003-10-15 22:17

Tack. Hur hittar jag de rätta prefs:en, tro?

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-15 22:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av larsa
Tack. Hur hittar jag de rätta prefs:en, tro?

Gör en sökning av filnamnet på programmet och släng allt som har med det att göra. Då borde du fått med allt (mer eller mindre)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-15 22:26

De flesta ligger i HD - users - ditt namn - library - preferences.

En del hamnar i HD - library - prefs

Sen kan det ju vara annat som installerats så en sökning är kanske bäst ändå.

• Medlem
  • London
  • 2003-10-16 04:07

Jag brukar inte ta bort prefs-filerna, en vacker dag installerar jag programmet igen och då finns dom redan där, med mina inställningar mm.

Dessutom är dom så små att det inte gör något om dom ligger kvar.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-10-16 08:23

Desinstaller (som länken ovan går till) är en avinstallerare för paketinstallationen. Till exempel systemuppdateringar osv. Den fungerar bara om paketinstalleraren lämnat ett fullständigt kvitto.

Använd den inte om du inte verkligen vet att du vill bli av med en paketinstallation. Ett exempel kan vara om du installerat GIMP-print men vill ta bort det. Då fungerar Desinstaller bra.

Jag har själv använt programmet några gånger, men inte speciellt ofta. Det normala vid avinstallationer är som nämnts ovan.

Släng i papperskorgen och töm och glöm.

1
Bevaka tråden