- ace4711
- Medlem ●
Skrevs ursprungligen av Mondo
Visst, de skulle kunna göra det helt i programvara, men kanske är det enklare att göra det i någon form av fast programvara i en krets? Snabbare och stabilare kanske, inte vet jag. Men i så fall skulle de kunna licensiera tekniken till andra också...
Vi vet egentligen ingenting om detaljerna. Men det är ju alltid kul att spekulera lite. Om det blir bakåtkomptibilitet så blir det med största sannolikhet Virtual-PC som programvara. Användarna märker inget speciellt, utan dom kanske bara kör gamla spel utan att märka av vad som händer inne i boxen. MS kommer att leverera bakåtkompitibilitet endast som ett növändigt måste i sådana fall. Deras rekomenderade metot är att dra full nytta av hårdvaran och köra program direkt mot xbox 2. Precis på samma styvmoderliga sätt som Apple behandlar Classic.
Jag tro inte MS har en religiös koppling till Intel. Deras huvudverksamhet är ju att sälja mjukvara, så får andra sälja hårdvara. Detta är förstås inte sant i fallet spelkonsol. Men, om framtiden processormarknad faktsikt skulle se ut på ett sådant sätt att PPC-familjen börjar dominera över x86-bröder är det inget orimligt att MS släpper sina operativsystem och programvaror för den hårdvaruplattformen. Jag ser allstå inte att MS har satsat allt, för all framtid, på ett kort. Ser någon annan häst ut att bli en vinnar kan MS satsa på den också.
heh, verkar som att jag får äta upp mina ord om att ms aldrig skulle köra ppc i xb2 :/
Än så länge har dom dock bara gått ut med att ms och ibm samarbetar, har inte hittat nått (förutom så kallade "analytikers" analyser) om att det är just ppc det handlar om.
Men dock är det intressant ur utvecklar synpunkt, ingen tvekan om att directx kommer att finnas kvar, men det är ju trots allt ganska stor skillnad på ppc och x86 arkitekturen; tex ppc med sina big endians osv.
dock är de ju långt ifrån dom första med ppc i konsoller, färskast på marknanden är ju kuben..
Hur radikalt måste du skriva om ditt C++-program beroende på big endians?
Detta är en myt, feltolkning, som hörs ofta. Jag är rädd att det fortsätter att spridas som en vandringssägen om ingen törs säga ifrån!
Värt att notera är att en G5 faktsikt saknar den big endians emuleringsmode som finns i G3 och G4 som Virtual-PC använder sig av. Så, om MS använder sig av en G5 kanske dom är intresserade av att IBM implementerar den, eller får dom hacka om Virtual-PC.
Kanske kommer MS använda sig av en mycket moderna G3 istället för en variant på G5, vem vet. En PPC 970 är känd för att vara strömsnål och sval om man jämför med processorer med liknande prestanda. Men, jämför med spelkonsoler är dagen PPC 970 ett stort värmemonster. Finns det 9 fläktar i PowerMacarna?
Ja, det sitter nio fläktar i PM G5 dual, men lägg märke till att de snurrar ytterst långsamt. Kylflänsarna är visserligen jättestora men saknar fläktar, så jag tror inte värmen är något stort problem. G5 kommer säkert i Powerbook redan i mitten av 2004.
Ja, Apple har lyckats bra med att tysta en så kraftfull dator. Men, datorn (lådan) är STOR -- även för att vara en stationär dator. Om man skall trycka ihop saker och ting i en mycket mindre låda (konsol) blir värmeproblemet mycket större.
Knäpptyst om IBM/XBOX är det väl inte.
Till och med IBM har ju en egen "announcement".
http://www-3.ibm.com/chips/news/2003/1103_xbox.html
och
"According to Bernie Meyerson, IBM Fellow and chief technologist for IBM's Technology Group, the new Xbox technologies will be based on the latest in IBM's family of state-of-the-art processors."
Den som öppnat en Xbox och titat själv vet att det inte finns så många chip/processorer det kan röra sig om.
Fick bara en liten tanke, tänk om M$ går över till PPC helt och hållet? Eller släpper ett XP för Mac? Inga emulatorer eller jox, utan rakt av.
Har ingen aning om det skulle vara tekniskt möjligt, men en spekulation till motvikt till allt prat om OsX för x86!
