Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MS Explorer utan svenska tecken..

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan inte få svensk uppsättning av tecken på min maskin. Har haft det tidigare men efter jag installerat excel och word så blir det konstiga tecken i både webbläsaren och epostprogrammet.

Trots ominstallation förblir problemet - ett problem. Kör 9.1 på en Cube och använder nu Netscape 6.2 eng. och det funkar perfekt, men vill gärna få en lösning på problemet.

/Peter

I mappen Teckenkonvertering i Sysmappen, ligger dubbla versioner av filerna. Ta bort alla som slutar på "-kodning". D.v.s. dom svenska filerna. "Encodings" ska du låta ligga kvar.

Jag gissar på att du har dubbla uppsättingar av textkonvertingsfiler i mappen "Textkonvertering" eller vad den nu hette i systemmappen; alltså att du har både filer med engelska och svenska namn där. Microsoftprogram är ökända att stöka till det med textkonverteringen.

Om jag inte missminner mig ska du bara ha de engelska filerna där även i ett svenskt system. Kolla med Visa info om det står "Mac OS 9.1" i versionen på en engelsk fil och att det då inte gör det på den svenska.
(Är det tvärtom behåller du de svenska filerna och flyttar ut de engelska.)

Flytta ut de filer med svenska namn och lägg dem i en ny mapp på skrivbordet eller någon annan stans (så att du har kvar dem om det skulle behövas)

Testa. Jag tror att det räcker med att starta om programmet om ens det. Men kanske är en omstart av systemet det som krävs.

Doh! Såg att jag höll på för länge med att skriva och inte kom först med mitt svar

[ 23-11-2001: Meddelandet ändrat av: Markus Johansson ]

Hehe... Det gör ju inte så mycket. Hellre två svar än inget. Dessutom var ju lösningen densamma från bägge...

Stort tack till er båda..nu funkar det perfekt..känns lite enkelt och kanske borde jag gissat detta men är man ny macuser så är man..

Återigen stort tack för snabbt svar

:->Peter

Just a side note...

Jag tror att detta problem är det överlägset vanligaste, det som alla som sysslar med amatörsupport (dvs du kan mer än din omgivning och därför ringer alla till dig så fort dom får problem stött på. Typ många gånger.

Typiskt en sån grej där olika språkversioner ställer till det. Borde inte få hända tycker man...

enklaste sättet att hitta de svenska filerna som skall kastas är att sortera i datumordning och som lista.

1
Bevaka tråden