Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filstorlek(optimering) på dokument

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Varför måste man välja Spara som…
i adobes programvaror för att få ner dokumentstorleken?

Sitter och gör en CD-booklet till en kompis och Indesigndokumentet är 185,5 MB. Får för mig att (efter diverse ändringar) istället för att välja "spara" så väljer jag "spara som…", och helt plötsligt blir dokumentstorleken 100 MB.:confused:
Detta fenomen brukar även dyka upp efter diverse redigeringar i pdf-filer.
Vad beror detta på?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Emrik P
Varför måste man välja Spara som…
i adobes programvaror för att få ner dokumentstorleken?

Sitter och gör en CD-booklet till en kompis och Indesigndokumentet är 185,5 MB. Får för mig att (efter diverse ändringar) istället för att välja "spara" så väljer jag "spara som…", och helt plötsligt blir dokumentstorleken 100 MB.:confused:
Detta fenomen brukar även dyka upp efter diverse redigeringar i pdf-filer.
Vad beror detta på?

Vet inte, men det är säkert någon annan som vet. Vil bara säga att det alltid varit så, i de flesta sammanhang.

Hur sjutton får man ett InD-dok att bli 185 MB?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-10-18 02:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av David Molarin

Kanske genom att spara bilderna i dokumentet istället för att länka dem?!?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Kanske genom att spara bilderna i dokumentet istället för att länka dem?!?

Det trodde jag var förbjudet?
Trodde faktiskt inte att det gick att göra det i InD.

De flesta program som har lite mer komplexa filformat sparar inkrementellt, dvs endast ändringar, inte hela filen. Med tiden kan därför filen innehålla en del gamla referenser som inte städats undan. Genom att "spara som" ber man de facto programmet att göra en genomgång av dokument-databasen och behålla endast aktuell data. Fördelen med detta är att det går väldigt mycket snabbare.

Acrobat gör dessutom mer än så. Vid en "spara som" rensas s.k. "private data" (applikationsberoende data från andra program) bort, vilket KAN ha till följd att filen inte längre går att öppna, eller att information går förlorad för ursprungsprogrammet (t.ex. Illustrator)

Anledningen till att InDesign-dokument blir stora är oftast att de innehåller mycket bilddata antingen i form av inbäddade bilder eller inbäddade (felaktiga) förhandsvisningar.

En bugg, är 72ppi-bilder som skalas ner i InDesign istället för t.ex. Photoshop. I de fallen inkluderar InDesign all bilddata, oavsett om bilden skalats ner till frimärksstorlek. Lösningen är att ändra upplösning i Photoshop (vilket ju alltid varit den rekommenderade arbetsgången)

Citat:

Skrevs ursprungligen av David Molarin

Det var väl inte alltför svårt
48 sidor 4-färg. I snitt 4 bilder per sida. OBS! Länkade , ej inbäddade.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck

En bugg, är 72ppi-bilder som skalas ner i InDesign istället för t.ex. Photoshop. I de fallen inkluderar InDesign all bilddata, oavsett om bilden skalats ner till frimärksstorlek. Lösningen är att ändra upplösning i Photoshop (vilket ju alltid varit den rekommenderade arbetsgången) [/B]

Aha, så det är en bugg.
Där har vi nog problemet. Har fått typ 15 CD skivor med bildmaterial och fått skala ner de flesta i Indesign.
Tack så mycket för svaret .

1
Bevaka tråden