Det är inte tekniskt omöjligt för MS att släppa en XP-version som snurrar på PPC. Dom har tidigare släppt OS för icke x86. Jag tror dock att MS inte skulle tordas låta systemen snurra på Mac-burkar. Mera troligt är att MS kommer att låta någon systembyggare bygga en PPC-maskin. OM det händer så tror jag det kommer att ske på det sättet. Vem vet, kanske kommer Xbox 2 att köra Multimediaversionen av XP. Dvs, morgondagens xbox kanske är en blandning mellan dator och konsol. Det är ju lite intressant om det helt annorlunda ekonomiska spelregler som gäller i konsolbranschen kommer att gälla i databranschen också. Tänk om kunderna väljer att köpa en värsting-PC som xbox II för 1500:- men blir låsta till Live-tjänster och programuthyrning med månadskostnader istället.
En rätt skön framtidsvision: Windows börjar rulla även på PPC, och alla tänkbara konsoler använder sig av den arkitekturen. Förmodligen skulle det betyda mycket för Apple vad gäller pris/prestanda-förhållande när de köper in processorer. Men det är nog mest en märklig dröm.
processorn i xbox2 kommer förmodligen inte vara lik ppc970. microsoft samarbetar med ibm för att utveckla en ny processor som ska försvåra det för användarna att tex installera linux på xboxen, vilket är enkelt med xbox1 då den i princip är en pentium3
Jag det låter ju riktigt vettigt.
(. Linux finns ju inte för nåra andra processorer än Pentium 3. Nä så är det, det lär blir jättesvårt att köra Linux om de byter processor .)
(. och .) är så kallade ironiparenteser som användes flitigt på den tiden man satt med modem och ringde BBSer, det känns som om det är dags att damma av dessa eftersom folk inte känner till dem längre och många har svårt att se skillnad på ironi och verklighet.
Jag tror dock att din ironi är lite missriktad. Dom flesta processortillverkar ser det ju endast som något positivt att man portar Linux till "sin" processorarkitektur. Men, om MS fick bestämma över hur den nya processorn skall fungera kan dom ju faktiskt ha som explicit krav att den bara skall gå att köra kod som är signerad av MS. DRM i procesorn alltså. Jag har ingen aning om det kommer att bli på det sättet, men jag ser det inte som helt ologiskt.
Jag tror dock att processorn kommer att vara lika PPC970.
Jo, MS arbetar ju mycket med DRM, så de kan säkert göra det ordentligt svårt för den som vill hacka i mjukvaran eller installera något annat på xboxen.
Mitt förra inlägg blev kanske litet missuppfattat. Tanken var att även om det inte är riktigt samma processor som sitter i Applemaskiner och i xbox, så får IBM en betydligt större omsättning på processorer i allmänhet, vilket borde vara gynnsamt för priserna på deras processorer i allmänhet. Inte säker på att det stämmer, men man vill ju vara optimist.:)
Skrevs ursprungligen av ace4711
Jag tror dock att din ironi är lite missriktad. Dom flesta processortillverkar ser det ju endast som något positivt att man portar Linux till "sin" processorarkitektur. Men, om MS fick bestämma över hur den nya processorn skall fungera kan dom ju faktiskt ha som explicit krav att den bara skall gå att köra kod som är signerad av MS. DRM i procesorn alltså. Jag har ingen aning om det kommer att bli på det sättet, men jag ser det inte som helt ologiskt.
Jag tror dock att processorn kommer att vara lika PPC970.
xboxen som den ser ut idag har redan en viss form av DRM. Alla spel måste vara signerade för att xboxen skall vilja köra dom.
Det som ett modchip går att att den har en ny bios i sig som tillåter körning av osignerade program, bioset "tar över" xboxens inbyggda och bypassar därmed den inbyggda "DRM". (överkurs: chipet funkar rent praktiskt så att man kopplar in den direkt mellan det befintliga bioset och tar därmed all strom ifrån denna så xboxen tror att modchippet är det riktiga bioset).
Sen finns det ju dom ökända savegames exploits i bla 007 och mechassault som utnjyttrar ett par buggar i spelutvecklarens kod så dom får en bufferoverrun, och kan därmed flasha det befintliga bioset eller köra osignad kod med nått klokt hack.
En ny processor gör knappast nån skillnad vad gäller möjligheterna för ovanstående saker, fråga bara sony, finns ju lika bra möjligheter där att köra osignerad kod på sin ps2'a med ett modchip.
personligt tror jag därför att ett processor byte inte har mycket att göra med modchip och hela det körat, utan helt enkelt för att det finnst vinster att hämta på det, antingen ekonomiskt eller prestandamässigt.
Sen kan man ju argumentera fram och tilllbaka om det handlar om att ms vill försöka slippa av med pcstämpeln på xboxen och göra den mer "konsollig".
Vad gäller själva chippet kan man ju spekulera lika vildt som de senaste två årens G5 rykten, och om MS bara designer själva chippet och IBM fabricerar den, eller om AMD gör chippet och IBM fabricerar den eller helt enkelt om dom väljer att köra med en befintlig cpu, såsom den numera ganska välkända PPC970.
