Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synka epost

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan man synka e-postlådorna på något sätt?

Jag har en mac hemma och så har jag en powerbook när jag är ute "på fältet".
Nu drar jag över Office användardata (jag kör Entourage) via targetmode, när jag kommit hem, men det måste ju finnas något smidigare sätt! Eller?

Finns det något program som erbjuder denna funktion?

Nej det går inte på något smidigt sätt.
Ha all e-post på PowerBooken i stället, det är det enklaste att ha allt sånt på en och samma dator.
Frågan är varför du kollar mejlen på den andra när du ändå har din PowerBook.

Jag använder min iMac G4 som "huvuddator". Jag skriver rätt mycket mail och använder även Entourage adressbok och kalender (även om jag faktiskt gått över till iCal nu) .
IMac G4 är en helt genial konstruktion och jag föredrar att sitta vid den då den fungerar bra ur ergonomisk synvinkel för både mig och min flickvän. Man kan enkelt ställa in skärmläge efter sittställning istället för tvärtom.
Min Powerbook är både snabbare (800Mhz) och har en större skärmyta, men trots det känns det bättre att sitta vid iMacen.
Märkligt att ingen tänkt på att det kan finnas behov av att synka email också. Fler än jag måste ju jobba på detta vis. Eller?

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-01-06 12:17

Kanske inte direkt svar på din fråga, men ett alternativ är ju att köra webmail+mail.app på .Mac, fungerar kanon tycker jag. Om nu webmail nu också kan synka adressboken så känns den lösningen som heltäckande.

Kör du webmailen på fältet behöver du inte ens ha med dig Powerbooken bara du får låna någon dator med uppkoppling. Sedan sparas allt och synkas allt med mail.app på "huvuddatorn" när du kommer hem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-06 12:30
Citat:

quote: Kan man synka e-postlådorna på något sätt?

Köra IMAP?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-01-06 12:30

Jag arbetar på precis samma sätt, men med skillnaden att jag har tre datorer. En G4 på jobbet, en iMac G4 hemma och en iBook.

Min lösning är följande:
Jag har jobbdatorn G4an som huvuddator. På den lagrar jag alla mejl och adresser osv.

På de båda andra datorerna kollar jag mejlen, men jag låter en kopia ligga kvar på servern (finns i kontoinställningarna i Entourage). På det viset kommer alla mejl att finnas på huvuddatorn, men inte på de andra två.

Om jag skriver ett mejl som jag vill ha arkiverat så drar jag bara ut det på skrivbordet. Kopierar det till huvuddatorn och drar in det i den mappen jag vill det ska ligga.

Med jämna mellanrum (typ efter några månader) så kopierar jag över användardata från huvuddatorn till en backuphårddisk som jag har. Sen kan jag spegla den till de båda andra datorerna om jag vill.

Det fina med det här är att jag alltid har backup på alla mejl. Man vet aldrig när en krasch är nära...

Nej, inte för att låta gnällig, men jag tycker inte att webmail är en acceptabel lösning. Jag vill ha kvar integreringen med mail applikationen-addressbok-kalender. Dock spelar det mindre roll vilken app det är, om det är mail.app eller entourage spelar ingen roll.

Dessutom är jag ingen fan av .mac.

Ja, det finns ju en massa workarounds kring detta problem, men det borde inte behövas.
Det smidigaste måste ju vara ifall detta kunde skötas med iSync...Kanske i framtiden?

1
Bevaka tråden