Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fler språkmöjligheter till Office?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-11-08 20:18

Hej!
Jag undrar om nåpgon vet om det finns ett tillägg i cybervärlden någonstans, som gör att man även kan utnyttja språk som hebreiska och arabiska i Word-programmet?
Mvh
Shevi

Tyvärr tror jag inte MS Word stödjer Hebreiska och Arabiska på Mac. På Windows gör det däremot det.

Om du klarar dig med lite enklare funktioner så fungerar dock Textredigeraren, som ju följer med Mac OS X

Ett annat program som har fått fin kritik är Mellel som du kan hitta på:

http://www.redlers.com/

  • Medlem
  • 2003-11-08 20:50

Tack för Ert svar! )

Det går nog bra för arabiskan, men tyvärr har jag och min hebreisklärare provat allt. Han har Word för PC, och även om han sparar i .txt, använder typsnitt vi med garanti båda har och även om jag sänder honom en textfil, så kan ingen av oss läsa den andres fil.
Mvh
Shevi

Nej, du kan ska inte spara som text. Prova Textredigeraren och att spara som RTF. I Panther så öppnar den också rena Word-dokument så testa gärna nu, även om du testat tidigare.

Ett typsnitt som borde funka för ändamålet är Arial Unicode som finns på Windows 2000 och XP, den funkar även i Mac OS X

  • Medlem
  • 2003-11-08 21:08

Tack ). Ja, vi har testat det ett flertal gånger, emn ok ). Med denna metod kan jag läsa hebreiska från hans dator? Det ska bli en intressant upplevelse... Själv får jag sitta och rita varje tecken för hand och därefter spara i .jpg... Har du något bra tips om en förändring? (inte att skaffa en PC... Roligare kan man ha för de pengarna... Som att exempelvis köpa en biljett till Piteå mitt i vintern, skriva en essä över August Strindbergs samlade verk utomhus på en gammal icke-elektrisk skrivmaskin iförd en orange t-tröja, en kort svart syntetkjol, limegröna leggings och rosa träskor och sedan åka hem igen.
Mvh
Shevi

Jag tror att Nisus Writer har stöd för detta.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Shevi
Tack ). Ja, vi har testat det ett flertal gånger, emn ok ). Med denna metod kan jag läsa hebreiska från hans dator? Det ska bli en intressant upplevelse... Själv får jag sitta och rita varje tecken för hand och därefter spara i .jpg... Har du något bra tips om en förändring? (inte att skaffa en PC... Roligare kan man ha för de pengarna... Som att exempelvis köpa en biljett till Piteå mitt i vintern, skriva en essä över August Strindbergs samlade verk utomhus på en gammal icke-elektrisk skrivmaskin iförd en orange t-tröja, en kort svart syntetkjol, limegröna leggings och rosa träskor och sedan åka hem igen.
Mvh
Shevi

Man kan tycka vad man vill om Windows i övrigt, men när det gäller språkstöd så är Mac inte ens i närheten

  • Oregistrerad
  • 2003-11-09 04:26

annars funkar väl pdf ganska ok?

Om man bara skall läsa det man delar med sig av lixom.

  • Medlem
  • 2003-11-10 14:46

Pdf är utmärkt, förutsatt att man kan spara i nämnda filformat. ) Angående språkstöd och windows, kan man bara sucka och önska att de som gör programmen till Mac vore lika förutseende. Känns hårt, eftersom många PC-ägare är benägna att klaga på Macen, eftersom dess användningsområden är begränsade liksom möjligheterna att finna diverse program. Program kan man finna nog så många.. det svåra är bara dess kompatibilitet med en PC-styrd värld, men än mer: dess språkstöd...
Jag tackar dock för all hjälp utav er, det var vänligt av er att ta er tid med lilla mig och mina små bekymmer.
Med önskan om en fortsatt trevlig dag
Shevi

Det verkar som om Nisus Writer Express fungerar med hebreiska nu med nya versionen (1.1).

Om man sedan lägger till www.mitzpettel.com/software/hspell.html]Hebrew Spelling Service[/URL] så får man t o m hebreisk rättstavning i programmet.

  • Medlem
  • 2003-11-27 17:44

Tusen tack!!!!!!

1
Bevaka tråden