(Ett roligt rykte är också att ms vill kalla xb2 för "XBox Next", hmm ppc chip och "next" i namnet, hmmm )
Själv tror jag mer och mer på det sista scenariot, dels eftersom det är så ms har gjort tidligare med xboxen (eftersom det är ett celeron chip som sitter i den nu) men framförallt för att jag fick höra av en kollega idag som hadde läst att xbox2 skulle demas i fabuari 2004. Tre månader är väldigt lite för att utveckla ett nytt chip och testa det...
Nyckeln som MS använder är väl inte crackad i dagen xbox. Antingen chippar man sin xbox (ändrar hårdvaran) eller så använder man den aningen omständliga 007-exploiten. Min poäng var inte att säga att MS kommer att lyckas stänga ut osignad kod. Min poäng var att dom kommer att försöka. Det blir minst lika mycket DRM-grunks i nästa xbox som i dagens. Sannolikt mer. Därmed menar jag själva chipet också kan få DRM-funktioner om MS får styra/finansiera utvecklingen och de features som chipet skall ha.
Förresten, hur många har flashat sin xbox med 007-exploiten? Jag själv och dom sju personer jag känner kör med köpt modchip. Jag tror att 007-tricket finns beskrivet i slashdotartiklar som en det-går-prestation snanare än något som förekommer i stor skala, väl?
Skrevs ursprungligen av ace4711
Nyckeln som MS använder är väl inte crackad i dagen xbox. Antingen chippar man sin xbox (ändrar hårdvaran) eller så använder man den aningen omständliga 007-exploiten. Min poäng var inte att säga att MS kommer att lyckas stänga ut osignad kod. Min poäng var att dom kommer att föröka. Det blir minst lika mycket DRM-grunks i nästa xbox som i dagens. Sannolikt mer. Därmed menar jag själva chipet också kan få DRM-funktioner om MS får styra/finansiera utvecklingen och de features som chipet skall ha.
Förresten, hur många har flashat sin xbox med 007-exploiten? Jag själv och dom sju personer jag känner kör med köpt modchip. Jag tror att 007-tricket finns beskrivet i slashdotartiklar som en det-går-prestation snanare än något som förekommer i stor skala, väl?
www.xbox-scene.com finns allt du vill veta om den sortens grejer.
Jo det är ju sant att dom kunde lägga in en massa krux i själva cpu'n. Men då betyder det ju även att dom måste lägga ner tid på att utveckla det här chippet, vilket då betyder att rykten om en feb. '04 presentation inte håller, vilket jag tror på att dom gör.
menmen, en CPU's primära funktion är ju att räkna ettor och nollor, och så vidt jag vet finns det inga som har drm liknande saker direkt i chippet (förutom kanske diverse små embedded devices), visst kunde ms vara först me något sådant, men dom är ju inte direkt kända för något sådant.
Därför anser jag också att microsoft inte är ägnade åt att designa en hel chip arkitektur, därför är jag är fullt övertygad om att dom kommer köra med nånting befintligt, isär med tanke på att dom inte tjänar något på dagens konsoll. Omedelbart gissar även jag på ppc970, men jag är långt ifrån instatt i dom andra arkitekturena som IBM tillhandahåller, så jag kan inte komma på något som skulle passa bättre..
om själva nycklen är crackad eller inte är jag inte insatts nog i "scenen" för att veta, men en lekmans (nästan iaf) gissning ifrån mig skulle säga att så är fallet, eftersom du med ett modchip även kan köra originalspel och tvärtom, samt köra XDK'n (xbox development kit).
Skrevs ursprungligen av molia
Jag det låter ju riktigt vettigt.
(. Linux finns ju inte för nåra andra processorer än Pentium 3. Nä så är det, det lär blir jättesvårt att köra Linux om de byter processor .)
(. och .) är så kallade ironiparenteser som användes flitigt på den tiden man satt med modem och ringde BBSer, det känns som om det är dags att damma av dessa eftersom folk inte känner till dem längre och många har svårt att se skillnad på ironi och verklighet.
jag sa inte bara byta processor, utan att utveckla en ny. förmodligen med stora drag av någon av ibms moderna processorer, men skräddarsydd ungefär som ibm gjorde åt nintendo med gamecuben.
(. tack för det trevliga välkomnandet .)
En liten fråga: skulle de inte kunna välja den nya G3:an? Den ska såvitt jag vet inte sitta i ngn annan maskin i alla fall.
Skrevs ursprungligen av Yarrick
det räcker inte att den inte finns i andra maskiner, den är ändå kompatibel med andra g3or.
och din poäng är...?