Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad säger repron on InDesign 2?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-15 23:56

Jag har jobbat med QuarkXpress jättelänge och till slut tröttnat. Utvärderar nu InDesign 2.0 i OsX och gillar det jag ser.

Men vad tycker repron om att få InDesignfiler? Funkar transperensen för deras del, eller dödar man rippen?

Vore kul att höra vad ni har för erfarenheter.

/axel

Här är en tidigare tråd/diskussion kring InDesign 2. Kanske inte svarar på dina frågor, men bättre än inget.

http://99mac.com/cgi/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=2;t=000708

• Medlem
  • 2002-04-16 14:40

Programmet finns väl inte ens på svennespråk? Man får nog lugna sig lite, men om något år går det nog fint.

Förutsättningen för att få tryckt material från ett program är att det går att göra DCS-er, som sedan antagligen monteras i Quark. Många tryckerier kör även med PDF-workflow (att föredra) och printar direkt, utan plåt, från PDF. Då borde det inte vara något problem att få tryckbart material från indesign2.

Jag är inte i prepressbranschen själv, men jag kan nog lugnt påstå att det går att få ut ett tryck från alla program, problemet är ifall det ska göras repro. Då måste de ju åtminstone ha programmet, men man byter väl inte program utan att snacka med repron?

Apropå att döda rippen, så tror jag att man förvandlar filerna till PDF och printar i det formatet, för att kringå att rippen inte pallar t ex .psd eller .ai-filer. Färdigrippad PostScript, alltså.

reprodelen funkar utmärkt med ID 2, jag kan inte se vad det skulle kunna uppstå för problem...
Hur jobbar du idag med din repro?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-18 12:29

Jag brukar leverera en Quark fil samt påsiktsbilder/dia. Repron scannrar, tryckanpassar och monterar bilderna.

Problem som jag kan tänka mig kan uppstå är relaterade till transperensfunktionen och även minnes problem med monterade Photoshopdokument.

Fast om repron kör ut via PDF (som stfm skrev), så lär ju dessa problem vara borta! Låter faktiskt helsmart!

Men vad vet jag?! Kanske funkar allt som det ska för en gångs skull!

[ 18 April 2002, 12:32: Meddelandet ändrat av: Axel von Matern ]

• Medlem
  • 2002-04-18 15:13
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Axel von Matern:
Men vad vet jag?! Kanske funkar allt som det ska för en gångs skull!

Jag tror att du kan vara lugn. Allt kommer nog att vara lika jobbigt som det alltid varit...

• Oregistrerad
  • 2002-04-18 22:09

Rippar och utskjutningsprogram kan få problem med rena indesigndokument men det är ju egentligen pdf som gäller i branchen.
Så egentligen innebär det inga större problem. Indesign är ju ett modernare program än Quark med sin transparansmöjlighet och lagerfunktioner..Däremot är det inte så många som använder det skarpt om man ser det i procent mot Quark vilket jag tror beror bla på att man är lite konservativ som användare ibland....

• Medlem
  • Värnamo
  • 2002-04-19 00:38

Indesign 2 finns på svenska och som ett tryckeri jag jobbar med har det lite nyare trycksystemet CTP. Där använder man nästan oavbrutet pdf filer så problemen bör inte vara många att gå över från quark till indesign 2. Om man inte är lite av en Quark älskare.

• Oregistrerad
  • 2002-04-19 03:09
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: pepsi:
Om man inte är lite av en Quark älskare.

Kan någon vara det

• Medlem
  • 2002-04-19 10:31
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: MrT:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: pepsi:
Om man inte är lite av en Quark älskare.

Kan någon vara det

Visst kan man vara det.

• Oregistrerad
  • 2002-04-19 16:41

Att spara PDFer direkt från InDesign 1.5 var ingen bra idé då dessa inte blev bra. Det var nästan alltid problem med dem. Hur är det med PDFer sparade direkt ifrån InDesign 2.0? Utan Distiller alltså? Hänger föresten all transparans med om man skapar PDFen i Distillern via postscript? Och fixar de flesta rippar PDF version 1.4 (med avanserad transparans)?

Jag tror att även om man kör PDF så är det inte självklart att det funkar. För de nya funktionerna i PDF version 1.4 krävs postscript level 3 har jag läst. Och det kör väl inte alla dagens rippar. Eller?

1
Bevaka tråden